مشاور سنتر

استرس باعث چه بیماری هایی می شود

استرس باعث چه بیماری هایی می شود

 منشا کدام بیماری ها استرس است ؟استرس روانشناختی بسیاری از عملکردهای بدن را تحت تأثیر قرار می دهد و ممکن است که سلامت روان شما بر علائم جسمی شما نیز تأثیر بگذارد. استرس می تواند به سردرد ، درد معده ، فشار خون بالا و حتی ضعف سیستم ایمنی منجر شود.

 

وقتی استرس داریم، سیستم ایمنی بدن نیز عملکرد خوبی ندارد. دلیل آن این است که استرس باعث ترشح هورمون هایی در بدن می شود ، مانند آدرنالین ، دوپامین ، نوراپی نفرین و کورتیزول ، که می تواند توانایی بدن را در تولید لنفوسیت ها کاهش دهد – گلبول های سفید خون که به مبارزه با ویروس ها یا باکتری های مضر کمک می کند.

 

تحقیقات نشان داده استرس مزمن می تواند شخص را مستعد ابتلا به بیماری مانند سرماخوردگی کند. در مطالعه ای که در سال ۲۰۱۲منتشر شد ، محققان مصاحبه های استرس را با ۲۷۶ بزرگسال سالم انجام دادند و سپس آنها را در معرض ویروسی قرار دادند که باعث سرماخوردگی می شود.محققان پس از پنج روز رصد آنها در قرنطینه ، دریافتند که استرس مزمن با افزایش احتمال سرماخوردگی در معرض ویروس همراه است.

چگونگی پاسخ بدن و سیستم ایمنی بدن شما به استرس به عوامل زیادی از جمله حاد یا مزمن بودن استرس بستگی دارد. استرس حاد بخشی طبیعی از زندگی روزمره است. این نحوه پاسخ بدن به تهدیدهای موجود در محیط است و برای زنده ماندن ضروری است.ممکن است در هنگام گرفتاری در ترافیک یا دیر ماندن برای یک جلسه مهم دچار استرس حاد شوید. در بیشتر موارد ، این استرس حاد قابل کنترل است و اثرات جسمی پایداری ایجاد نمی کند. با این حال ، اگر مرتباً آن را تجربه کنید یا مدام تحت استرس باشید ، می تواند مزمن شود و عملکردهای بدن مانند سیستم ایمنی بدن را مختل کند.

 

استرس اگر خیلی کوتاه اتفاق بیفتد ، از بین برود ، احتمالاً تاثیری بر سیستم ایمنی بدن نخواهد داشت. اما اگر کورتیزول به طور مزمن برای چندین روز و هفته ها منتشر شود ، به احتمال زیاد می تواند سیستم ایمنی بدن را مختل کند.

 

چگونه استرس بر سلامت جسمی تأثیر می گذارد

تاثیر استرس

وقتی استرس ناگهانی را تجربه می کنیم ، شاید از شدت ضربه زدن روی ترمز برای جلوگیری از تصادف ، عضلات ما متشنج شده و پس از عبور تنش آزاد می شوند.طبق گفته انجمن روانشناسی آمریکا ، وقتی برای مدت طولانی تحت استرس هستیم ، آن عضلات تنش باقی می مانند ، که می تواند باعث سردرد و درد عضلانی شود.

استرس مزمن و بهداشت روانی ضعیف می تواند در ایجاد طیف وسیعی از مشکلات سلامت جسمی طولانی مدت نقش داشته باشد ، از جمله:

–بیماری قلب و عروقی. ترشح آدرنالین در هنگام استرس باعث تسریع ضربان قلب و افزایش فشار خون می شود. با گذشت زمان ، این می تواند فشار بیشتری بر قلب وارد کند و به عروق آسیب برساند و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و حملات قلبی را افزایش دهد.

مشکلات دستگاه گوارش. استرس می تواند باعث کاهش جریان خون در معده شود ، که می تواند منجر به گرفتگی ، نفخ ، التهاب و کم اشتهایی شود.
کیفیت پایین خواب. استرس می تواند خوابیدن یا خواب ماندن را با مشکل روبرو کند و عدم خواب کافی باعث تشدید مشکلات سلامتی و ضعف سیستم ایمنی بدن می شود.

همان طور که استرس طولانی مدت با بسیاری از عوارض سلامتی همراه است ، مانند ضعف سیستم ایمنی بدن و افزایش خطر بیماری های قلبی ، بنابراین هرچه توانایی مدیریت استرس خود را داشته باشید ، سلامت کلی شما بهتر خواهد بود. 

 

برخی از روش های ثابت شده برای کاهش استرس عبارتند از

ورزش منظم. مطالعات نشان داده است که فعالیت بدنی می تواند باعث تقویت خلق و خو ، رفع تنش و کاهش علائم اضطراب و افسردگی شود. هر روز فقط ۳۰ دقیقه ورزش با شدت کم تا متوسط، مانند پیاده روی ، می تواند روحیه شما را تثبیت کرده و خواب شما را بهبود بخشد .
مراقبه کنید. طبق مرکز ملی بهداشت مکمل و یکپارچه ، مدیتیشن می تواند به کاهش علائم اضطراب و افسردگی کمک کند و همچنین می تواند برخی از اثرات جسمی استرس مانند سردرد و مشکل خواب را کاهش دهد.
به دنبال کمک حرفه ای باشید. اگر قادر به کنترل تنش خود نباشید ، کار با یک روانشناس یا درمانگر می تواند به شما در ایجاد استراتژی های آرامش یا تنفس کمک کند.

منبع: www.msn.com / شفقنا

این مطلب در تاریخ دوشنبه 2 آذر 1399منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:4.7
دسته بندی
مطالب و مقالات روانشناسی
تعداد بازدید
3508





نظر شما در مورد مطلب استرس باعث چه بیماری هایی می شود چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




سوالاتی که در جلسه خواستگاری باید مطرح شوند
سوالاتی که در جلسه خواستگاری باید مطرح شوند

موانع اخلاقی ازدواج با نامزدتان
موانع اخلاقی ازدواج با نامزدتان

تاثیر کمبود آهن در بارداری
تاثیر کمبود آهن در بارداری

علت هم اندازه نبودن سینه ها
علت هم اندازه نبودن سینه ها

افکار بسیار تلخ و منفی دارم
افکار بسیار تلخ و منفی دارم

ازدواج به سبک مجازی
ازدواج به سبک مجازی










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

10686

بازدید امروز:

18287

بازدید دیروز:

266951527

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام