با اضطراب کرونا چه کنیم

با اضطراب کرونا چه کنیم



ورود ویروس کرونا به کشور عزیزمان باعث تغییرات زیادی در سبک معمول زندگی ایرانیان گردیده است از تعطیلی مراکز آموزشی شامل مدارس، دانشگاه ها، همایش ها و .... تا کاهش روابط خانوادگی و نیز ایجاد موجی از نگرانی درخانواده ها و افراد. در همه جوامع تلاش می شود تا با استفاده از کارشناسان و متخصصان بهداشتی سطح بحران را کنترل نمایند

. با توجه به اثرات منفی شیوع ویروس کرونا بر بهداشت روانی شهروندان، خانواده ها و کودکان که موجب استرس، نگرانی و اضطراب شده است ضرورت دارد تا همکاران روانشناس و مشاور تلاش مضاعف نمایند تا با ارایه راهکارها و توصیه های مناسب در رسانه ها و شبکه های اجتماعی، نقش مهمی در پیشگیری و یا کاهش اضطراب ایفا نمایند.

 در ذیل توجه همکاران را به نکات ذیل جلب می نماییم:

- این قابل درک و معقول است تا در مورد ویروس کرونا نگران باشیم اما وحشت زدگی روش مفیدی برای پاسخ به شرایط اخیر نیست. مغز ما به گونه ای طراحی شده است تا در در شرایط خطر ایجاد ترس نماید و این ترس ما را جهت رفع خطر به فکر و تلاش وا می دارد. اما واکنش شدید اضطراب و وحشت عملکرد بهینه را تحت تاثیر منفی قرار می دهد. لذا ضرورت دارد تا آگاهانه واکنش طبیعی نگرانی را مدیریت نماییم.

بیشتر بخوانید: تاثیر ویروس کرونا بر زنان باردار و شیردهی



- کودکان نیاز بیشتری به حمایت دارند. برای آنها در مورد ویروس و بیماری اطلاعات مناسب بدهیم. آنها ممکن است درک و تصویری غیر واقعی و اضطراب انگیز از کرونا داشته باشند. توضیح دهیم که تعطیلی مدارس، پوشیدن ماسک و رفتارهای ضدعفونی کننده به این دلیل است که ویروس به دیگران سرایت نکند. اطلاعات مفید مربوط به چگونگی مراقبت و پیشگیری را تهیه و به کودکان آموزش دهید مثل شستشوی مرتب دست ها، استفاده از ماسک در مکان های عمومی، عدم روبوسی و دست دادن و ... اگر والدین خود دارای اضطراب بالا باشند احتمال دارد تا از طریق چهره ، لحن صدا و واکنش های کلامی ناخواسته سطح اضطراب کودکان را افزایش دهند.



- اینکه خود و خانواده را در معرض حجم انبوهی از اطلاعات منفی قراردهیم می تواند اضطراب زا باشد. بسیاری از کانال ها و شبکه های اجتماعی با ارایه اطلاعات زیاد و غیرعلمی باعث اضطراب بیشتر می شوند. از منابع خبری و شبکه های اجتماعی معتبر وعلمی خبرها را دنبال کنید و کودکان را در معرض خبرهای منفی قرار ندهید.

بیشتر بخوانید: تغییرات بدن بعد از ابتلا به کرونا



- همدیگر را مضطرب نکنیم. در شرایط سخت هرچقدر افراد جامعه نسبت به یکدیگر محبت، مراقبت و حمایت داشته باشند تحمل شرایط آسان تر می شود. داشتن فکر و نگاه مثبت که با مراقبت و پیشگیری خطری متوجه ما نیست و شرایط گذراست بسیار آرامبخش می باشد.



دکتر سید امیر امین یزدی
استاد روانشناسی دانشگاه فردوسی
سازمان نظام روانشناسی و مشاوره استان خراسان رضوی

این مطلب در تاریخ 2020-02-25 17:10:39منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:3.5
دسته بندی
مطالب و مقالات روانشناسی
تعداد بازدید
11374





نظر شما در مورد مطلب با اضطراب کرونا چه کنیم چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




ازدواج در ضرب‌المثل‌های جهان
ازدواج در ضرب‌المثل‌های جهان

قبلا با دختری بودم که نمی توانم فراموشش کنم
قبلا با دختری بودم که نمی توانم فراموشش کنم

تاثیر تلفن همراه در ضعف جنسی آقایان
تاثیر تلفن همراه در ضعف جنسی آقایان

هشدار جدید برای مصرف ‌کنندگان ویاگرا
هشدار جدید برای مصرف ‌کنندگان ویاگرا

حرفهایی که نباید به دیگران گفت
حرفهایی که نباید به دیگران گفت

نحوه پایان دادن به رابطه دوستی
نحوه پایان دادن به رابطه دوستی










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

15487

بازدید امروز:

17146

بازدید دیروز:

266293250

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام