مشاور سنتر

قطعی اینترنت و چالش های معتادان به اینترنت

قطعی اینترنت و چالش های معتادان به اینترنت

 

تقریبا همه ما قبل از قطع شدن اینترنت، روزانه ساعت‌های زیادی از شبکه‌های اجتماعی، سایت‌های مختلف، بازی‌های آنلاین و ... استفاده می‌کردیم. فعالیت‌هایی که کاملا به صورت روزمره به بخش طبیعی زندگی‌مان تبدیل شده بود اما قطع اینترنت باعث یک وقفه در این سبک‌زندگی شد.



روان‌شناسی چاره‌ناپذیری به معنای تاثیرهای روان‌شناختی است که یک حادثه غیرقابل کنترل بر انسان می‌گذارد. بسیاری از حوادث اطراف ما، خارج از کنترل و اراده ماست از تولد و مرگ گرفته تا حوادث اجتماعی و سیاسی یا حتی یک آزمون یا کنفرانس اجباری در دوران تحصیل. تاثیرات این نوع حوادث، طیف وسیعی را در برمی‌گیرد و قطع حدود یک هفته‌ای اینترنت هم از این قاعده مستثنا نیست. با این حال، این اتفاق باعث شد همه ما این فرصت را داشته باشیم تا در فعالیت‌های روزانه‌مان بازنگری کنیم.



مشخص شدن فعالیت‌های ضروری


تقریبا همه ما قبل از قطع شدن اینترنت، روزانه ساعت‌های زیادی از شبکه‌های اجتماعی، سایت‌های مختلف، بازی‌های آنلاین و ... استفاده می‌کردیم. فعالیت‌هایی که کاملا به صورت روزمره به بخش طبیعی زندگی‌مان تبدیل شده بود اما قطع اینترنت باعث یک وقفه در این سبک‌زندگی شد. در این چند روز اخیر، اولویت‌های واقعی‌مان از آن‌چه که فکر می‌کردیم مهم است، تمیز یافت. حتی درباره چت کردن با بعضی افراد، حضور داشتن فعالانه در بعضی گروه‌ها، دنبال کردن یک سری صفحه ها و ... نظرمان تغییر کرد و متوجه شدیم هیچ ضرورتی نداشته وقت‌مان را در آن جاها بگذرانیم. شاید حالا بد نباشد از خودتان بپرسید اگر در این چند روز، چند ساعت محدود اینترنت داشتید، واقعا با آن‌چه می‌کردید و صرف چه کاری می‌شد؟


فرصتی برای معتادان شبکه‌های اجتماعی


از سوی دیگر، قطع اینترنت برای بعضی از مردم باعث توفیق اجباری شد. قطعی سراسری اینترنت برای کسانی که می‌خواستند از همین شنبه، اعتیادشان به فضای‌مجازی را کنار بگذارند، تهدید که نبود هیچ؛ بلکه یک فرصت خوب بود تا بیشتر کتاب بخوانند، فیلم ببینند و به کارهای عقب افتاده‌شان برسند. کسانی که قدرت مدیریت زمان را نداشتند و فعالیت در فضای مجازی، آن‌ها را از کسب تجربه‌های شیرین محروم کرده بود.


عواقب ولع استفاده مجدد از اینترنت


نکته مهم این که با وصل مجدد اینترنت، می‌توان مدیریت بهتری برای زمان خود داشت. این هفته به افرادی که در استفاده از فضای‌مجازی، بازی‌های آنلاین و ... اعتیاد داشتند، بسیار سخت گذشت. حال دو رویکرد بعد از وصل مجدد اینترنت قابل پیش‌بینی است: یا مانند گذشته به سراغ اینترنت می‌روند و بیشتر و بیشتر برای آن وقت می‌گذارند تا این چند روز را جبران کنند یا با تجربه‌ای که هرچند اجباری ولی پیش آمد به سمت مدیریت بهتر و وابسته نشدن مجدد به شبکه‌های اجتماعی می‌روند. یک توصیه به همه، به خصوص جوان ها و پدر و مادرهای نوجوان ها دارم که این چند روز ابتدایی وصل شدن مجدد اینترنت، بیشتر مراقب باشند چون اگر به بهانه در دسترس نبودن یک هفته‌ای اینترنت، خواهان سر زدن بیشتر به شبکه‌های اجتماعی یا انجام بیشتر بازی‌های آنلاین هستند، مطمئن باشید این اتفاق موقتی نخواهد بود و با افزایش ولع، بیش از گذشته فرد و به خصوص نوجوانان درگیر خواهند شد.

نویسنده : دکتر مهدی سودآوری| روان‌شناس و مدرس دانشگاه

این مطلب در تاریخ 2019-11-25 06:54:29منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
اخبار و مطالب علمی و اجتماعی
تعداد بازدید
2488





نظر شما در مورد مطلب قطعی اینترنت و چالش های معتادان به اینترنت چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




در نامزدی چگونه رفتار کنیم
در نامزدی چگونه رفتار کنیم

خطرات شناخت اینترنتی
خطرات شناخت اینترنتی

خونریزی بعد از رابطه جنسی
خونریزی بعد از رابطه جنسی

پاره شدن بكارت با انگشت
پاره شدن بكارت با انگشت

آشنایی با زنان آلفا-آیا شما یک زن آلفا هستید؟
آشنایی با زنان آلفا-آیا شما یک زن آلفا هستید؟

تشکیل کانون ازدواج موقت
تشکیل کانون ازدواج موقت










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

14856

بازدید امروز:

25654

بازدید دیروز:

266981351

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام