چطور رابطه عاطفی را حفظ کنیم

چطور رابطه عاطفی را حفظ کنیم

داشتن یک رابطه عاطفی سالم کار ساده ای نیست. شاید شما رفتارهایی از خود نشان دهید که به خیال تان برای رابطه عاطفی مفیدند، اما واقعیت چیز دیگری است. بسیاری از کارهایی که ما انجام می دهیم در دراز مدت رابطه را ویران خواهند کرد. اگر شما هم دوست دارید بدانید که این رفتارها کدامند، در ادامه مطلب با ما همراه باشید. 

تلاش برای تغییر طرف مقابل 

اکثر ما این اجازه را به خودمان می دهیم که در سبک زندگی و رفتار شریک زندگی مان دخالت کنیم و اگر چیزی به میل ما نباشد، آن را تغییر دهیم. تصور می کنیم که طرف مقابل باید قهرمان زندگی ما باشد و آنطور که ما می خواهیم رفتار کند، در حالی که این غیر ممکن است. جز برخی از رفتارهایی که برای رابطه عاطفی مخرب اند، شما نباید برای تغییر دادن شخصیت شریک زندگی تان تلاش کنید، بلکه احترام گذاشتن به او و طرز فکرش از ضروریات رابطه است.

به او بیش از خود توجه کردن

مطمئنا شما باید شریک زندگی تان را در اولویت قرار دهید اما نباید در این کار افراط کنید، بدین معنی که خود و نیازهایتان را نادیده بگیرید و تنها به او توجه کنید. اگر قدرت تان را فدای شریک زندگی تان کنید، خیلی زود از چشم او هم خواهید افتاد. شما باید در هر زمینه ای تعادل را حفظ کنید، در غیر این صورت مانند برده ای خواهید شد که هیچ اراده ای از خود ندارد. بنابراین قبل از هر کسی به خودتان اهمیت دهید تا بتوانید فرد بهتری برای شریک زندگی تان باشید.

به سرعت زندگی مشترک را آغاز کردن 

بسیاری از افراد، پس از چند بار قرار ملاقات، سریع تصمیم به ازدواج می گیرند در صورتی که شناخت کافی از هم ندارند. این باعث می شود که پس از مدتی از هم خسته شوند و به این نتیجه برسند که برای هم ساخته نشده اند.  آیا شما بعد از چندین دیدار به تمام رفتارها و عادات طرف مقابل تان شناخت پیدا کرده اید؟ آیا می دانید که او با چه افرادی در تماس است یا دوستان او چه کسی هستند؟ یا این که در مواقع سخت و ناراحتی چه عکس العملی از خود نشان می دهد؟... اگر می خواهید برای زندگی آینده تان انتخاب درستی داشته باشید، باید به طور کامل شریک زندگی تان را بشناسید که این احتیاج به زمان دارد. پس اگر می خواهید که پشیمانی به سراغ تان نیاید، زود تصمیم نگیرید.

کوتاه آمدن های مدام 

سازش و توافق لازمه یک رابطه عاطفی سالم است اما این بدین معنی نیست که شما همیشه از خواسته ها و علاقمندی هایتان به خاطر طرف مقابل، بگذرید. اگر شما نیازهای خود را همیشه نادیده بگیرید، در واقع به خودتان خیانت کرده اید. بنابراین گاهی لازم است که خواسته های خود را به شریک زندگی تان ترجیح دهید، حتی اگر قرار است که چند ساعتی از او دور بمانید.

تهدید به جدایی 

درست است، ما از بسیاری از رفتارهای شریک زندگی مان راضی و خشنود نیستیم اما نباید او را توسط این رفتارها تهدید کنیم. به عنوان مثال اگر شما دوست ندارید که شریک زندگی تان با جنس مخالف در ارتباط باشد، نباید به او بگویید که اگر این کار را کردی، رابطه ما تمام خواهد شد. با این ترفند نه تنها او به شما وفادار نخواهد ماند بلکه برعکس، حقیقت را نیز از شما پنهان خواهد کرد. بنابراین برخلاف چیزی که شما تصور می کنید، تهدید در رابطه عاطفی اشتباه محض است.

به اشتراک گذاشتن جزییات رابطه در شبکه های اجتماعی 

رابطه عاطفی شما جزیی از زندگی شخصی تان است، بنابراین لزومی ندارد که آن را با دیگران به اشتراک بگذارید. اگر شما هر لحظه از زندگی مشترک تان را در شبکه هایی چون فیسبوک، اینستاگرام و... به اشتراک بگذراید، در واقع هیچ رابطه شخصی با شریک زندگی تان نخواهید داشت، به علاوه دیگران نیز علاقه ای ندارند که از هر دقیقه زندگی شما باخبر باشند. آنچه برای شما جذاب است، شاید برای دیگران هیچ جذابیتی نداشته باشد، بنابراین زندگی خصوصی خود را برای خودتان نگه دارید.

رابطه عاطفی شما جزیی از زندگی شخصی تان است، آن را با دیگران به اشتراک نگذارید‎

بحث نکردن 

آیا شما هم جزو افرادی هستید که در زمان های ناراحتی از بحث کردن گریزانند؟ ممکن است در عصبانیت و ناراحتی گفتگوی شما حالت دعوا به خود بگیرد اما باز این شرایط بهتر از حرف نزدن است. بحث نکردن در دراز مدت شما را از شریک زندگی تان دور و دورتر خواهد کرد. حرف زدن، حتی اگر به دعوا منتهی شود، نشاندهنده این است که شما برای رابطه تان ارزش قائلید و برای بهبود آن تلاش می کنید، به علاوه به شریک زندگی تان نیز اعتماد دارید و مشکلات و ناراحتی های خود را با او در میان می گذارید. بنابراین بحث کردن خود یکی از علائمی است که نشان می دهد شما هنوز هم به رابطه عاطفی تان اهمیت می دهید.

او را یک انسان کامل و ایده آل فرض کردن 

در ابتدای هر رابطه، ممکن است که ما آنقدر محو زیبایی و خوبی های طرف مقابل مان باشیم که نقض های او را نبینیم. اما هر چه که رابطه بیشتر پیش می رود متوجه می شویم که او هم مانند دیگران یک انسان معمولی است. بنابراین شما نباید طوری نشان دهید که شریک زندگی تان یک انسان کامل و بی عیب و نقص است زیرا این موضوع نه تنها بعدها توی ذوق خودتان می زند، بلکه ممکن است انتظارات طرف مقابل تان را هم بالا برده و برای او یاس و ناامیدی به همراه آورد.

مطرح کردن کوچک ترین مشکلات 

مطمئنا شما تمام رفتارهای شریک زندگی تان را نمی پسندید، اما آیا منطقی است که تمام آنها را مطرح کنید. برخی از رفتارها هستند که اهمیت چندانی ندارند. به عنوان مثال امروز شما رفتاری از شریک زندگی تان می بینید که ناراحت تان می کند اما اگر این رفتار او فردا صبح که از خواب بیدار شدید از یادتان رفته بود، بدین معنی است که اهمیت چندانی ندارد و مطرح کردن آن نیز غیر ضروری است. بنابراین رابطه خود را به خاطر مشکلات کوچیک متشنج نکنید.

در تلاش مدام برای شاد کردن او 

زندگی پستی و بلندی های خود را دارد. مسلما شرایط همیشه آنطور که ما می خواهیم نخواهد ماند و وظیفه زوج ها این است که در این شرایط همدل و سنگ صبور هم باشند. اگر شما تنها به این علت که دوست ندارید شریک زندگی تان را ناراحت ببینید، از بیان مشکلات و نگرانی هایتان خودداری می کنید، در واقع دارید به رابطه خود آسیب می رسانید. یک رابطه زمانی موفق است که هر دو طرف در هر شرایطی، چه خوب و چه بد، کنار هم باشند، نه فقط در خوشی ها.  

خود را مسئول شادی های او دانستن 

زمانی که ما وارد یک رابطه عاطفی می شویم، در واقع مسئولیت فرد دیگری را نیز به عهده گرفته ایم اما این که خودمان را مسئول خوشحالی او بدانیم، کار اشتباهی است. هر کسی خود مسئول شاد کردن زندگی خود است. به بیان دیگر، شادی شخصی، انتخاب خودمان است. بنابراین اگر شما خودتان را مسئول شاد کردن شریک زندگی تان بدانید، بعد از مدتی نه تنها خودتان بلکه طرف مقابل تان نیز تبدیل به فردی افسرده خواهید شد. 

حسادت  

شاید حسادت در ابتدای رابطه برایتان رمانتیک باشد و به شما ثابت کند که برای طرف مقابل تان مهم هستید اما هر چه رابطه بیشتر پیش می رود، ممکن است که این حس رابطه تان را ویران کند. طبیعی است که هر دو طرف رابطه باید مراقب رفتارهای خود و افرادی که با آنها در تماس اند باشند اما حسادت بیش از حد نشاندهنده عدم اعتماد و احترام به طرف مقابل است که در دراز مدت رابطه شما را ویران خواهد کرد. بنابراین بهتر است که آن را کنترل کنید.

وابستگی بیش از حد 

وابستگی در هر رابطه ای طبیعی است اما اگر در آن افراط شود، نه تنها شما را به شریک زندگی تان نزدیک تر نخواهد کرد، بلکه او را از شما نیز خواهد گرفت. اگر شما مرتب به عشق زندگی تان بگویید که بدون او نمی توانید زندگی کنید، در واقع این پیغام را به او منتقل می کنید که در زندگی هیچ استقلالی ندارید و اگر یک روز او در کنارتان نباشد، نمی توانید از پس خود و احساسات تان برآیید. این حرف شما مسئولیت های شریک زندگی تان را دو چندان می کند طوری که ممکن است برای جلوگیری از وابستگی بیشتر شما را ترک کند. بنابراین حتی اگر در رابطه ای عاطفی به سر می برید، باید استقلال داشته باشید.

24 ساعت با هم بودن 

زمانی که شما کل روز را با شریک زندگی تان می گذرانید، در واقع هویت اصلی خود را از دست می دهید. به عنوان مثال دوست دارید کارهایی انجام دهید که او دوست دارد، یا دور دوستان و خانواده تان را خط بکشید یا حتی به باشگاه ورزشی نروید تا زمان بیشتری را در کنار او باشید... در واقع کل برنامه زندگی شما هول محور او می چرخد، در صورتی که ما باید یاد بگیریم که در کنار دیگری برنامه و هدف های زندگی خودمان را نیز پیش ببریم. بنابراین همه ما به زمان های تنهایی احتیاج داریم تا بتوانیم خود و آنچه به راستی دلمان می خواهد را پیدا و به آن عمل کنیم. 

منبع: برترینها

 
مطلب پیشنهادی سایت تنظیم خانواده
 
 
 

 

 

 

این مطلب در تاریخ 2017-12-26 08:45:21منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
مطالب قبل از ازدواج
تعداد بازدید
9033





نظر شما در مورد مطلب چطور رابطه عاطفی را حفظ کنیم چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




بی میلی نسبت به ازدواج
بی میلی نسبت به ازدواج

نامزدم بی احساسه
نامزدم بی احساسه

ماسک های مناسب برای جلوگیری از کرونا
ماسک های مناسب برای جلوگیری از کرونا

علت تولد پیش از موعد در زنان ایرانی
علت تولد پیش از موعد در زنان ایرانی

راه های افزایش تمرکز
راه های افزایش تمرکز

زنان خیابانی در شهر
زنان خیابانی در شهر










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

5466

بازدید امروز:

17146

بازدید دیروز:

266283229

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام