نحوه دادن پاسخ منفی به خواستگار

نحوه دادن پاسخ منفی به خواستگار

چطور محترمانه پاسخ منفی به خواستگار بدهیم؟نحوه‌ی جواب رد دادن به خواستگار

نحوه‌ی نه گفتن به خواستگار اصولی دارد که در صورت نادیده گرفته شدن آن ممکن است ایجاد کدورت و حتی مشکلات بزرگتری شود. اما نگران نباشید با توجه و رعایت مواردی که در ادامه می‌خوانید می‌توانید تا حدود زیادی از این مشکلات پیشگیری کنید.

بیشتر بخوانید : نکات مهم قبل از نه گفتن به خواستگار

- بلافاصله بعد از رسیدن به جواب منفی، خواستگارتان را مطلع کنید

اگر بعد از بررسی تمام موارد و درست تحلیل كردن شرایط‌تان، فكر می‌كنید برای هم ساخته نشده‌اید، باید هرچه زودتر حرف‌ دل‌تان را به او هم بگویید و حستان را در دلتان نگه ندارید. پاسختان را واضح و صریح بیان کنید سعی نكنید با تحقیر و كم‌محلی، به او پاسخ منفی‌تان را نشان‌دهید.

دلایل‌تان را بیان كنید و مقابلش اعتراف كنید كه علاقه‌ای به او ندارید. از شكستن دلش نترسید و نگذارید كه بیشتر از این امیدوار باشد و در دلش برای ازدواج كردن با شما برنامه بریزد. پرده‌پوشی را كنار بگذارید. با صراحت تمام و بدون ترس، تكلیف را روشن كنید.

ممكن است حرف شما دلش را بشكند. اشكالی ندارد. اگر بدون توهین و او نشانه گرفتن نقاط ضعفش، تنها واقعیت را روشن كنید، دیگر مسئولیتی متوجه شما نخواهد بود، پس كاملا منطقی و بدون اینكه هیجان بی‌موردی به این روند تزریق كنید، بگویید كه برای خودتان و او آینده خوبی نمی‌بینید یا اینكه احساسی كه به او دارید از این جنس نیست و هیچ‌وقت هم نخواهد بود.

- برای او احترام قائل شوید

در نخستین فرصت یك قرار دونفره با او بگذارید و بدون گوشه و كنایه یا در لفافه حرف‌زدن، برایش همه چیز را توضیح دهید. احترام گذاشتن به او پذیرش این موضوع را برایش آسان‌تر می‌كند و تنظیم كردن چنین قراری یكی از نشانه‌های این احترام است. قرار نیست این ملاقات را دوباره تكرار و ده‌ها بار موضعتان را بیان كنید. چه قانع شود و چه نه، شما تنها باید یك‌بار و برای همیشه تكلیف این ماجرا را روشن كنید.

- به او توهین نکنید

هیچ وقت او را به‌دلیل علاقه‌ای كه به شما دارد، تحقیر نكنید. شما هر راهی را برای رد كردن درخواستش می‌توانید بروید؛ اما حق ندارید به او حمله و توهین كنید یا به ‌دلیل حسی كه دارد او را سرزنش كنید. اگر او با درخواست‌های مكررش شما را آزار می‌دهد، تنها جریان ارتباط‌تان را قطع كرده و تلاش كنید تاجایی كه می‌توانید از او فاصله بگیرید.

- به او امید واهی ندهید

موضعتان را طوری بیان كنید كه امكان هیچ برداشت دیگری وجود نداشته باشد و مهم‌تر اینكه، هیچ امیدی برای آینده به او ندهید. جملاتی مثل «فعلا قصد ازدواج ندارم»، «بگذار بازهم فكر كنم»، «به‌دلیل مخالفت خانواده‌ام نمی‌توانم» و... نه تنها كمكی به پیشبرد این ماجرا نمی‌كند بلكه او را هم معلق و بلاتكلیف گذاشته و آینده‌اش را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند. به‌دلیل ناتوانی در نه گفتن، با او بازی نكنید. 

- بگذارید از احساسش حرف بزند

متكلم وحده نباشید و به او هم اجازه دهید كه حرف‌هایش را بزند و از خودش دفاع كند. بدون آنكه حرفش را قطع كنید یا با لحنی تند و شتاب‌زده به او جواب دهید، بگذارید خودش را خالی كند. او به‌عنوان خواستگار شما، حق دارد تمام تلاشش را بكند و هر راهی كه گمان می‌كند برای رسیدن به شما منتهی می‌شود را برود. پس به او این فرصت را بدهید اما در تمام مراحل، قاطعانه روی موضع اولی‌تان پافشاری كنید.

- ویژگی‌های خوب او را تحسین کنید

اگر می‌خواهید یك پایان‌بندی خوب ایجاد كنید و مثل یك فرشته به او نه بگویید، كمی او را تحسین كنید. در ذهن‌تان فهرستی از نقاط قوت او را بچینید و وقت نه گفتن، با اشاره به همه آنها برایش توضیح دهید كه باز هم می‌تواند شانس عاشق شدن و دوست داشته شدن را داشته باشد. فقط برایش توضیح دهید كه او را به چشم مرد زندگی‌تان ببینید و این به معنای بد بودن یا ناتوان بودن او نیست.

- رابطه را کش ندهید

اگر پیشنهاد ازدواجش را رد كرده‌اید، باید تا آب‌ها از آسیاب نیفتاده از او فاصله بگیرید. به هیچ بهانه‌ای به او زنگ نزنید. شاید برای شما كه به او احساسی ندارید، این اتفاق كاملا عادی به‌نظر برسد و بخواهید كاملا دوستانه با او حرف بزنید یا ببینیدش، اما اشتباه می‌كنید، حتی باوجود پایان گرفتن این ارتباط، ماجرا در او تمام نشده، پس آتشی كه سعی كردید خاموشش كنید را دوباره روشن نكنید.

- اگر پاسخ منفی شما را قبول نمی‌کند از روانشناس کمک بگیرید

جواب رد به خواستگار

اگر می‌بینید كه بعد از گفتن حرف دلتان، شرایط زندگی برای او روز به روز سخت‌تر می‌شود یا اینكه با نپذیرفتن حرف شما، همچنان برای برقراری این ارتباط تلاش می‌كند، یك راه دیگر را امتحان كنید. با او به جلسه‌های مشاوره بروید و حل كردن این ماجرا را به علم روانشناسی بسپارید.

به او نگویید كه برای قانع كردنش نیاز به كمك روانشناس دارید، بلكه موضوع مشاوره پیش از ازدواج را مطرح كنید و بگویید اگر واقعا با شما بودن را می‌خواهد، باید این شرط، یعنی شركت در جلسات مشاوره را بپذیرد. شاید او در كنترل و شناخت احساساتش دچار مشكل شده و نیاز به كمك‌های یك متخصص داشته باشد.

خلاصه اینکه..

مثل آدم‌های ضعیف رفتار نكنید و با اعتماد به‌نفس حرف دلتان را بزنید. این حق شماست كه تنها با كسی كه دوستش دارید زیر یك سقف زندگی كنید و علاقه فرد دیگری به شما، نمی‌تواند این حق را از بین ببرد.

هر كسی مسئول احساسات خودش است و اگر شما كاری نكرده‌اید كه به او آسیب بزند، پس دیگر نباید نگران چیزی باشید. او باید آنقدر منطقی باشد كه بتواند با این موضوع كنار بیاید و اگر در این مورد ناتوان است، شما نمی‌توانید كمكی به او بكنی

اگر هنوز نتوانسته‌اید تصمیم بگیرید و خواستگار پیگیر جواب است...

گاهی خانم‌ها، وقتی با پیشنهاد خواستگاری روبه‌رو می‌شوند، هرچه سبك و سنگین می‌كنند، نمی‌توانند به این نتیجه برسند كه بله را بگویند یا نه. وقتی پس از گذشت مدتی از خواستگاری هنوز تصمیمی نگرفتید و بین پاسخ مثبت یا منفی دادن تردید دارید، درحالی که خواستگار از شما جواب می‌خواهد، رفتارتان در این دوره تردید، باید رفتار استانداردی باشد، و این سه اصل را رعایت کنید:

- اول اینكه باید صریح و شفاف به طرف مقابلتان بگویید كه هنوز تصمیمی نگرفته‌اید و نیاز به زمان بیشتری دارید.

- دوم اینكه باید زمانی را برای خود مشخص كنید و به‌خودتان تكلیف كنید تا آن زمان، تصمیم قطعی‌تان را بگیرید و آن را به خواستگارتان اعلام كنید.

- سوم اینكه در طول این مدت باید تلاش كنید به شناختی برسید كه بتوانید بر مبنای آن، تردیدهایتان را برطرف كرده و به نتیجه قطعی برسید.

متاسفانه بعضا پیش خودشان فكر می‌كنند بهتر است چیزی نگویند و این مورد را از دست ندهند، اگر خواستگار بهتری پیدا شد که پاسخ منفی‌شان را اعلام می‌کنند و اگرد مورد بهتری پیدا نشد بهتر است آن وقت پاسخ مثبت بدهند. باید بگوییم با این کار می‌توانید آینده‌ای پردرسر را برای خود رقم بزنید.

شاید بارها در خبرها خوانده باشید که پسری به خاطر گرفتن پاسخ منفی از دختر مورد علاقه‌اش چه فجایعی به بار آورده است. در اکثر این موارد دختر مدت زمان زیادی خواستگار را منتظر جواب گذاشته و در این مدت او امیدوار شده و در ذهن رویاهایی را پرورانده و وقتی دختر به او پاسخ منفی می‌دهد، هضم آن برایش دشوار یا غیر ممکن است و ممکن است قدرت فکر و منطق و وجدانش را نادیده گرفته و دست به رفتارهایی پلید همچون آسیب رساندن به دختر و یا مردی گه در کنار او قرار می‌گیرد بزند.

بیشتر بخوانید : انواع روش های خواستگاری

بیشتر بخوانید : علت پشیمان شدن خواستگار

 

این مطلب در تاریخ 2019-03-16 07:03:32منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
مطالب قبل از ازدواج
تعداد بازدید
8330





نظر شما در مورد مطلب نحوه پاسخ منفی به خواستگار چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




دختر مورد علاقه‌ام 15 سال از من بزرگ‌تر است
دختر مورد علاقه‌ام 15 سال از من بزرگ‌تر است

نشانه های عشق مردان به یک زن
نشانه های عشق مردان به یک زن

مجاز شدن روابط جنسی با وجود کرونا
مجاز شدن روابط جنسی با وجود کرونا

از زایمان میترسم،راه غلبه بر ترس از زایمان
از زایمان میترسم،راه غلبه بر ترس از زایمان

تاثیر کلمات مورد استفاده بر عملکرد مغز
تاثیر کلمات مورد استفاده بر عملکرد مغز

عواقب خیانت به همسر
عواقب خیانت به همسر










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

20769

بازدید امروز:

18688

بازدید دیروز:

266456707

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام