آیا از نظر روانی بالغ شدید یا هنوز بچه اید؟

آیا از نظر روانی بالغ شدید یا هنوز بچه اید

 


اگر سن‌تان از 20 سال گذشته اما هنوز قدر داشته‌هایتان را نمی‌دانید، مسئولیت رفتارهایتان را نمی‌پذیرید و ... خودتان را بالغ ندانید


رسیدن به سن قانونی یا ظاهر شدن کامل علایم بلوغ جسمی دلیل این نیست که تبدیل به یک آدم بالغ از لحاظ روانی شده اید. برخی از افراد جوان و حتی میان سال از نظر فیزیکی رشد کرده‌اند اما در جنبه هیجانی و روانی، نه! این افراد هنوز راه زیادی تا بزرگ‌سال شدن دارند. برای این‌که دیگر «بچه» محسوب نشوید یا لقب نابالغ را به شما ندهند، لازم است ویژگی‌ها و رفتارهای خاصی داشته باشید، مثلا این‌که بتوانید از خوشحالی یک نفر دیگر شاد شوید. در ادامه به 10 ویژگی‌ شخصیتی افرادی اشاره می‌کنیم که از لحاظ روانی می‌توان به آن‌ها لقب بالغ را اعطا کرد.




هیجانات و احساسات‌تان را کنترل ‌می‌کنید


یک فرد بالغ به جای این‌که به راحتی از چیزی یا کسی عصبانی شود و پرخاش کند، می‌تواند فورا کنترل احساساتش را در دست بگیرد. بالغ بودن یعنی این‌که شما کمتر تحت تاثیر احساسات خود قرار می‌گیرید، به ندرت آشفته و پریشان می‌شوید و به شیوه‌ای نادرست واکنش نشان نمی‌دهید.


مسئولیت رفتارهای‌تان را می‌پذیرید


ما هر روز انتخاب‌هایی می‌کنیم و این انتخاب‌ها، پیامدهایی دارند. کسی که بالغ و عاقل است، مسئولیت رفتارها و انتخاب‌هایش را می‌پذیرد. شما زمانی می‌توانید بگویید به بلوغ رسیده‌اید که از خودتان خوب مراقبت کنید، بدانید مسئول شادی‌تان کسی جز خودتان نیست و هر چیزی که سر راه‌تان قرار می‌گیرد، نتیجه انتخاب‌های خودتان است.


خودتان را دوست دارید


گاهی به راحتی نمی‌توانیم خود را همان‌گونه که هستیم بپذیریم، به خصوص وقتی دیگران مدام به ما می‌گویند باید تغییر کنیم. اما کسی که بالغ است، خود واقعی‌اش را می‌پذیرد و اعتماد به نفس دارد. اگر فرد بالغی باشید، برای آن چه هستید احساس رضایت و راحتی دارید و مدام به دنبال تایید گرفتن از دیگران نیستید. شما لزومی نمی‌بینید خودتان را طبق معیارهای دیگران تغییر دهید تا مورد پسندشان باشید. البته که قطعا خودتان را از لحاظ معیارهای مختلف بررسی می‌کنید تا بهترین شوید.


قدر داشته‌های‌تان را می‌دانید


یکی دیگر از خصوصیات یک فرد بالغ این است که به جای مدام ناله کردن بابت چیزهایی که ندارد، قدردان داشته‌هایش است. کسی که به بلوغ واقعی رسیده، صرفا به این دلیل که خود را بدشانس می‌داند، نعمت‌ها را نادیده نمی‌گیرد. در خور ذکر است که توجه به داشته‌ها، انگیزه زیادی به انسان برای بهتر شدن خواهد داد.


می‌دانید که چقدر نمی‌دانید


یک انسان نمی‌تواند همه چیز را بداند و فرد بالغ می‌تواند درک کند که چیزهای زیادی وجود دارند که او هنوز نمی‌داند. اگر بالغ باشید، می‌توانید غرورتان را کنار بگذارید و چیزهایی را که نمی‌دانید یاد بگیرید، حتی از کوچک‌تر از خودتان. شما باور دارید که خیلی چیزها را نمی‌دانید و همین باور باعث می‌شود به دنبال یادگیری بیشتر بروید.


به دیگران محبت می‌کنید


محبت داشتن و همدلی کردن، بخشی از بالغ بودن است. شما به عنوان یک فرد بالغ به جای این‌که همیشه فقط خودتان را مهم و در اولویت بدانید، به دیگران و نیازهای‌شان نیز فکر می‌کنید. فرد بالغ می‌تواند از خودگذشتگی کند و گاهی خواسته‌های دیگران را به خواسته‌های خودش مقدم بداند. شمایی که بالغ هستید به موفقیت‌های دیگران حسادت نمی‌کنید بلکه از شادی آن‌ها شاد می‌شوید و در غم‌شان هم کنارشان خواهید بود.


متواضع و باحیا هستید


اگر شما انسان بالغی باشید، اجازه نمی‌دهید هیچ موفقیت و مقام و جایگاهی شما را متکبر کند. شما با دیگران منصفانه و محترمانه رفتار می‌کنید و برای‌تان فرقی نمی‌کند که طرف مقابل‌تان چه کسی است و چه منصبی دارد، شما در برابر همه فروتنی می‌کنید. فرد بالغ نیازی نمی‌بیند خودش را بالاتر از بقیه نشان بدهد.


از خودتان انعطاف نشان می‌دهید


زندگی همیشه هم طبق آن چه انتظار داریم پیش نمی‌رود و بالغ بودن یعنی این‌که بتوانید خودتان را با شرایط وفق دهید و از پا نیفتید. سرسخت و یک دنده بودن و فقط از دیگران انتظار سازش و مدارا داشتن، کار انسان‌های نابالغ است.


دیگران را زود قضاوت نمی‌کنید


شما می‌توانید با نگاه باز مسائل را ببینید و هر وقت لازم است خودتان را جای دیگران بگذارید. فرد بالغ به جای این‌که به دیگران بابت تفاوت‌هایی که دارند برچسب بزند، می‌تواند پذیرای تفاوت‌ها باشد و میان خود و آن‌هایی که مثل خودش فکر نمی‌کنند به جای این‌که فاصله بیندازد، پُل ارتباطی ایجاد کند.


هیچ سنی را برای یادگیری دیر نمی‌دانید


بالغ بودن یعنی این‌که متوقف شدن را نپذیرید و فکر نکنید نیازی به بهتر شدن ندارید یا برای یاد گرفتن دیر شده است. انسان بالغ باور دارد که همیشه فرصت و جایی برای بهبود وجود دارد. زندگی پُر از یادگرفتنی‌هاست و شما همیشه می‌توانید انسان بهتری از خودتان بسازید.

مطلب پیشنهادی سایت تنظیم خانواده

هدی بانکی| مترجم منبع: brightside.me

 

این مطلب در تاریخ 2019-12-28 06:52:54منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
مطالب و مقالات روانشناسی
تعداد بازدید
5367





نظر شما در مورد مطلب آیا از نظر روانی بالغ شدید یا هنوز بچه اید؟ چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




انتخاب همسر و ازدواج
انتخاب همسر و ازدواج

معیار ازدواج 99 درصد دختران
معیار ازدواج 99 درصد دختران

روشهای تعیین جنسیت نوزاد
روشهای تعیین جنسیت نوزاد

نکته بهداشتی برای خانم ها قبل از نزدیکی
نکته بهداشتی برای خانم ها قبل از نزدیکی

در مورد مشاوره ازدواج و زناشویی بیشتر بدانیم
در مورد مشاوره ازدواج و زناشویی بیشتر بدانیم

بیشترین طلاق و ازدواج در کدام شهرهای ایران
بیشترین طلاق و ازدواج در کدام شهرهای ایران










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

21503

بازدید امروز:

18688

بازدید دیروز:

266457441

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام