چطور بفهمیم عاشق شده ایم

چطور بفهمیم عاشق شده ایم

 

آیا اگر مدام به فکر کسی باشیم و احساس کنیم زندگی بدون او برای‌مان ممکن نیست، یعنی عاشق او هستیم؟

 عشق واقعی شبیه روح است که همه درباره اش حرف می‌زنند اما هیچ فردی یا شاید تعداد کمی آن را دیده‌اند! بسیاری از ما ادعا می‌کنیم عاشقیم و این جمله را خطاب به طرف مقابل‌مان به زبان می‌آوریم: «من عاشق توام!» اما به راستی چه تعدادی از ما می‌دانیم عشق واقعی چیست؟ آیا اگر مدام به فکر کسی باشیم، یعنی عاشق او هستیم؟ یا وقتی که او تنها آدم زندگی ماست که خوشحال‌مان می‌کند یا اگر تمام زندگی‌مان برای این است که فرد به خصوصی را راضی و شاد کنیم، یعنی عاشق او هستیم؟ جالب است بدانید روان شناسان هم‌نظر با یکدیگر معتقدند که بیشتر افراد در درک مفهوم عشق دچار اشتباه هستند. در ادامه به تصورات اشتباه اما رایج بسیاری از دختر و پسرهای دم بخت درباره عشق و مفهوم آن می‌پردازیم.

فقط  به حرف نیست بلکه عمل است

کلمه‌ها ارزشی ندارند اگر عمل پشت‌شان نباشد. گفتن چیزهایی که مردم دوست دارند بشنوند کار راحتی است و با همین کلمات می‌توانید آن‌ها را موقتا شاد و سپس هر جوری که مایلید از آن‌ها استفاده (یا سوء استفاده) کنید زیرا فکر می‌کنید مجبور نیستید عین حرفی که زده‌اید عمل کنید و حرف زدن هم هزینه‌ای برای‌تان ندارد، فقط کافی است حروف را به هم بچسبانید! وقتی می‌خواهید بدانید احساس واقعی کسی درباره شما چیست، به حرکات و رفتارش خوب توجه کنید. نحوه‌ رفتار او نشان می‌دهد واقعا دوست‌تان دارد یا فقط حرفش را می‌زند.

شما را کامل نمی‌کند

جامعه به ما القا کرده که نیمه‌ گمشده ما جایی در این دنیا منتظر ماست تا پیدایش کنیم. همین طرز فکر باعث می‌شود تصور کنیم تا زمانی که این شخص خاص را پیدا نکنیم، ناقصیم. وقتی هم که او را می‌یابیم، تمام خواسته‌ها و انتظارات خود را بر دوش او می‌گذاریم و توقع داریم یک نفر دیگر ما را شاد کند. این نگاه و رفتار نه تنها منصفانه نیست بلکه این احساس را به ما می‌دهد که کنترل زندگی خودمان را نداریم. عشق شگفت‌انگیز است اما شما را کامل نمی‌کند، شما باید کامل بودن را با وجود خودتان احساس کنید.

فراتر از یک احساس است

احتمالا زمان‌هایی پیش آمده که از دست افرادی که عاشق‌شان هستید، عصبانی شده باشید. مثلا از دست پدر یا مادرتان، همسرتان، بهترین دوست‌تان یا حتی فرزندتان. اما بدون تردید همچنان دوست‌شان داشته‌اید. این عشق است، فراتر از احساسات موقتی که می‌آیند و می‌روند.

 احترام گذاشتن است، نه اطاعت

اگر کسی را دوست دارید، لزومی ندارد همیشه با او موافق باشید. در واقع، گاهی اختلاف نظر داشتن در هر رابطه سالمی وجود دارد به این شرط که با احترام با همدیگر رفتار کنید. اگر کسی واقعا شما را دوست داشته باشد، آن‌قدر به شما و رابطه‌تان اهمیت می‌دهد که درباره مشکلات و اختلافات با شما گفت‌وگو کند و اگر از چیزی دلخور شد، با احترام و ناراحتی، احساسش را با شما در میان بگذارد. همه  انسان‌ها گاهی در زندگی خود اشتباه می‌کنند.

درد و رنج نیست

چند فیلم و سریال دیده‌اید که درد و زجر آدم‌های عاشق را نشان‌تان داده‌اند؟ مثلا: من فقط «او» را می‌خواهم، بدون او نمی‌توانم زندگی کنم، نمی‌توانم بخورم یا بخوابم، درد عشق او آزارم می‌دهد و ... . خیلی از ما عادت کرده‌ایم که عشق را معادل درد و رنج بدانیم اما این‌طور نیست. عشق، دردناک نیست هرچند زمان‌هایی که دچار اختلاف نظر یا اشتباهی می‌شویم، لحظاتی از اندوه، دلخوری یا خشم وجود دارند اما درد در عشق نباید یک روال همیشگی باشد. اگر چنین است پس احتمالا در یک رابطه سمی هستید، نه رابطه عاشقانه!

  از خود گذشتگی است  بدون فدا کردن نیازهای خودتان

در داستان‌ها و اشعار مدام درباره از خودگذشتگی و فداکاری در عشق گفته می‌شود و این که به جای گرفتن  از عشق‌تان، باید همیشه چیزی به او بدهید. هرچند این توصیه‌ها مهم‌اند اما این مسئله نیز بی نهایت اهمیت دارد که نیازها و خواسته‌های خودتان را فدا نکنید. اگر در یک رابطه‌ سالم و عاشقانه باشید، یعنی طرف مقابل‌تان هم مانند شما از خود گذشتگی و فداکاری داشته باشد، در این صورت نیازی نیست نگران و مضطرب باشید چون هر دوی شما می‌توانید به هم رسیدگی کنید و از هم منتفع شوید. اما اگر طرف مقابل‌تان مثل همسر، فرزند و ... خودخواه و خود پسند باشد، مهربانی و گذشت و توجه شما مورد سوء استفاده قرار می گیرد و نیازهای شما در این رابطه کاملا نادیده گرفته می‌شود. این عشق نیست.

 درون خود ماست

فقط زمانی که قلب شما مملو از عشق به خودتان است، می‌توانید نوعی از عشق که در بیرون آن را جست‌وجو می‌کنید، بیابید. متقاعدمان کرده‌اند که عشق جایی از بیرون ما می‌آید اما   از نظر علم روان شناسی  این‌طور نیست؛ عشق از درون خودِ ماست. عشق واقعی فقط با عشق درونی پیدا می‌شود. عشق همان جایی می‌رود که هم اکنون در آن‌جا موج می‌زند. هرقدر در درون خود عشق بیشتری احساس کنید، راحت‌تر هم می‌توانید در دنیای بیرون آن را جذب کنید.

در رابطه با عشق و دوست داشتن مطالب ذیل را بخوانید :

چطور بفهمیم کسی را دوست داریم یا نه

نشانه های عاشق شدن پسرها

نویسنده : هدی بانکی| مترجم

این مطلب در تاریخ 2019-12-02 06:50:37منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
مطالب قبل از ازدواج
تعداد بازدید
3917





نظر شما در مورد مطلب چطور بفهمیم عاشق شده ایم چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




مشکلات دختران و پسران در روابط دوستی
مشکلات دختران و پسران در روابط دوستی

عواملی که باعث می شود رابطه دختر و پسر زود تمام شود
عواملی که باعث می شود رابطه دختر و پسر زود تمام شود

مورفولوژی اسپرم چیست
مورفولوژی اسپرم چیست

تاثیر قرصهای ضد بارداری بر قدرت باروری
تاثیر قرصهای ضد بارداری بر قدرت باروری

تاثیر رنگ بر ذهن
تاثیر رنگ بر ذهن

طلاق عاطفی در کدام ازدواج ها بیشتر است
طلاق عاطفی در کدام ازدواج ها بیشتر است










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

15664

بازدید امروز:

17146

بازدید دیروز:

266293427

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام