مشاور سنتر

خواهرشوهرم به هر انتقادی واکنش‌تندی نشان می‌دهد

خواهرشوهرم به هر انتقادی واکنش‌تندی نشان می‌دهد

خواهرشوهری دارم که توانایی تصمیم‌گیری درست ندارد و نمی‌تواند با بقیه درست ارتباط برقرار کند و به عبارتی ساده به نظر می‌رسد. مدرک فوق‌لیسانس دارد، خیلی شمرده‌شمرده صحبت می‌کند اما وقتی ناراحت می‌شود، واکنش تندی نشان می دهد و هر انتقادی را توهین به شخصیت اش تلقی می‌کند. چه کار می‌توانم برایش بکنم

مخاطب گرامی، از حس مسئولیتی که به خواهرشوهرتان دارید ،خوشحالم. درباره سوالی که مطرح کردید، چند نکته باید مورد توجه قرار گیرد:

 آیا خواهر شوهرتان از مشکل‌شان اظهار ناراحتی کرده‌اند و از شما کمک خواسته‌اند؟ یا فقط شما از این بابت برایشان نگران هستید؟

پاسخ به این سوال بسیار حائز اهمیت است زیرا شما تنها زمانی می‌توانید به دیگران کمک کنید که خودشان از شما درخواست کمک کرده باشند و در تلاش برای تغییر باشند. این که فکر کنیم فردی کمک می‌خواهد ولی نمی‌داند، دلیل کافی برای وارد عمل شدن نیست. در غیر این صورت هر رفتار شما که به زعم خودتان برای کمک به وی است، از طرف او کنجکاوی یا دخالت بی جا در کارهایش محسوب می‌شود. در این شرایط ،مهارت کمک کردن بسیار چالش‌برانگیز است و گاه دلیل توقع یا ناراحتی را فراهم می‌کند. گاهی  آن چه ما به عنوان هنجار یا درست می‌شناسیم و می‌بینیم، برای دیگری مناسب نیست. حتی اگر تمام شرایط گفته‌شده هم رعایت شود، ممکن است شخص نیاز داشته باشد که خودش از پس مشکلاتش بربیاید و آن را تجربه کند.

 تعریف شما از سادگی چیست؟ آیا همیشه تصمیمات اشتباه می‌گیرد؟ دیگران از ایشان سوء استفاده می‌کنند؟ در روابط اجتماعی مضحک رفتار می‌کند یا ...؟

پاسخ به این سوال دلایل بروز رفتارهای به زعم شما «ساده» خواهر شوهرتان را روشن می‌کند که ممکن است ناشی از موارد متفاوتی از جمله اعتماد به نفس پایین یا طرحواره نقص و شرم، توانایی ذهنی پایین، هوش هیجانی کم، نداشتن ثبات هیجانی یا ... باشد . به طور مشخص بنا به عوامل زمینه‌ساز این مشکلات ،راهکارهای ارائه شده متفاوت خواهد بود. به همین دلیل، پیشنهاد می‌کنیم  به همراه خواهرشوهرتان در کارگاه‌های آموزشی مهارت‌های ارتباطی، کنترل هیجانات، تصمیم‌گیری و ... شرکت کنید زیرا یادگیری این مهارت‌ها کمک شایانی به اصلاح رفتارهای غلط می‌کند و غیرمستقیم به ایشان کمک خواهد شد.

شاید فقط شما با او مشکل دارید

در نهایت قبل از هر اقدامی بیندیشید اگر این شما هستید که بابت رفتارهای خواهر شوهرتان نسبت به خودتان رنج می‌کشید، بهتر است برای بررسی دلایل این ناراحتی و مواجهه راحت‌تر با این گونه رفتارها با یک روان شناس و مشاور متخصص صحبت کنید.

نویسنده : زهرا متقی‌شکیب | کارشناس‌ارشد روان‌شناسی

این مطلب در تاریخ شنبه 8 اسفند 1399منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:4.7
دسته بندی
مسائل جنسی و روابط زناشویی
تعداد بازدید
1754





نظر شما در مورد مطلب خواهرشوهرم به هر انتقادی واکنش‌تندی نشان می‌دهد چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




ازدواج با شخصیت وسواسی
ازدواج با شخصیت وسواسی

نامزدم بی احساسه
نامزدم بی احساسه

دانستنی هایی در باره سقط جنین
دانستنی هایی در باره سقط جنین

غذاهای تاثیرگذار بر هوش جنین
غذاهای تاثیرگذار بر هوش جنین

چکار کنیم نترسیم
چکار کنیم نترسیم

چطور به رابطه قبلی برگردیم
چطور به رابطه قبلی برگردیم










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

8195

بازدید امروز:

25654

بازدید دیروز:

266974690

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام