چطور از آسیب های طلاق کم کنیم

چطور از آسیب های طلاق کم کنیم

 

بدون شک طلاق آسیب هایی بهمراه دارد، دکتر مرجان انصاری با اشاره به عوامل عمده در رخداد طلاق بیان کرد: اولین عامل اختلاف زوجین در نظام ارزشی آن‌ها در مسائل مختلفی همچون مدل مشاغل، سیاست‌های رفتاری، مدل ارزش‌گذاری نسبت به پوشش، مذهب، رفتار با افراد، معنای پس‌انداز، معنای راستی و دروغ و هرچه که قابل بحث باشد، خواهد بود، لذا باید سبک تفکر و نگاه به مسائل زندگی حداقل در یک سطح مشابه باشد، چرا که روان‌شناسی هر رفتار انجام شده افراد ریشه در نوع نظام ارزشی وی و خانواده او می‌باشد.


وی عامل دوم این رویداد را مسائل مالی و ورشکستگی‌های عمده قلمداد کرد و افزود: بحران‌های اقتصادی جامعه و تزلزل‌های موجود در کنار سیاست‌های مالی مرد که هم شامل هدر دادن پول مثل قمار و شرط‌بندی و هم ناتوانی در کسب اعتبارات لازم می‌شود، مسئله‌ساز است، بیماری‌ها و اختلال‌های شخصیتی افراد و اعتیادها، نقص سیستم ایمنی و سرطان‌ها نیز از موارد موثر در کاهش منبع درآمد خانواده و اختلاف و بروز طلاق خواهدشد.


انصاری تحریف‌های شناختی میان زوجین را عامل سوم برشمرد و گفت: طرحواره‌های شخصی طرفین منجر به تعبیر رفتارهای سالم به رفتارهای نادرست و سمی می‌شود به طوری که تحریف‌های شناختی را به بار می‌آورد و البته با مشاوره و شرکت در جلسات روانشناسی قابل رفع خواهد بود.


این روانشناس در خصوص اطلاق واژه طلاق به عنوان یک ناهنجاری اجتماعی اظهار کرد: اگر در کشورهای پیشرفته که سطح رفاه اجتماعی صد درصدی است و طرفین جز برای ساپورت آرامش روانی و عشق و محبت با هم ازدواج نمی‌کنند و هیچ فشار اجتماعی، مذهبی و فرهنگی هم متحمل نیستند، لذا طلاق نیز تنها از نظر بلوغ فکری و عاطفی رخ خواهد داد این سوال پاسخ داده شود، معنای دیگری از طلاق قابل پذیرش است.


وی ادامه داد: اما در ایران که اوضاع اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی چندان مناسبی بر آن حکومت ندارد، اگر طلاق رخ دهد باید ریشه‌یابی کرد که تحت تأثیر کدام‌یک از این مسائل موجود در جامعه است. مردم دو قسم شده‌اند، یک قسم افرادی که به عزت‌نفس خود در امر ازدواج پی‌بردند و مانع از تحمیل مسائل جبری و خرافاتی بر خود و زندگی شان می‌شوند اما قسم دیگر هنوز در چندین دهه گذشته زندگی می‌کنند و اصلا اعتقادی به مشاوره برای ازدواجی موفق ندارند که همین امر باعث طلاق می‌شود.


انصاری تصریح کرد: زمانی که دو زوج مشکل دار ازدواج می‌کنند و در زندگی به مشکل برمی‌خورند طلاق آن‌ها نیز ناموفق رقم می‌خورد و سرخورده و منزوی از زندگی زناشویی خود عقب‌نشینی می‌کنند، اما به طور کلی در همه جوامع طلاق یک ناهنجاری اجتماعی است، جامعه یک کارگاه انسان ساز است و از بدو تولد و حضور در مهدکودک، مدرسه و مقاطع بالاتر باید آموزش داده شوند تا ازدواج موفقی را تجربه کنند، لذا عوامل ایجاد طلاق باید در سطح کلان جامعه برچیده شود، اگر اعتیاد منجر به طلاق است از ورود و استعمال آن در سطح کشور جلوگیری شود، اگر بخاطر مسائل اقتصادی است رشد اقتصاد را عملی کنند و بسیاری عوامل دیگر که نیاز به همکاری همه‌جانبه و دلسوزانه مسئولین دارد.


این فعال اجتماعی در خصوص حالات روانی بعد از طلاق اظهار کرد: بعد از طلاق احساساتی همچون خشم، نفرت، ناکامی و شکست و ناامیدی، مخصوصا شرم و ترس به فرد غلبه می‌کند و مجموع این حالات بستگی به خلق‌وخو فرد دارد که آیا زمینه اختلالات شخصیتی دارد، آیا فردی حساس و شکننده است، آیا بیماری خاصی دارد، زندگی سختی داشته و طلاقی طولانی تجربه کرده، آیا از مسائل مالی برای وی حل شده یا خیر، لذا هرچه که پروسه طلاق طولانی‌تر باشد وی آسیب‌های بیشتری را متحمل می‌شود. حالات روحی زوجین مستقیما بستگی به این دارد که فرد چقدر خودش را برای طلاق آماده کرده‌است.


وی چهار مرحله مراجعه به مشاور را در امر ازدواج و طلاق ضروری برشمرد و گفت: مشاوره‌های پیش از ازدواج، پیش از بارداری، پیش از مهاجرت و پیش از طلاق مهم است، اینکه آیا آماده طلاق هستی یا خیر، طلاق در چه چهارچوبی رخ دهد تا آسیب کمتری را متحمل شوی، عموما حالات روحی طلاق باعث می‌شود دچار افسردگی شوند و باید به ترکیبی از روان‌پزشک و روان درمانگر طی ۶ماه تا یکسال مراجعه کنند تا به زندگی عادی خود برگردند.


انصاری آسیب بعد از طلاق را وابسته به نوع طلاق دانست و تصریح کرد: صرف اینکه ما گروهی را در جامعه داریم که یکبار ازدواج کردند و طلاق گرفتند دلیل نگرانی نیست، نگرانی اصلی در جایی است که با همان زخم طلاق در جامعه حاضر شوند و به مشاور مراجعه نکرده و بی‌هدف هستند و چهارچوب اخلاقی مناسب خود را دارا نیستند، لذا من معتقدم صرف طلاق آسیب اجتماعی نیست، بحران‌های بعد از آن این آسیب را رقم می‌زند.


وی افزود: طلاق برای فرزندان نیز مشکلاتی را به بار می‌آورد، ازین رو تک‌والد سالم خیلی بهتر از زندگی با والدین مشکل دار است، هر رفتاری که پسا پرده آن آموزش و تفکر باشد اولویت دارد و آسیب‌های طلاق وقتی ایجاد می‌شود که بدون گذر دوره سوگواری طلاق و بدون کمک مشاور در جامعه حاضر باشند و به حال خود رها شوند، ازین رو باید دوره روان‌درمانی خود را سپری کرده و مشکلات خود و پارتنرشان را بررسی و رفتارهای مشکل‌دار خود را ترک کنند و بدین صورت نه تنها آسیبی متوجه آنها نخواهد بود بلکه می‌توانند موفق‌تر از قبل به زندگی خود جریان دهند.


انصاری عوامل بازدارنده طلاق را در عوامل پیش از ازدواج برشمرد و تصریح کرد: این عوامل دو دسته می‌شوند، یک گروه آموزش‌هایی که برای ارتباط با همسر قبل از ازدواج به فرزندان باید واقعی و مناسب باشد، اینکه چگونه با جنس مخالف حرف بزنند و ارتباط بگیرند، دوم آنکه بعد ازدواج نیز نباید زوج‌های نوپا را رها کرد و مشاور نیز در این اثنا حضور داشته و بعنوان یک فرد بی‌طرف بتواند حل‌کننده ریشه‌های تقابل رفتاری طرفین باشد.


وی از عنوان طلاق موفق استفاده کرد و افزود: طلاق هم مثل ازدواج یک بدنه دارد که شامل چندین بخش است، دعواهای طرفین که تکرار می‌شود مراجعه به روانشناس و تلاش برای حل مشکلات و این روند تکرار می‌شود تا اینکه به بن‌بست عاطفی و سردی عاطفی برمی‌خوریم و مشاور بررسی می‌کند که اگر ادامه زندگی ممکن نیست و زوجین نیز تایید کردند، برنامه‌ریزی برای طلاق به کمک مشاور شروع می‌شود.


انصاری در پایان گفت: در اثنای این برنامه‌ریزی باید مسائل مالی، محل سکونت زوجین، مسائل جنسی و روانی و عاطفی طرفین بررسی شود، مسئله فرزندان نیز مشخص شود و زوجین آماده جدایی و دوری از هم شوند تا زمانی که طلاق توافقی و دوستانه اتفاق بیفتد، البته که عوارضی خواهد داشت اما زمانیکه به این نتیجه رسیدیم مجبور هستیم بین بد و بدتر بد را انتخاب کنیم تا آسیب کمتری رخ دهد.

 

 مطلب مرتبط بیشتر بخوانید: اشتباهات زنان طلاق گرفته

این مطلب در تاریخ يكشنبه 24 مرداد 1400منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
مسائل جنسی و روابط زناشویی
تعداد بازدید
1529





نظر شما در مورد مطلب چطور از آسیب های طلاق کم کنیم چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




آیا دختران جذب مردان پولدار می شوند
آیا دختران جذب مردان پولدار می شوند

علت نداشتن خواستگار برخی دختران
علت نداشتن خواستگار برخی دختران

ازدواج با فردی که زگیل تناسلی دارد
ازدواج با فردی که زگیل تناسلی دارد

اعتیاد به سکس
اعتیاد به سکس

ارائه خدمات جنسی در مراکز مشاوره غیر مجاز
ارائه خدمات جنسی در مراکز مشاوره غیر مجاز

دلیل احساس شرم و پشیمانی بعد ازخودارضایی
دلیل احساس شرم و پشیمانی بعد ازخودارضایی










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

11331

بازدید امروز:

17146

بازدید دیروز:

266289094

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام