برای روابط احساسی چه میزان عزت نفس لازم است

سطح لازم عزت نفس برای روابط احساسی

افرادی با عزت‌نفس پایین گرایش به بی‌ارزش کردن شریک عشقی خود دارند و شریکشان را با دید منفی‌تری نگاه می‌کنند، شاید به این دلیل که در باورشان هیچ انسان خوبی عاشق آن‌ها نمی‌شود. از همین رو آن‌ها کمتر از روابط خود احساس رضایت دارند و کمتر درباره آینده خوش‌بین هستند. علاوه ‌بر این کسانی که در ارزش خود تردید دارند به احتمال زیاد و به شکل مضطربانه‌ای در انتظار طرد شدن هستند؛ آن‌ها به شکل هوشیارانه‌ای به دنبال یافتن نشانه‌های این مسئله باقی می‌مانند و در زمان‌هایی به اشتباه رفتارها را به عنوان نشانه‌ای از خصومت و طرد شدن تلقی می‌کنند.

این دسته از افرادی که فاقد حس دوست داشتن نسبت به خود هستند، تنها به روابطشان به طور منفی نگاه نمی‌کنند، آن‌ها همچنین ممکن است بیشتر وارد روابط منفی شوند و شریکی را برای خود انتخاب کنند که رفتار خوبی با آن‌ها ندارند. مطابق تحقیقاتی درباره تایید خود، افرادی که نگرش‌های منفی نسبت به خود دارند، به کسانی گرایش دارند که آن‌ها نیز همین نگرش را نسبت به خود دارند. عزت‌نفس پایین، به آن‌ها می‌گوید که لیاقت شادی ندارند و درنتیجه باید با افرادی سرکنند که رفتارهای خوبی با آن‌ها ندارند.

آیا این مسئله به این معنی است که عزت‌نفس بالا، در ارتباطات بهتر است؟ نه لزوماً. عزت‌نفس در سطوح شدید می‌تواند به نوعی خودشیفتگی تبدیل شود که موجب خودمحوری و خودبینی در روابط می‌شود. در این روابط، افراد خودشیفته اغلب به دنبال شرکایی هستند که تصویر بهتری از آن‌ها را به نمایش می‌گذارند، برای نمونه آن‌ها را افرادی جذاب یا موفق تلقی می‌کنند. آنچه در مرحله نخست ممکن است عشق و تحسین به نظر بیاید در مرحله بعد می‌تواند به استثمار و نوعی بازی تبدیل شود، و علاقه‌ای که از سر خودشیفتگی باشد گذرا خواهد بود. خودشیفتگی شاید دلیلی باشد که چرا روابط زوج‌های مشهور و ستاره به ندرت در بلندمدت پایدار می‌ماند. حتی زمانی که عزت‌نفس زیاد به سطوح بالای خودشیفتگی نمی‌رسد، لزوماً در روابط بهبودی ایجاد نمی‌کند. محققان بر این باورند که افراد دارای عزت‌نفس بالا در زمان مواجه با مشکلات به احتمال زیاد از «استراتژی‌های خروجی» بیشتری استفاده می‌کنند، به جای آنکه رویکردهای سازنده‌تری را برگزینند.

استراتژی خروج، یک مفهوم کلیدی در برنامه‌ریزی است و تقریباً در مورد هر پروژه‌ای مستقل از موضوع پروژه تعریف می‌شود. برای حصول موفقیت در هر کاری شغل، تحصیل، سفر، پیوند، جدایی و هر چیز دیگری باید بدانیم استراتژی خروج ما چیست.

عزت‌نفس بالای افرادی که وابسته به ارزش‌گذاری‌های خارجی هستند، شکننده و مشروط است و به همین دلیل احتمال بیشتری وجود دارد که آن‌ها را در موضع دفاعی قرار دهد یا وادار به سرزنش کردن دیگران سازد.

آن‌طور که گاهی مواقع ضروری به نظر می‌رسد، عشق‌به‌خود به عنوان عنصری مهم در روابط نیست. آنچه سالم‌تر به نظر می‌رسد، پذیرش خود است به این معنا که خود را به گونه‌ای ببینیم که اساساً انسان خوبی هستیم و ارزش عشق را داریم به جای آنکه بخواهیم خودمان را ثابت کنیم یا دیگران را از چشم بیندازیم. شخصی که قدرت پذیرش خود را دارد به احتمال زیاد می‌تواند شریک زندگی خود را بدون نیاز به اطمینان طلبی بیش‌ازحد یا انتقاد بیش‌ازحد بپذیرد.

مقاله از : روزنامه سپید
منبع: Psychology Today

بازنشر : سلامت نیوز

این مطلب در تاریخ 2016-02-23 08:15:04منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
اخبار و مطالب علمی و اجتماعی
تعداد بازدید
12600





نظر شما در مورد مطلب سطح لازم عزت نفس برای روابط احساسی چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




دلایل ازدواج کردن و ازدواج نکردن
دلایل ازدواج کردن و ازدواج نکردن

چرا خواستگار و پیشنهاد کمی برای ازدواج دارم
چرا خواستگار و پیشنهاد کمی برای ازدواج دارم

آزمایش ژنتیک قبل از بارداری
آزمایش ژنتیک قبل از بارداری

آیا زمین خوردن باعث آسیب بکارت می شود
آیا زمین خوردن باعث آسیب بکارت می شود

چه کسانی فرزندشان بیش فعال می شود
چه کسانی فرزندشان بیش فعال می شود

آیا حق چک کردن تلگرام همسر را داریم
آیا حق چک کردن تلگرام همسر را داریم










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

24694

بازدید امروز:

18688

بازدید دیروز:

266460632

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام