بزرگ شدن کلیتوریس

بزرگ شدن کلیتوریس


بزرگ شدن کلیتوریس یک اختلال آناتومیک در دستگاه تناسلی خارجی می باشد که می تواند هم مادرزادی و هم اکتسابی باشد. پس از پیدا کردن علت اصلی بزرگی کلیتوریس و درمان آن، خود بزرگی کلیتوریس را می توان با جراحی اصلاح کرد.


بزرگ شدن کلیتوریس یک اختلال آناتومیک در دستگاه تناسلی خارجی می باشد که می تواند هم مادرزادی و هم اکتسابی باشد. بعضی موارد مادرزادی آن سبب ابهام در دستگاه تناسلی خارجی در هنگام تولد می شود. یکی از علل شایع نوع اکتسابی مصرف هورمونهای مردانه توسط خانمها است که اکثراً نیز بدون اطلاع فرد می باشد و بیمار موقعی پی می برد که دارد هورمون مردانه مصرف می کند که عوارض آن ظاهر می گردد. اکثراً این هورمونها در قالب داروهای چربی سوز و ضدچاقی مصرف می شوند. پس از پیدا کردن علت اصلی بزرگی کلیتوریس و درمان آن، خود بزرگی کلیتوریس را می توان با جراحی اصلاح کرد.


معادل فارسی کلیتوریس "بظر" می باشد. برای اینکه بگوئیم کلیتوریس بزرگ شده است، باید ابتدا تعریف مشخص از اندازه کلیتوریس داشته باشیم. در پزشکی کتابهای آناتومی پهنا و طول کلیتوریس طبیعی را به ترتیب 4-3 و 5-4 میلی متر ذکر کرده اند. چه موقع می گوئیم که کلیتوریس بزرگ شده است؟ برای این نیز تعاریف مختلف وجود دارد ولی آن چیزی که از نظر پزشکی بیشتر مورد قبول است این است که اگر طول کلیتوریس بیش از 35 میلیمتر یا 5/3 سانتی متر باشد، مرضی تلقی شده و فرد نیاز به بررسی دارد. بزرگی کلیتوریس به دو دسته بزرگ تقسیم می شود. یک دسته آنها مادرزادی هستند و نوزاد دختر هنگام تولد دارای بزرگی کلیتوریس است.


برای اندازه گیری طول کلیتوریس می توان از وسایل اندازه گیری دیژیتال استفاده کرد. جهت راهنمای والدین، حداکثر طول کلیتوریس طبیعی در نوزاد دختر5 میلیمتر در نظر گرفته می شود. بزرگی کلیتوریس در نوزاد دختر جزو اختلالات مادرزادی دستگاه تناسلی محسوب می شود. علل بزرگی کلیتوریس در نوزادان زیاد است، یکی از آنها پرکاری مادرزادی غده فوق کلیه می باشد. در این بیماری غده فوق کلیه شروع به تولید مقادیر زیادی هورمونهای مردانه می کند و اینگونه نوزادان علاوه از بزرگی کلیتوریس، دارای ابهام در دستگاه تناسلی خارجی نیز هستند، یعنی فقط از شکل دستگاه تناسلی خارجی نمی توان قضاوت کرد که نوزاد دختر است یا پسر. یک عده اختلالات کروموزومی هم هستند که سبب بزرگی کلیتوریس در نوزادان می شوند.
ولی آنچه که شاید دارای اهمیت زیاد برای خوانندگان محترم باشد، بزرگی اکتسابی کلیتوریس در سنین بالا است. یعنی یک فرد بطور مادرزادی دارای بزرگی کلیتوریس نبوده بلکه بعدها دچار آن شده است. علت اصلی آن بهم خوردن تعادل هورمونی در خانمها می باشد که در آن مقادیر زیادی هورمون مردانه در بدن یک خانم تولید می شود. دو تا از بیماریهای مهم که سبب عدم تعادل هورمونی به نفع هورمونهای مردانه می شوند، یکی سندرم تخمدانهای پلی کیستیک است و دیگری بیماری هیپرتکوزیس (Hyperthecosis) است که در آن یک عده سلولهای بخصوص در تخمدان، شروع به ترشح هورمونهای مردانه می کنند. سندرم تخمدانهای پلی کیستیک را نباید با کیست تخمدان اشتباه کرد.


کیست تخمدان یک بیماری نسبتا شایع است که در آن یک یا چند عدد کیست در تخمدان ممکن است دیده شوند. در سندرم تخمدانهای پلی کیستیک، هر دو تخمدان حاوی کیستهای متعدد و بسیار زیاد است. سایر بیماریهای تخمدان و یا بیماریهای سایر اعضاء بدن نیز سبب بزرگی کلیتوریس می شوند. یک علت مهم بزرگ شدن کلیتوریس، مصرف هورمونهای مردانه است. این هورمونها معمولاً جهت دوپینگ در ورزش استفاده می شوند ولی به تجربه بنده در ایران، خانمها این هورمونها را در ترکیب داروهای ضد لاغری و چربی سوز که تحت عنوان گیاهی و سالم تبلیغ می شوند، مصرف می کنند و نه تنها وزنشان کم نمی شود، بلکه دچار عوارض زیانبار این هورمونها نیز می شوند.


عوارض هورمونهای مردانه در خانمها عبارتند از: کلفت شدن صدا، ریزش موی سر، زیاد شدن موی صورت و اندامها، تحلیل رفتن سینه ها، بزرگ شدن کلیتوریس و جوشهای جلدی یا آکنه. بعضی از این عوارض حتی با درمان نیز غیر قابل برگشت هستند مثل کلفت شدن صدا. بنده چند نفر بیمار داشتم که همه آنها بعلت مصرف قرصهای لاغری که توسط مسئول آرایشگاه زنانه به آنها تجویز شده بود، دچار عوارض بسیار شدید مصرف هورمونهای مردانه شده بودند. در هر ترکیب داروی که هورمون مردانه وجود داشته باشد و یا سبب افزایش تولید هورمون مردانه در بدن شود، در خانمها مشکل ساز خواهد بود. بنده حتی در تعدادی از خانمها که بعلت افسردگی از داروی گیاهی استفاده می کردند، عوارض هورمونهای مردانه را دیده ام. در هر خانمی که دچار بزرگی کلیتوریس است، باید بدنبال سایر علائم مردزائی مثل افزایش موی صورت و بدن و تحلیل رفتن سینه ها و کلفت شدن صدا بود. گاهاً هم نمی توان دلیل خاصی بر بزرگی کلیتوریس پیدا کرد. هر خانم مبتلا به بزرگی کلیتوریس نیاز به بررسی کامل دارد تا علت اصلی پیدا و درمان شود. پس از درمان علت اصلی، در صورت نیاز، خود یزرگی کلیتوریس با جراحی قابل اصلاح است.

این مطلب در تاریخ 2014-04-30 14:05:45منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
مقالات پزشکی و بهداشتی
تعداد بازدید
48211





نظر شما در مورد مطلب بزرگ شدن کلیتوریس چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




چگونه در مقابل پیشنهاد روابط  جنسی نه بگوئید
چگونه در مقابل پیشنهاد روابط جنسی نه بگوئید

با وسواسی ها ازدواج نکنید
با وسواسی ها ازدواج نکنید

زور زدن هنگام یبوست و احتمال آسیب به پرده بکارت
زور زدن هنگام یبوست و احتمال آسیب به پرده بکارت

احتمال بارداری بعد از تمام شدن قاعدگی
احتمال بارداری بعد از تمام شدن قاعدگی

علت پرخاشگر بودن خودشیفته ها
علت پرخاشگر بودن خودشیفته ها

چگونه آهسته آهسته عاشق شویم؟
چگونه آهسته آهسته عاشق شویم؟










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

20006

بازدید امروز:

18688

بازدید دیروز:

266455944

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام