مشاور سنتر

نقش کارگران جنسی در گسترش ایدز در ایران

نقش کارگران جنسی در گسترش ایدز

کارگران جنسی پدیده ای غیر قابل انکار و روبه افزایش در ایران میباشد که باعث گسترش ایدز می شود

رییس مرکز تحقیقات ایدز ایران با یادآوری آمار رسمی اعلام شده ایدز از سوی وزارت بهداشت در ابتدای سال جاری گفت: بر اساس این امار 30هزار بیمار دارای اچ آی وی مثبت در کشور داریم و نسبت مردان به زنان 65 به 35 درصد است و ناگفته نماند که همیشه در مقابل آمار رسمی، آمار تخمینی هم وجود دارد .

دکتر مینو محزر با اشاره به نهفته بودن ویروس این بیماری در درازمدت تصریح کرد: هنوز یک سوم بیشتر بیماران شناسایی نشدند چرا که خیلی ها از مبتلا بودن خود بی اطلاعند، خیلی ها اصلا نمی دانند ایدز چیست و نمی دانند برای کنترل و آزمایش کجا مراجعه کنند و اگر مبتلای بی اطلاع خوب و سالم زندگی کند امکان دارد که این ویروس در بدن تا 15 سال نهفته بماند.

قائم مقام انجمن حمايت از بيماري هاي عفوني با اشاره به شیب تند و صعودی میزان مبتلایان زن عنوان کرد: سال ها پیش نسبت ابتلای زن و مرد 3 بر 97 بود اما در عرض دو سال اخیر میزان ابتلای زنان نسبت به مردان 10 برابر افزایش یافته و به 35 درصد رسیده است و این افزایش نشان دهنده ابتلا از طریق روابط جنسی محافظت نشده است.

محرز در خصوص تاثیر مصرف مواد روانگردان و صنعتی بر پیشرفت ایدز در کشور گفـت: اگرچه ایدز چند سالی است از طریق معتادان تزریقی کم تر منتشر می شود اما در شرایط کنونی و سال های اخیر رواج مصرف محرک های صنعتی در اغلب جوانان و به موازی آن برقراری روابط جنسی محافظت نشده به اپیدمی موج سوم ایدز در جامعه دامن زده است.

عضو كميته ایدز کشور در پاسخ به تاثیر زنان کاتون خواب و کارگران جنسی بر روند پیشرفت ایدز گفت: ما تا چند سال پیش زن کاتون خواب معتاد خیابانی نداشتیم و طبق آمار تخمینی، شهر تهران 1700 زن کاتون خواب معتاد دارد و طبیعی است اگر آسیب های اجتماعی زنان را بیشتر در معرض خطر ابتلا قرار دهد.

دکتر محرز ضمن هشدار جدی اپیدمی موج سوم ایدز از طریق روابط جنسی تصریح کرد: خانم دکتر دستجردی در دوران وزارتش وجود کارگر جنسی در کشور را تایید کرد و معتقد بود که نمی توانیم انکارش کنیم فقط باید درصدد تامین سلامتی شان باشیم که سلامت جامعه حفظ شود.

وی در تشریح نتایج طرح تحقیقی بررسی شیوع ابتلاء به HIV و برخی از بیماریهای قابل انتقال از راه جنسی در زنان تن فروش شهر تهران در سال 90 گفت: وزارت بهداشت با هدف شناسایی و دستیابی به آمار شیوع ایدز در طبقات مختلف جامعه، طرح موردنظر را در تهران و سایر استان های کشور انجام داد و آمارها از ابتلای 4 و نیم درصد کارگرهای جنسی به ایدز در ایران خبر داد و البته در زمان حال این رقم افزایش بیشتری داشته است.

عضو شوراي برنامه ريزي كرسي يونسكو در زمينه آموزش سلامت تصریح کرد: کارگر جنسی زن و یا مرد فرقی ندارد کنترل این قشر از جامعه باید در اولویت قرار گیرد چرا که ابتلا و عدم درمان آنها منجر به انتقال ویروس و ابتلای دیگر افراد جامعه می شود.

رییس مرکز تحقیقات ایدز تاکید کرد: وزارت بهداشت و مرکز تحقیقات ایدز کار علمی انجام می دهند و صورت مساله را پاک نمی کنند و به مسایل شرعی هم کاری ندارند چرا که بی توجهی و انکار این مساله مهم، به روند پیشرفت این بیماری و تولد روز افزون کودکان مبتلا از کارگران جنسی می انجامد.

وی یادآور شد: طرح های تحقیقاتی نشان می دهند که بیشتر کارگرهای جنسی به سبب نیاز مالی به این سمت کشیده می شوند و به علت کسب درآمد آسان و بالا از این راه، حتی بعد از یادگیری مهارت و هنری خاص در مراکز مردم نهاد ویژه، اغلب راضی به خروج از این عرصه کاری نیستند و اصلا هم برایش قابل تصور نیست عناوین شغلی مانند ماشین نویس و یا منشی با درآمد 100 هزار تومان را با برخی مبالغ هنگفت که از این راه به دست می آورد معاوضه کند.

رییس مرکز تحقیقات ایدز در پاسخ به میزان استقبال نهادهای دولتی از تحقیقات انجام شده اظهار کرد: نهادهای دولتی اصلا استقبال نکردند و اگر استقبالی بود اوضاع به این شکل که هست نبود. تلاش بر این است که با سازماندهی و منسجم کردن سازمان های مردم نهاد در مسیر پیشگیری و کنترل و اطلاع رسانی این بیماری گام برداریم.

وی بروز رفتارهای انکاری و منعی مسوولان را ناشی از زاویه نگاه و دید منفی آنان دانست و گفت: مسوولان امر چه کرده اند و چیکار می کنند؟ ما راجع به این موضوع منع دینی نداریم ابتدای اپیدمی شدن ایدز در مراکز ترک اعتیاد مقام رهبری به تمام قوا برای بسیج شدن در راستای پیشگیری و اطلاع رسانی در این خصوص دستور صادر کرد و وزارت بهداشت از تمام مراجع عظام قم مجوز دریافت کرد. اما هیچ کدام از سازمان ها همکاری نکردند.

محرز در خصوص عملکرد وزارت بهداشت در این حوزه گفت: وزارت بهداشت هر پنج سال استراتژی و راهکار مبارزه با ایدز تدوین می کند و هیات دولت هم تصویب می کند اما هیچ ارگانی همکاری نمی کند و متاسفانه شوخی گرفتن این مساله به پیشرفت ویروس و انتقال روزافزون بیماری منجر می شود.

وی با انتقاد تند از رویه صدا و سیما تصریح کرد: رادیو و تلویزیون سال هاست که خودمحور و مستقل و با سکوت اختیار کردن، از پتانسیل فراوان موجود در این رسانه، در راستای اطلاع رسانی آسیب های اجتماعی و این بیماری دریغ می کند، آیا جا ندارد این رسانه با توجه به ببیندگان جوانِ مثلا مسابقه فوتبال در کنار تبلیغات وسیع مواد غذایی و اش مشی و... تیزری با موضوع ایدز و اعتیاد نمایش دهد؟

محرز ابتلای افراد تحصیلکرده و مرفه را به این بیماری نشانه عدم اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به جامعه عنوان کرد و گفت: اخیرا افراد مختلف و جوانانی تحصیل کرده در مرحله پیشرفته این بیماری مراجعه می کنند اگر اطلاع رسانی درست و شفاف در این خصوص انجام می شد و استفاده از کاندوم ملکه ذهن ها می شد بسیاری ناآگاه مبتلا نمی شدند.

محرز در پاسخ به چرایی برخوردهای نامناسب کادر پزشکی و پرستاری با این بیماران گفت: عدم آگاهی و نگرش منفی است آگاهی درست روی عملکرد فرد تاثیر می گذارد و نگرش ها را مثبت می کند، به علت عدم آگاهی، ترس غالب می شود و اگر آگاهی بخشی مستمر شود یقیقا اثر گذار خواهد بود. اگرچه از نظر منشور حقوق بیمار و پزشک هیچ پزشکی نباید و نمی تواند از ویزیت و معاینه این گونه بیمار ان امتناع کند و البته نبود قانون عدم تبعیض در کشور به این موضوع دامن می زند.

این متخصص بيماري هاي عفوني، بیماری ایدز را یک بیماری عفونی قابل کنترل عنوان کرد و گفت: این بیماری مانند بیماری دیابت و یا روماتسیم با دارو قابل کنترل است و بیماری کشنده ای نیست و در صورت عدم تشخیص و پیشرفت، مرگ بار می شود.

محرز عوامل مهم پیشگیری از ایدز را در ترویج و رعایت خویشتنداری، وفاداری و استفاده از کاندوم عنوان کرد و افزود: متولی آموزش خویشتنداری و آگاهی بخشی در کشور کیست ؟ آیا آموزش و پرورش به کودکان ما مهارت های زندگی و شیوه « نه گفتن » به آسیب های اجتماعی را یاد داده است و آیا والدین در این زمینه شفاف با فرزندانشان صحبت می کنند که توقع داریم جوان امروزی به راحتی به سمت اعتیاد و بی بند و باری اجتماعی نرود؟ البته با توجه به بالا رفتن سن ازدواج به علت خیلی مسایل زیاد از جمله اقتصادی و... رعایت خویشتنداری و وفا داری سخت شده است.


وی استفاده درست از کاندوم را در کنترل انتقال این بیماری موثر دانست و گفت: استفاده از این وسیله پیشگیری نه تنها برای جلوگیری از بارداری بلکه بالای 85 درصد مصونیت در برابر بیماری های عفونی از جمله ایدز ایجاد می کند.

محرز تاکیدکرد: پذیرش اینکه بیمار ایدزی در کشور وجود دارد بسیار مهم است، سپس شناسایی و آموزش آن ها برای پای بندی به روند درمان و مصرف دارو می تواند در کنترل و ثابت ماندن جمعیت این بیماران موثر باشد.

رییس مرکز تحقیقات ایدز نقش اطلاع رسانی سازمان های مردم نهاد دنیا را در این عرصه برجسته خواند و گفت: در تمام دنیا سازمان های مردم نهادِ خبره بیشترین فعالیت را در این عرصه انجام می دهند و کشور ما نیز باید به این سمت حرکت کند، باید به این سازمان ها آموزش داده شود که آگاهانه و با دید مثبت و حرفه ای در این عرصه گام بردارند نه اینکه با دید منفی و امیخته با رویکرد دینی صرف، عملکردی کم اثر و گاه تدافعی داشته باشند و خوشبختانه تاسیس باشگاه یاران مثبت در این راستا و با 25 شعبه فعال در سراسر کشور یکی از گام های اثربخش وزارت بهداشت و مرکز تحقیقات ایدز است

منبع : سلامت نیوز

مطلب پیشنهادی سایت تنظیم خانواده

7 عفونت انتقالی از طریق آمیزش جنسی

افزایش آمار ایدز از طریق رابطه جنسی مقعدی

آزمایش ایدز چگونه است

رابطه جنسی

مشاوره ازدواج،مشاوره جنسی

آموزش زناشوئی

آموزشهای جنسی

مشاوره جنسی،مشاوره آنلاین

فیلم رابطه جنسی

رابطه جنسی

رابطه جنسی

امکانات فوق شامل خریدارای سی دی مقالات سایت و مجموعه آموزشی زوج خوشبخت نیز می شود

این مطلب در تاریخ 2015-12-06 20:06:43منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
اخبار و مطالب علمی و اجتماعی
تعداد بازدید
12323





نظر شما در مورد مطلب نقش کارگران جنسی در گسترش ایدز چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




سوالات دوره نامزدی و نحوه پاسخ به آن
سوالات دوره نامزدی و نحوه پاسخ به آن

تردید در دوران نامزدی
تردید در دوران نامزدی

زمان مناسب بارداری
زمان مناسب بارداری

انتقال ایدز از برس موهای سر
انتقال ایدز از برس موهای سر

نحوه کاهش بیش فعالی در کودکان بیش فعال
نحوه کاهش بیش فعالی در کودکان بیش فعال

آخرین وضعیت جوانان و رابطه آنها با ازدواج
آخرین وضعیت جوانان و رابطه آنها با ازدواج










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

2254

بازدید امروز:

25654

بازدید دیروز:

266968749

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام