مشاور سنتر

آشنایی کوتاه با دوره ماهانه زنان ( قاعدگی )

آشنایی کوتاه با دوره ماهانه زنان ( قاعدگی )

 

آشنا نبودن با فرایند طبیعی بدن زنان باعث شده بسیاری از مردان(و البته حتی زنان) تصوراتی عجیب و غریب در باره دوره ماهانه داشته باشند. آشنایی با این فرایند طبیعی می‌تواند دید بهتری از این اتفاق به شما بدهد. رحم زنان از دوره بلوغ تا زمان یائسگی هر ماه دچار تغییراتی می‌شود. در این تغییرات ضخامت جداره رحم هر ماه افزایش می‌یابد تا به این ترتیب آماده پذیرش تخمک بارور شده شود. با باردار نشدن فرد در پایان سیکل ماهانه و به واسطه تغییرات هورمونی، جداره‌ داخلی رحم شروع به ریزش می‌کند و این جاست که دوره ماهانه زنانه آغاز می‌شود. اما غیر از این اتفاقات، تغییرات هورمونی و شیمیایی در بدن زنان، باعث می‌شود آن ها در هر ماه، درگیر مسائل دیگری هم بشوند. با آغاز دوره ماهانه، در کنار خون ریزی، زنان مسائل دیگری را هم ممکن است تجربه کنند. به عنوان مثال ،بیشتر زنان در ابتدای دوره دل درد و کمردرد دارند. گاهی اوقات این درد آن قدر شدید است که لازم می‌شود فرد به مراکز درمانی مراجعه کند. اما به صورت کلی، درد در یکی دو روز اول با مصرف مسکن و کیسه آب گرم کنترل می‌شود. در کنار این دردها، علایم دیگری هم می‌تواند بروز کند، به عنوان مثال از هر چهار زن، یک نفر با آغاز دوره ماهانه، حالت تهوع یا دیگر مشکلات گوارشی را تجربه می‌کند. اما جدای از مسائل جسمانی در روزهای ابتدایی دوره، زنان ممکن است در روزهای پیش از آغاز دوره ماهانه خود علایم دیگری را تجربه کنند.

   نشانگان پیش از قاعدگی یا PMS

به واسطه تغییرات هورمونی و شیمیایی در بدن زنان، آن‌ها در چند روز منتهی به آغاز دوره ماهانه خود ممکن است نشانه‌هایی را تجربه کنند که به عنوان نشانگان پیش از قاعدگی شناخته می‌شود؛ مواردی چون تغییرات خلقی، اضطراب، خستگی زیاد، تحریک‌پذیری و برخی علایم جسمانی. هر چند درصد زیادی از زنان (در برخی مطالعات ایرانی تا حدود 90 درصد ذکر شده است) بخشی از این علایم را دارند اما برای اغلب زنان شدت علایم زیاد نیست و تنها بخش کمی از زنان نیاز به مداخلات تخصصی در این زمینه دارند. اما بگذارید پیش از مرور نکاتی که بهتر است شما به عنوان همسر در نظر داشته باشید، به دو سوءتفاهم رایج در این زمینه بپردازیم.

   سوءتفاهم‌های دردسرساز در این باره

شدت علایم مرتبط با دوره‌های ماهانه در زنان متفاوت است. برخی زنان دوره‌های بسیار سبکی دارند که طی آن به راحتی می‌توانند فعالیت‌های روزمره خود را دنبال کنند. این در حالی است که برخی دیگر دوره‌های سنگینی دارند که باعث می‌شود برای چند روز توان‌شان کاهش پیدا کند. این تفاوت‌ها طبیعی است و نشان‌دهنده انکار مشکلات توسط گروه اول یا اغراق توسط گروه دوم نیست. همچنین باید توجه داشت که زنان در گذر زمان وضعیت‌شان تغییر می‌کند. با افزایش سن، تغییرات هورمونی، تجربه بارداری و گاهی اوقات بروز برخی بیماری‌ها تجربه زنان از دوره‌های ماهانه‌شان می‌تواند تغییر کند و به عنوان مثال زنی را که تا پیش از این مسائل چندانی نداشته ، درگیر دوره‌های سنگین کند.

    چه کاری از دست من بر می‌آید؟

مطالعات نشان می‌دهد توجه، حمایت و کمک اطرافیان می‌تواند کمک کند تا زنان با فشار کمتری این روزها را پشت سر بگذارند و حتی شدت علایم در آن‌ها کاهش پیدا کند. شاید با شنیدن این موضوع فکر کنید مگر من چه نقشی دارم که رفتارم می‌تواند شدت علایم را کم یا زیاد کند؟ سردردهای میگرنی می‌تواند برای درک بهتر این ارتباط کمک کند. سردردهای میگرنی پایه‌ فیزیولوژیک دارند اما زمانی که آغاز می‌شوند، همراهی و حمایت اطرافیان می‌تواند در شدت دردها و البته طول زمان آن، نقش داشته باشد. در دردها و دیگر مسائل همراه با دوره‌های ماهانه زنان نیز هر چند اصل این مسائل به واسطه عوامل فیزیولوژیک و تغییرات هورمونی است اما حمایت اطرافیان و به ویژه همسر می‌تواند شدت مسائل را کاهش دهد. اما منظور از حمایت چیست؟

 با همسرتان صحبت کنید

برای این که شناخت دقیقی از وضعیت همسر خود و نیازهایش داشته باشید، با او صحبت کنید و از او اطلاعات بگیرید. مطالعه مقالات تخصصی در این زمینه هر چند ضروری و مفید است اما در نهایت کسی که می‌تواند به شما بگوید همسر شما دقیقا با چه مسائلی درگیر است، همسرتان است.

 درگیر اغراق در عوارض دوره‌ها نشوید

یکی از گله‌های شایع زنان این است که وقتی ما به همسر خود در باره دوره‌های ماهانه حرفی می‌زنیم، بعد از مدتی او هر موضوعی را به عوارض این دوره‌ها نسبت می‌دهد. گاهی اوقات هم زنان گله دارند که در روزهای منتهی به دوره یا شروع آن، همسرم من را بی‌دلیل ناتوان در نظر می‌گیرد. برای پیشگیری از چنین سوءتفاهم‌هایی باز هم توصیه همان مورد اول است؛ گفت وگو با همسر و پیدا کردن شناختی دقیق از وضعیت او.

از انواع حمایت‌ها بهره بگیرید

حمایت همسران از همدیگر می‌تواند انواع متفاوتی داشته باشد و شامل حمایت‌های اطلاعاتی یعنی کمک در پیدا کردن راه‌حل برای مشکلات، حمایت ابزاری یعنی کمک به انجام کارها و مسئولیت‌ها و حمایت عاطفی باشد. در روزهای ابتدایی دوره ماهانه که بسیاری از زنان، احساس ضعف و خستگی دارند، کمک به آن ها در انجام مسئولیت‌ها در کنار حمایت عاطفی می‌تواند آرامش‌بخش باشد. در روزهای منتهی به دوره ماهانه که تغییرات خلقی بالاتر است ، شاید حمایت عاطفی و در کنار آن حمایت اطلاعاتی اهمیت بیشتری داشته باشد.

منبع: خراسان

این مطلب در تاریخ يكشنبه 15 فروردين 1400منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:4.7
دسته بندی
مقالات پزشکی و بهداشتی
تعداد بازدید
2608





نظر شما در مورد مطلب آشنایی کوتاه با دوره ماهانه زنان ( قاعدگی ) چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




شناخت شخصیت خواستگار از روی دست خط
شناخت شخصیت خواستگار از روی دست خط

با پسری هستم که اول قصدش ازدواج بود اما الان میگه دوستی
با پسری هستم که اول قصدش ازدواج بود اما الان میگه دوستی

علت برانگیخته نشدن آلت جنسی مردان
علت برانگیخته نشدن آلت جنسی مردان

راههای تشخیص بارداری بدون آزمایش
راههای تشخیص بارداری بدون آزمایش

فکر می کنید افسرده شده اید
فکر می کنید افسرده شده اید

نقش موبایل در افزایش طلاق
نقش موبایل در افزایش طلاق










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

10676

بازدید امروز:

17266

بازدید دیروز:

266994437

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام