نکات مهم درباره زایمان طبیعی

نکات مهم زایمان طبیعی
در این مطلب مواردی مفید برای تازه مادران در مورد زایمان طبیعی و مراحل آن از آغاز تا پایان آورده ایم.
 زایمان طبیعی در طی چند مرحله صورت می‌پذیرد و بهتر است که  زنان باردار و همسران آنها پیش از زایمان از روند آن آگاهی یافته تا بتوانند در طول زایمان واکنش درستی از خود نشان دهند. در مطلب پیش درباره علایم شروع زایمان طبیعی و مراحل فرآیند زایمان مطالبی آورده شد، در ادامه به موارد دیگر می پردازیم:
بطور طبیعی نوزاد با سربه دنیامی‌ آید. البته می‌تواند با پاها، باسن، صورت و ابرو (حالتی بین سر و صورت) نیزبه دنیا بیاید ولی مطلوب ترین حالت همان حالت سر می‌باشد و از حالتهای مختلف سر،  حالتی بهتر و شایع تر از بقیه است که  صورت به پشت مادر باشد.زایمان نوزادبا پاها ( بریچ ) تقریباً ۳% کل زایمان ها راتشکیل می‌دهد. در اینحالت البته زایمان طولانی تر و مشکل تر خواهد بود ( مخصوصاً درد کمر ). زایمان طبیعی دراینحالت هم برای شما دردناک تر خواهد بود،  هم برای جنین پر خطرتر و البته برای ماما یا پزشکتان هم مشکل تر. بیشتر حالتهای بریچ راسزارین می‌کنند ( مخصوصاً درشکم اول ها و شکم دوم ها).
 
زایمان به روش طبیعی در هر خانمی و در هر سنی متفاوت است اما با انجام برخی توصیه‌ها می‌توان تا جایی که ممکن است زایمان را  کم‌دردتر و راحت‌تر کرد.
 گمان نکنید که بارداری، زمانی برای خوردن است. قرار نیست شما به جای دونفر بخورید بلکه باید به جای ۱.۱ نفر بخورید. اضافه‌وزن بالا در بارداری، علاوه بر اینکه می‌تواند خطر چاقی در کودکتان را بالا ببرد، با پیچیدگی‌های بارداری مانند خطر سزارین در ارتباط است.
زایمان به روش طبیعی در هر خانمی و در هر سنی متفاوت است اما با انجام برخی توصیه‌ها می‌توان تا جایی که ممکن است زایمان را  کم‌دردتر و راحت‌تر کرد.

پزشکی انتخاب کنید که به او اطمینان داشته باشید


بااینکه هیچ کس بهتر از خود شما بدنتان را نمی‌شناسد، حتی اگر خودتان پزشک زنان و زایمان باشید، باز هم به کمک یک ماما یا متخصص در طی زایمان واژینال یا طبیعی احتیاج دارید. به همین خاطر بهتر است پزشکی را پیدا کنید که از کار او مطمئن هستید.

حفظ آرامش حین زایمان طبیعی


در حالی که شما مادر باردار باید زایمان خود را با نیروی بیشتر و آرامش شروع کنید، اغلب دچار وحشت و نگرانی خواهید بود. به خاطر داشته باشید که دانستن تکنیک های درست تنفس در مادر باردار و تمرکز بر روی انقباضات رحم و شکم با احساس آرامش بیشتر کمک زیادی به آن ها در راحتی روال زایمان خواهد نمود.

در مورد مراحل زایمان طبیعی آگاهی های بیشتری کسب کنید


با نگاه کردن به کتاب ها، مجلات، فیلم ها، وب سایت ها، مراحل زایمان طبیعی را بررسی کرده و حتی در مورد رفع اشکالات و سوالات خود حتما با پزشک معالجتان تماس بگیرید. هنگامی که شما مادر باردار با روش ها و آداب و رسوم انواع زایمان از اولین روز تشکیل جنین تا هنگام تولد در مراکز، بیمارستان ها و یا در خانه های مختلف آشنا باشید، می توانید برای انتخاب روش زایمان خود تصمیم آگاهانه ای بگیرید. همیشه بهتر است در مورد چنین کارهایی با افراد آگاه هم بحث و گفتگو نمایید.


 با پزشک صریح باشید


توانایی برقراری ارتباط مناسب، کلیدی‌ترین ویژگی یک ماما خوب است. مطمئن شوید که ماما یا پزشکتان کسی باشد که به حرف‌ها و خواسته‌هایتان اهمیت بدهد. آیا می‌توانید به راحتی به او بگویید که دوست دارید زایمان چطور پیش برود؟ آیا او به تمایل شما به زایمان در فضای خاصی اهمیت می‌دهد؟ اگر قرار باشد در برقراری ارتباط با پزشک مشکل داشته باشید، در طول زایمان دچار استرس می‌شوید و اگر استرس داشته باشید، در حین زایمان درد بیشتری نیز خواهید داشت.

 استفاده از بطری آب گرم یا یک کیسه آب سرد حین زایمان طبیعی


شما به عنوان یک خانم که در حال زایمان طبیعی هستید، می توانید درد زایمان، درد دست ها و پاها و حتی کمر درد خود را با گذاشتن یک بطری آب گرم و یا یک کیسه آب سرد بر روی این مواضع، بسیار کاهش دهید. فراموش نکنید که شما می توانید گرفتگی عضلات خود را هم با این راه حل طبیعی به راحتی برطرف نمایید.


 به اندازه دونفر نخورید


گمان نکنید که بارداری، زمانی برای خوردن است. قرار نیست شما به جای دونفر بخورید بلکه باید به جای ۱.۱ نفر بخورید. اضافه‌وزن بالا در بارداری، علاوه بر اینکه می‌تواند خطر چاقی در کودکتان را بالا ببرد، با پیچیدگی‌های بارداری مانند خطر سزارین در ارتباط است. هرچه اضافه‌وزن شما بیشتر باشد، وزن کودکتان هم بالاتر می‌رود و ممکن است دیگر نتوانید به صورت طبیعی زایمان کنید. 
توانایی برقراری ارتباط مناسب، کلیدی‌ترین ویژگی یک ماما خوب است

ماساژ دادن مادر حین زایمان طبیعی


به خاطر داشته باشید که ماساژ دادن آهسته بدن مادر باردار کمک خواهد کرد تا زمانی که او در حال زایمان طبیعی است، درد دست ها، پاها و عضلات رحم کاهش یابد. خانم های باردار می توانند از شریک زندگی خود و یا مامای معالجشان بخواهند که درکار ماساژ دادن شرکت کنند.

همراهتان را انتخاب کنید


پیش از روز موعود، انتخاب کنید که دوست دارید چه کسی در طول زایمان کنارتان باشد. همسرتان، مادرتان، دوستتان یا هرکسی که به شما احساس آرامش می‌دهد. مطالعات نشان می‌دهند که حضور افرادی که مادر دوستشان دارد در طی زایمان، خطر بروز پیچیدگی‌های زایمان را کمتر می‌کند.

صحنه را آماده کنید


اگر دوست دارید در طی زایمان به موسیقی خاصی گوش دهید تا آرام شوید، از پزشکتان بخواهید شرایط را برایتان فراهم کند. چه در بیمارستان تخصصی باشید چه در بیمارستان دولتی، مهم این است که از شرایط محل زایمان راضی باشید و در آنجا احساس آرامش کنید.

 عجله نداشته باشید


وقتی زمان زایمان می‌رسد، هرچه بیشتر عجله کنید بهتر نیست و درد کمتری نخواهید داشت. درواقع، زنانی که زایمان اولشان است و پزشک‌شان حدود ۳ ساعت در مرحله اول زایمان، یعنی از زمان آغاز انقباضات تا باز شدن کامل دهانه رحم، به آن‌ها فرصت می‌دهند، کمتر دچار سزارین ناخواسته می‌شوند. در زایمان واژینال، بسیار اهمیت دارد که صبر کنیم تا دهانه رحم کاملا باز شود و س مادر فشار بیاورد در این صورت مادر هم درد کمتری تحمل می‌کند.

تحرک داشته باشید


تصور نکنید که دراز کشیدن، به سقف خیره شدن و زور زدن، تنها کاری است که باید برای به دنیا آمدن کودک انجام دهید. چرت زدن، راه رفتن، نشستن بر روی صندلی و تکان خوردن و حتی رفتن در داخل وان (بسته به جایی که زایمان انجام می دهید) هم گزینه‌هایی هستند که می‌توانید برای کمتر شدن درد زایمان انجام دهید.

 از توپ زایمان استفاده کنید


اگر در جایی زایمان می‌کنید که این امکان وجود دارد تا از توپ استفاده کنید، از پزشکتان درخواست کنید. مطالعات نشان می‌دهند که زنانی که از توپ بزرگ در طی زایمان استفاده می‌کنند (نشستن بر روی توپ و باز کردن پاها در دو طرف توپ)، زایمان کوتاه‌تری دارند و احتمال اجبار به سزارین در آن‌ها کمتر است. این کار به دهانه رحم در باز شدن کمک می‌کند.

 از روند زایمان آگاه باشید


شرکت در کلاس‌های زایمان و یاد گرفتن تکنیک‌های مختلف زایمان، به شما کمک می‌کند از روند زایمان و اینکه چه چیزی در انتظار شما خواهد بود آگاه باشید و کمتر دچار استرس شوید. در این کلاس‌ها حتی می توانید پیش‌بینی کنید که انجام چه حرکتی در شما بهتر جواب می‌دهد.

از کمک خواستن نترسید


به همان اندازه که آماده بودنتان مهم است، به همان اندازه هم انعطافذیر بودن شما در تصمیم‌تان اهمیت دارد. ممکن است با اینکه تصمیم گرفته‌اید به صورت واژینال زایمان کنید اما در طی زایمان احساس کنید که دیگر نمی‌توانید ادامه دهید، پس خودتان را سرزنش کنید و از پزشک بخواهید که عمل سزارین انجام دهد زیرا در نهایت سلامت مادر و کودک از همه چیز مهم‌تر است. درست است که اولویت با زایمان واژینال است، اما طبیعت همیشه قابل پیش‌بینی نیست. نکته مهم این است که همیشه ابتدا به صدای بدنتان گوش دهید.

مرحله اول زایمان طبیعی تولد نوزاد

برای انجام تولد کودک زائو  رابه اتاق زایمان و تخت زایمان می‌برند. ناحیۀ تناسلی شخص بوسیله مواد ضد عفونی کننده شسته و تمیز می‌گردد و روی شکم و پاها باپارچه استریل پوشانده می‌شود.پس از بازشدن رحم به اندازه ده سانتیمتر توصیه می‌گردد که زور زدن  همراه بایک بازدم آهسته باشد وبهتراست؛که بیشتر از۶-۵ ثانیه نفس حبس نگردد چنانچه بعد از نیم ساعت جنین در وضعیت خروج قرار نگرفت پیشنهاد می‌گرددکه شخص بحالت سر پا نشستن درآید. پایین آمدن  جنین در کانال  زایمانی به  کمک زور زدن و بهمراه انقباضات ماهیچه های رحم و دیافراگم ( عضله کف قفسه سینه ) صورت می‌گیرد. هر چند این، مجرا حدود ۱۰ سانتی متر بیشتر نیست ولی ممکن در زایمان های مشکل ۲۰ دقیقه تادو ساعت بطول بیانجامد.بهنگام تولد نوزاد توسط زایمان فیزیولوژیک معمولا ابتدا سر، یک شانه و سپس شانۀ بعد و پس از آن بقیه بدن به بیرون لیز خورده و بیرون می‌ آید که  قسمت سخت آن سر می‌باشد.که بلافاصه پس از بیرون آمدن نوزاددهان و بینی نوزاد توسط پوآر تمیز می‌شود و در این هنگام شخص برای اولین بار صدای گریه فرزند خود رامی‌شنود که هیجان انگیزترین مرحلۀ زایمان است! نوزاد اکنون ازطریق بند ناف به مادرمتصل است. ماما یا پزشک هنگامی‌ که ضربان بند ناف به پایان رسید ابتدا و انتهای آنرابوسیله پنس می‌بندد و سپس می‌چیند. سپس یک گیرۀ پلاستیکی در فاصلۀ ۳-۲ سانتی متری شکم نوزاد، بر روی بند ناف می‌بندد و بقیۀ آن رامی‌چیند.پس از تولد نوزاد، تمامی‌ دردها از بین می‌روند و آرامش سرتاسر وجود مادر را دربر می‌گیرد.البته توجه دارید که کل مدت دردهای ناراحت کننده زایمان طبیعی شاید به اندازۀ مدت یک دندان درد ساده باشد! ولی متأسفانه همیشه آن چنان از دردهای زایمانی و شدت و مدت آن ها نقل شده است؛که باعث وحشت مادران جوان می‌گردد.

مرحله دوم زایمان طبیعی فورسپس و واکیوم در زایمان طبیعی

ممکن است در طول زایمان شخص پیشرفت خوبی داشته باشد اما در پایان خروج جنین با کمی‌ اشکال مواجه شود و یا بدلیل زجر جنین و یا حالت اضطراری دیگری خروج سریع جنین اجباری باشد.که باتشخیص پزشک استفاده از فورسپس پیشنهاد گردد البته دربسیاری از موارد عوارض فورسپس و وکیوم ازسزارین کمتر می‌باشد اما ممکن است در این بین حتی سزارین نیز ازطرف پزشک توصیه شود.مسأله ای که حائز اهمیت است این است که اگر به پزشکتان اعتماد دارید، مطمئن باشید او فقط در جاییکه لازم و ضروری است از فورسپس و یا واکیوم استفاده می‌کند و همیشه سلامت شما و نوزادتان را نسبت به همه چیز ارجح می‌داند.*

مرحلۀ سوم زایمان طبیعی خروج جفت

جفت اندامی‌ است که دردوران بارداری به دیوارۀ رحم متصل و ازطریق بند ناف به جنین وصل می‌باشد و مسئولیت تغذیه و اکسیژن رسانی به جنین و دفع ضایعات جنین بعهده جفت را دارد.بعد ازتولد نوزاد، انقباضات  رحمی‌ از بین می‌رود. اما  بعد  ازچند دقیقه دوباره منقبض می‌شود. این انقباضات جفت را از دیوارۀ رحم جدا کرده و آنرابه بیرون می‌راندکه معمولاً با خروج مقداری خون تازه نیز همراه می‌باشد.بعد از خروج جفت، ماما یا پزشک در صورت نیاز اقدام به ترمیم اپیزیاتومی‌ می‌کند.نوزاد از لحاظ قد و وزن و سلامت بررسی می‌شود و روی سینه مادر قرار داده می‌شودو توسط پرستار یا ماما نحوه شیر دهی بشما آموزش داده می‌شود.شخص معمولا  تادو ساعت در زایشگاه تحت نظر نگهداری می‌شود و خونریزی رحمی‌ شما کنترل می‌شود. در صورتیکه رحم منقبض شد و خونریزی  کنترل گشت،  مادر و نوزاد را به  بخش منتقل می‌کنند و معمولا تا ۲۴ ساعت مادر و کودک مرخص می‌گردند.

نکات مهم برای جلوگیری از سزارین و زایمان طبیعی موفق
 

مادرانی علاقمند به انجام زایمان طبیعی هستند، می توانند با رعایت نکات زیر از انجام زایمان سزارین جلوگیری کنند.
کسانی که به زایمان طبیعی فکر می کنند باید تمام هم و غم خود را برای سالم پشت سرگذاشتن دوران بارداری خود بگذراند.
1- به محض مشاهده علایم بارداری در خودتان، به پزشک متخصص زنان  و زایمان مراجعه کنید (درصورت عدم دسترسی به متخصص زنان و زایمان به مراکز ارائه دهنده خدمات بهداشتی و درمانی مراجعه کنید) تا مورد معاینه قرار بگیرید. مراجعه منظم مادر به پزشک، در طول دوران بارداری بسیار حائز اهمیت می باشد.
2- یک مادر در طول دوران بارداری خود باید سعی کند موادغذایی سالم و تازه را مصرف کند. از آبمیوه های آماده که حاوی مواد افزودنی هستند کمتر استفاده کند و آبمیوه تازه مصرف کند. روزانه شش وعده غذایی سبک میل کند. مواد لبنی را زیاد مصرف کند به خصوص شیر را (بهتر است شیر کم‌چرب باشد). مصرف قند و چربی و نمک خود را تا حد ممکن کنترل کند. هر روز ورزش کند، البته ورزش هایی را که متناسب با دوران بارداری باشد.
رعایت همه این نکات برای کنترل میزان قند خون می باشد، زیرا در صورت بالارفتن گلوکز (قند خون) وزن جنین بالا می رود و شانس زایمان طبیعی نوزاد با وزن بالا، بسیار کمتر از نوزاد با وزن طبیعی می باشد.
3- اگر مادری هستید که علاقمند به انجام زایمان طبیعی هستید، سعی کنید پزشک متخصص زنانی را انتخاب کنید که آمار انجام زایمان های طبیعی او بیشتر از زایمان سزارین او باشد. متاسفانه برخی از متخصصین زنان و زایمان بدون علت، مادر را به انجام سزارین تشویق می کنند.
4- می توانید با مراجعه به مراکز ارائه دهنده خدمات بهداشتی از اطلاعات ماما استفاده کنید. اغلب دیده می شود که ماماها اطلاعات خوبی را برای انجام زایمان طبیعی به مادران ارائه می دهند. پس اگر چنین مامایی را یافتید، حتما از اطلاعات او بهره مند شوید.
5- کسب اطلاعات در خصوص مراقبت های دوران بارداری و آشنایی با علایم اولیه زایمان، برای پدران بسیار حائز اهمیت است. مادر باید همسر خود را تشویق کند تا اطلاعات مناسب و کاربردی را در این خصوص یاد بگیرد تا در صورت مواجهه با علایم اولیه زایمان، مادر را به بیمارستان منتقل کند تا فرصت برای انجام زایمان طبیعی از دست نرود.
6- پدر باید توجه کند که فراهم کردن محیطی آرام و دور از تنش در خانه در دوران بارداری بسیار اهمیت دارد. معمولا مادرانی که بیشتر تحت حمایت عاطفی همسران خود قرار دارند، علاقمندی شان به زایمان طبیعی بیشتر می شود، زیرا تحمل درد ناشی از زایمان طبیعی برای مادرانی که پشتوانه عاطفی دارند آسان می شود.
7- اگر مادران آگاهی خود را درباره مضرات سزارین بالا ببرند، شاید رغبت کمتری نسبت به آن نشان دهند. یکی از مشکلات عمده سزارین، مشکلات تنفسی نوزادان به دنیا آمده توسط سزارین است. همچنین میزان افسردگی پس از زایمان در مادران سزارینی بیشتر دیده شده است.
8- روش های مختلفی برای آماده سازی بدن مادر برای انجام زایمان طبیعی وجود دارد. می توانید این روش ها را از متخصص زنان و زایمان بپرسید و با انجام آنها، بدن خود را برای زایمان طبیعی آماده کنید.
9- می توانید در کلاس های آمادگی برای زایمان شرکت کنید. توجه داشته باشید که مادران باید برای شرکت در این کلاس ها زودتر اقدام کنند، زیرا در برخی موارد نوزاد زودتر از موعد پیش بینی شده به دنیا می آید و اگر مادر این کلاس ها را نرفته باشد، ممکن است آمادگی زایمان طبیعی را نداشته باشد.
10- در ماه آخر به محض مشاهده درد شدید شکم، احتمال زایمان را بدهید و فورا خود را برای رفتن به بیمارستان آماده کنید.
11- اگر مایل به انجام زایمان طبیعی هستید، هرگز اجازه ندهید فکر زایمان سزارین بر شما غلبه کند. اگر ذهن خود را روی انجام زایمان طبیعی متمرکز کنید، حتما موفق خواهید شد.
12- گاهی مشاهده می شود که برخی والدین به دلیل علاقه به تاریخ خاصی، اصرار می کنند که با انجام زایمان سزارین، نوزاد خود را در آن تاریخ به دنیا آورند که این تفکرات را باید در بین افراد جامعه از بین برد.
13- به محض شروع درد زایمان و تا رسیدن پزشک، باید از روش های طبیعی برای مقابله با دردهای اولیه زایمان استفاده کرد، مثل راه رفتن آرام.
14- با شروع درد زایمان، از مصرف داروهای مسکن (ضد درد) خودداری کنید، زیرا این کار منجر به تاخیر انقباضات رحم مادر شده و انجام زایمان طبیعی را آهسته می کند.

منبع: http://asanteb.com
salamatism.com
mamanam.com
 
این مطلب در تاریخ 2017-09-19 08:56:52منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
مقالات پزشکی و بهداشتی
تعداد بازدید
10677





نظر شما در مورد مطلب نکات مهم زایمان طبیعی چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




دیدگاه پسران به دخترانی که اهل دوستی هستند
دیدگاه پسران به دخترانی که اهل دوستی هستند

خواستگار معتاد قول داده بعد از ازدواج ترک می کند
خواستگار معتاد قول داده بعد از ازدواج ترک می کند

برای درمان اختلال نعوظ و زود انزالی چی بخوریم
برای درمان اختلال نعوظ و زود انزالی چی بخوریم

مواد غذایی مضر برای پروستات مردان
مواد غذایی مضر برای پروستات مردان

صدور مجوز مراکز مشاوره با بهزیستی است یا نظام روانشناسی
صدور مجوز مراکز مشاوره با بهزیستی است یا نظام روانشناسی

طلاق عاطفی در کدام ازدواج ها بیشتر است
طلاق عاطفی در کدام ازدواج ها بیشتر است










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

9474

بازدید امروز:

17146

بازدید دیروز:

266287237

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام