چطور ازدواج موفقی داشته باشیم

چطور ازدواج موفقی داشته باشیم

عوامل موفقیت در ازدواج،عوامل ازدواج موفق

یکی از حیطه‌های روان‌شناسی مثبت‌گرا، ارتباطات انسانی است. آدمی موجودی اجتماعی است و ارتباطات امکان برآورده‌ساختن این خصوصیت را به انسان می‌دهد. ارتباطات دارای وجوه مختلفی است و از دریچه روان‌شناسی مثبت‌گرا شامل ارتباطات با خانواده، خویشان و بستگان، دوستان، همسالان، همکاران و... می‌شود. در این بین ارتباطات مثبت بین زن و شوهر که قلب اصلی کانون خانواده‌اند، جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص می‌دهد. بحث روان‌شناسی مثبت‌گرا در این شماره به روابط خانوادگی موفق و به‌خصوص جنبه ‌های کاربردی آن اختصاص دارد.


چه عواملی یک ازدواج را موفق و سعادتمند می‌سازد

این سوالی است که بیش از بیست سال پیش سبب شد تا جان گاتمن در دانشگاه واشنگتن مطالعات و بررسی‌های بعدی خود را به آن اختصاص دهد. او در آزمایشگاه پژوهش‌های خانوادگی که به اختصار آن را آزمایشگاه عشق می‌نامد، با دعوت از زوج‌ها برای حضور دراین آزمایشگاه، گفت‌وگوها و تعاملات زن و شوهرها را مورد بررسی قرار می‌دهد. این آزمایشگاهی است که در آن ویدئو و دوربین‌های مختلفی تعبیه شده که لحظه‌به‌‌لحظه، گفت‌وگوهای زن و شوهرها را از زوایای مختلف ضبط می‌کند.

گاتمن براساس نتایج حاصل از این آزمایش‌ها، چندین کتاب درباره ازدواج‌های موفق و ماندگاری و پایداری آنها نوشته که گاهی هم نتایج آن غیر‌منتظره بوده‌اند.

یکی از نتایج غیر‌منتظره بررسی‌ها این است که در ازدواج، خشم مخرب‌ترین هیجان نیست، چون هم زوج‌های سعادتمند و شاد و هم زوج‌های پراختلاف با هم جنگ و دعوا دارند بلکه انتقاد ، خوار و تحقیر‌کردن، برخورد دفاعی و مانع‌تراشی برای یکدیگر به مراتب مخرب‌ترند.

پژوهش‌های گاتمن همچنین با این دیدگاه که زن و شوهرها از دو دنیای متفاوت عاطفی یعنی از مریخ و ونوس‌اند در تقابل است. این نظر- که با ترجمه چند کتاب به فارسی در بین بعضی از خوانندگان ایرانی هم تا حدی رواج یافته- معتقد است که مشکلات زن و شوهرها ناشی از تفاوت‌های آنان است. اما مطابق با مطالعات گاتمن هرچند که تفاوت‌های جنسیتی بین زن و شوهرها می‌تواند در بروز مشکلات آنها نقش داشته باشد ولی این تفاوت‌ها نمی‌تواند علت مشکلات باشد. درصد زیاد و همسانی از زنان و مردانی که گاتمن با آنها مصاحبه کرده، گفته‌اند که کیفیت دوستی زن و شوهر مهم‌ترین عامل در رضایت از زندگی مشترک است.

به هر صورت آنچه از یافته‌های تحقیقات گاتمن برای زوج‌های ایرانی سودمند است و روان‌شناسان و مسئولان مربوطه که با خانواده‌ها ارتباط دارند باید درباره آن به جد برنامه‌ریزی کنند، امکان پیش‌بینی سرانجام ازدواج‌هاست. همان طور که در یکی دیگر از مقالات این شماره مجله گفته شده، گاتمن می‌گوید براساس آنچه از آزمایشگاه عشق حاصل شده می‌توان عاقبت ازدواج‌ها را تا 90 درصد صحت پیش‌بینی کرد. براین اساس دو برهه زمانی بسیار حساس در زندگی وجود دارد؛ یکی هفت سال اول و زمان پرمخاطره دیگر بین 16 تا 20 سال پس از ازدواج.

پس اگر می‌توان با این حد از دقت آینده ازدواج‌ها را پیش‌بینی کرد، آیا این می‌تواند ما را به یک علم یعنی علم ازدواج رهنمون سازد و آیا این برای خانواده‌های ایرانی و برای مسئولانی که آمار در حال افزایش طلاق آنان را نگران ساخته، پیام‌های جالبی ندارد؟

مقاله از : دکتر فرید براتی‌سده

منبع : مجله سپیده دانایی

بازنشر : سایت سلامت نیوز - پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده

 

مطلب پیشنهادی سایت تنظیم خانواده

ویژگی های لازم برای ازدواج موفق

اهمیت معیار طبع جنسی در انتخاب همسر

رابطه جنسی موفق

ازدواج و معیار انتخاب همسر

سوالات مهم خواستگاری

رابطه جنسی

مشاوره ازدواج،مشاوره جنسی

آموزش زناشوئی

آموزشهای جنسی

مشاوره جنسی،مشاوره آنلاین

فیلم رابطه جنسی

رابطه جنسی

رابطه جنسی

امکانات فوق شامل خریدارای سی دی مقالات سایت و مجموعه آموزشی زوج خوشبخت نیز می شود

این مطلب در تاریخ 2015-04-23 07:41:59منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
مطالب قبل از ازدواج
تعداد بازدید
23522





نظر شما در مورد مطلب چطور ازدواج موفقی داشته باشیم چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




توافقات مهم قبل از ازدواج
توافقات مهم قبل از ازدواج

به کدام رفتارهای نامزدمان توجه کنیم
به کدام رفتارهای نامزدمان توجه کنیم

آیا بارداری از روی لباس رخ می دهد
آیا بارداری از روی لباس رخ می دهد

افرادی که یبوست دارند چی بخورند
افرادی که یبوست دارند چی بخورند

رابطه بوی عطر با ویژگی شخصیتی
رابطه بوی عطر با ویژگی شخصیتی

رشد آمار ایدز جنسی
رشد آمار ایدز جنسی










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

14355

بازدید امروز:

17146

بازدید دیروز:

266292118

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام