آیا کرونا مردان را نابارور می کند؟ تاثیر کرونا بر اسپرم

آیا کرونا مردان را نابارور می کند؟ تاثیر کرونا بر اسپرم

 

کرونا، و تاثیرات منفی آن بر کیفیت اسپرم‌هابر اساس مطالعات جدید، ابتلای شدید به کووید۱۹ ممکن است بر کیفیت اسپرم مردان و به تبع آن بر قدرت باروری آن‌ها تأثیر بگذارد.

البته متخصصانی که در انجام این تحقیق مشارکت نداشتند، در نتیجه‌های به دست آمده از آن تردید دارند. آلن پیسی، استاد آندرولوژی (پزشکی مردان) در دانشگاه شفیلد در جنوب یورکشایر می‌گوید: باید در چگونگی تفسیر یافته‌های این تحقیق بسیار دقت کرد. مثلا نویسندگان گفته‌اند که داده‌ها نشان دهنده آن است که عفونت کووید۱۹ باعث اختلالات قابل توجهی در عملکرد تولیدمثل مردان می‌شود؛ درحالی که آنچه در واقع دیده شده، ارتباط میان این دو موضوع است و نه تاثیر یکی بر دیگری.

ابتلا به هر بیماری ویروسی حتی آنفولانزا می‌تواند بطور موقت و برای چند هفته تا چند ماه، تعداد اسپرم‌ها را کاهش دهد و حتی گاهی به صفر برساند؛ بنابراین دشوار است که بتوان تعیین کرد چه مقدار از کاهش اسپرم‌های مشاهده شده در این مطالعه، در نتیجه‌ی تاثیر مستقیم کووید۱۹ بوده است.

مطالعات صورت‌گرفته نشان داد که اسپرم‌ها در مردان مبتلا به کووید۱۹ در مقایسه با مردان سالم، دچار التهاب و استرس اکسیداتیو قابل توجهی بودند. علاوه بر این میزان غلظت اسپرم‌ها، تحرک و شکل آن‌ها نیز تحت تأثیر این بیماری قرار گرفته بود. این مطالعه همچنین نشان داد که با شدت بیماری، اختلالات روی داده بیشتر شده است.

البته پزشکان معتقدند که علاوه بر خود ویروس کرونا، دارو‌هایی که برای درمان کووید۱۹ استفاده می‌شوند نیز می‌توانند بر نتایج به دست آمده از این تحقیقات تاثیر بگذارند. همچنین احتمال می‌رود که افزایش وزن مردان مبتلا به کووید۱۹ نیز باعث تغییر در کیفیت اسپرم آن‌ها شود. بویژه آنکه چاقی به تنهایی کیفیت اسپرم را کاهش می‌دهد.

یکی از شایع‌ترین مشکلات در مردان تعداد کم اسپرم‌ها و البته ضعیف بودن اسپرم‌ها است. اسپرم‌ها در اثر چاقی، استرس و رژیم غذایی نامناسب کم تحرک می‌شوند و در راه رسیدن به تخمک شکست می‌خورند.

به‌طور کلی می‌توان گفت فاکتور‌های سبک زندگی نظیر استرس، چاقی، برخی دارو‌ها و رژیم غذایی نامناسب می‌تواند بر تعداد و فعالیت اسپرم‌ها تأثیرگذار باشد. با افزایش تعداد اسپرم علاوه بر افزایش شانس باروری، لذت جنسی بیشتری را تجربه می‌کنید همچنین می‌توانید از زود انزالی جلوگیری کنید. به همین دلیل برای اینکه بتوانید تعداد اسپرم خود را افزایش دهید لازم است نکاتی را رعایت کنید. چندی پیش در یک مطلب، به‌طور مفصل درباره‌ی کمبود و تقویت اسپرم صحبت کردیم. برای خواندن مطلب، اینجا کلیک کنید.

همه می‌دانیم که نرخ فرزندآوری در ایران دچار اُفت محسوسی شده است. این اتفاق دلایل مختلفی مانند کاهش ازدواج، نامساعد بودن شرایط اقتصادی و ... دارد. طی اخبار منتشر شده این موضوع باعث شده است با رأی نمایندگان؛ وام ودیعه مسکن ۷۰ میلیونی با تولد فرزند سوم اعطا می‌شود و همچنین سهام یک میلیون تومانی به فرزندان متولد سال ۱۴۰۰ اختصاص می‌یابد.

 علیرغم این موارد، افزایش ناباروری در مردان و زنان نیز از مهم‌ترین دلایل کاهش نرخ باروری است. طبق آمار به‌دست آمده از تحقیقات صورت‌گرفته بر این موضوع، مشخص شده است که ویروس کرونا علاوه بر تعداد مرگ‌ومیر بیشتر در آقایان، بر قدرت باروری آقایان نیز تاثیر می‌گذارد. به‌همین دلیل امروز در این مطلب، قصد داریم به موضوع ناباروری بپردازیم. با ما همراه باشید.

سقوط تعداد اسپرم، از مهم‌ترین دلایل ناباروری

شانا سوان، متخصص اپیدمیولوژی محیط زیست و تولیدمثل، طبق مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۷ انجام داده است، نشان می‌دهد تعداد اسپرم‌ها در غرب، بین سال‌های ۱۹۷۳ و ۲۰۱۱ با ۵۹ درصد کاهش مواجه شده و به دنبال پیش‌بینی‌های فعلی، احتمال این وجود دارد که تعداد اسپرم در سال ۲۰۴۵، به صفر برسد. همچنین بین سال‌های ۱۹۶۴ و ۲۰۱۸ میزان باروری جهانی از ۵/۰۶ تولد به ازای هر زن، به ۲/۴ کاهش یافته است.

نرخ باروری در ایران، از سال ۹۶ به سال ۹۷ به میزان ۱۲۷ هزار تولد کمتر بوده است که این آمار از سال ۹۷ به سال ۹۸ به ۱۵۰ هزار تولد کمتر رسیده است. طبق یک تحقیق انجام شده، از هر ٢ مرد متاهل ایرانی، ١ نفر بی فرزند و تک فرزند است؛ که این یک هشدار جدی برای جامعه است. طبق آمار به‌دست آمده، اگر نرخ باروری به‌همین صورت ادامه داشته باشد، در ۳۰سال آینده ایران جز ۴کشور پیر دنیا می‌شود.

در حالیکه احتمالا پیشگیری از بارداری، تحولات فرهنگی و هزینه بچه‌دار شدن از عوامل موثر در این امر هستند، شانا سوان نسبت به شاخص‌هایی که دلایل بیولوژیکی دارند نیز هشدار می‌دهد؛ از جمله افزایش میزان سقط جنین، افزایش ناهنجاری دستگاه تناسلی در پسران و بلوغ زودرس در دختران.

این متخصص، فراگیری پلاستیک‌ها، مواد آرایشی، سموم دفع آفات، استعمال دخانیات، ماریجوانا و افزایش چاقی و شیوه‌های ناسالم زندگی در دنیای مدرن که تعادل هورمونی را به هم می‌زند را از عوامل کاهش باروری دانست.

مرگ‌ومیر در آقایان بیشتر از خانم‌هاست

امید به زندگی در مردان ۷۴ سال و در زنان ۷۶ سال است؛ از این نظر بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت ایران در رتبه ۶۴ جهان قرار دارد؛ عللی که منجر به افزایش مرگ ومیر می‌شود بیماری‌های قلبی عروقی، کرونا، سکته‌های مغزی، حوادث جاده‌ای، فشار خون، دیابت و بیماری‌های ریوی است. امید به زندگی به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ بر اساس تحقیقات صورت گرفته، مرگ‌ومیر بین ۳۰ تا ۶۰ سالگی در زنان ۱۱.۳ در هزار نفر و در مردان ۲۱.۳ در هر هزار نفر است.

همانطور که گفتیم آمار مرگ‌ومیر بر اثر کرونا در مردان بیشتر است. مردان و زنان تقریباً به نسبت برابری به کووید۱۹ مبتلا می‌شوند، اما احتمال بدحال شدن و فوت مردان بر اثر کرونا بیش از زنان است، بر اساس تحقیقات انجام شده، مردان حدوداً دو برابر بیش از زنان در معرض فوت بر اثر کرونا هستند؛ دفاع ایمنی زنان بیش از مردان است به همین دلیل بیش از مردان در برابر کرونا مقاومند.

مردان دیرتر از زنان به پزشک مراجعه می‌کنند

طبق گفته‌های دکتر عباس بصیری، شیوع برخی بیماری‌ها در مردان بیشتر است. برای مثال سرطان کولون در مردان ۳۵ درصد بیش از زنان است؛ بیماری مردان زودتر شروع می‌شود، اما مردان دیرتر از زنان به پزشک مراجعه می‌کنند. مردان کمتر از زنان می‌پذیرند که بیمار هستند، و زنان سه برابر بیش از مردان به پزشک مراجعه می‌کنند. یکی دیگر از عوامل موثر در آمار بیشتر فوت آقایان نسبت به خانم‌ها نیز همین موضوع است.

مردان در برخی موارد مقاومت کمتری مقابل بیماری دارند؛ چاقی مادر همه بیماری‌هاست؛ چاقی در مردان ۲۱ درصد و در زنان ۲۴ درصد است، ولی سرعت رشد آن در مردان ۵۰ درصد بیشتر است؛ بیماری‌های غیرواگیر در مردان ایرانی ۲۶ درصد و در زنان ۲۳ درصد است همچنین آقایان به دلیل مشکلات شغلی و حضور در محیط‌های آلوده‌تر بیشتر دچار مشکلاتی نظر آسم می‌شوند.

مردان بیش از زنان دچار سکته مغزی می‌شوند، در کشوری مانند امریکا سه برابر بیشتر به سنگ کلیه دچار می‌شوند و دو برابر بیشتر به زخم اثنی عشر مبتلا می‌شوند.

عوامل اقتصادی، سدی برای بچه‌دار شدن

به‌غیر از ناباروری‌هایی که بر اثر بیماری صورت می‌گیرد، شرایط بد اقتصادی نیز یکی دیگر از دلایل مهم زوجین برای بچه‌دار نشدن است. این روز‌ها اکثر زوج‌ها معتقدند با وجود تورم، بالا بودن خط فقر، بالا بودن هزینه‌های اجاره‌ی مسکن، خوراک و ...، درصورتی که هردو شاغل هستند، نمی‌توانند از پسِ هزینه‌های داشتن فرزند برآیند. به‌همین دلیل، تصمیم می‌گیرند خود را از نعمت داشتن فرزند محروم کنند.

 مطلب مرتبط بیشتر بخوانید: انتقال کرونا از طریق رابطه زناشویی

مطلب مرتبط بیشتر بخوانید: افزایش قدرت باروری اسپرم

این مطلب در تاریخ سه شنبه 3 فروردين 1400منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
مقالات پزشکی و بهداشتی
تعداد بازدید
5883





نظر شما در مورد مطلب آیا کرونا مردان را نابارور می کند؟ تاثیر کرونا بر اسپرم چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




اهمیت خانواده همسر در ازدواج
اهمیت خانواده همسر در ازدواج

نحوه درخواست ازدواج و خواستگاری از دختر
نحوه درخواست ازدواج و خواستگاری از دختر

زمان ماندگاری ویروس کرونا(COVID-19) بر سطوح و دمای مختلف
زمان ماندگاری ویروس کرونا(COVID-19) بر سطوح و دمای مختلف

روش افزایش طول آلت تناسلی
روش افزایش طول آلت تناسلی

خصوصیات افراد شکاک-پارانوئیدی
خصوصیات افراد شکاک-پارانوئیدی

ازدواج با پسری که 16 سال از من کوچکتر بود
ازدواج با پسری که 16 سال از من کوچکتر بود










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

10496

بازدید امروز:

17146

بازدید دیروز:

266288259

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام