مشاور سنتر

ازدواج با وجود کم خونی

ازدواج با وجود کم خونی

پاسخ سوالات شما در زمینه کم خونی را مهناز آقایی پور پاتولوژیست و فوق تخصص هماتوپاتولوژی و سکینه ابراهیمی متخصص داخلی و فوق تخصص خون و آنکولوژی پاسخ دادند.

انواع کم خونی

 سوال: لطفا بگویید کم خونی چند نوع است؟

آقایی پور: کم خونی می‌تواند ارثی یا اکتسابی باشد، کم خونی ارثی مثل تالاسمی، کم خونی داسی شکل و هموفیلی و کم خونی اکتسابی در اثر برخی کمبودها برای ساخت هموگلوبین خون مثل آهن، ویتامین‌های گروه B و اسید فولیک به وجود می‌آیند.

علائم کم خونی

 سوال: لطفا علائم کم خونی را توضیح دهید.

آقایی پور: علائم کم خونی  به صورت رنگ پریدگی، احساس خستگی، ضعف، گاهی تنگی نفس و خواب آلودگی بروز می‌کنند، افزون بر این‌ها در برخی افراد ریزش مو و کم رنگ شدن مخاط‌ها و پلک در اثر کم خونی به وجود می‌آیند.

 سوال: آیا کبودی زیر چشم می تواند به دلیل کم خونی باشد؟

آقایی پور: کبودی زیر چشم ربطی به کم خونی ندارد.

سوال: من پا و دست هام همیشه سرد هستند و شبها هم دست هام خواب میرند آیا این نشانه کم خونی است؟

آقایی پور: معمولا نشانه کم خونی سرد شدن دست و پا یا خواب رفتن این اندام‌ها نیست، خواب رفتن دست و پا بیشتر به علت کمبود برخی ویتامین‌ها بروز می‌کند.

سوال: آیا کم خونی باعث ورم دست و پا می‌شود؟

آقایی پور: کم خونی باعث ورم دست و پا نمی‌شود، بیشتر ناشی از برخی بیماری‌ها مانند بیماری‌های کلیوی است.

سوال: علائم کم خونی در کودکان ۷ سال چیست؟

آقایی پور: کم خونی در کودکان علائمی چون رنگ پریدگی، بی اشتهایی، کم شدن فعالیت‌های روزانه کودک، گاهی تنگی نفس و بی حوصلگی را به دنبال دارد.

کم خونی و ازدواج

کم خونی و ازدواج

 سوال: به آزمایشگاه جهت ازدواج پسرم با دختر خاله اش مراجعه کردم بعد از خونگیری به ماگفت که هردو نفر تالاسمی مینور دارند آیا  این دو نفر می توانند با هم ازدواج کنند؟

آقایی پور: اگر فردی تالاسمی یا کم خونی مینور دارد نباید با کسی که تالاسمی مینور دارد ازدواج نکند زیرا در صورت ازدواج دو نفر مبتلا به تالاسمی مینور فرزند دچار تالاسمی ماژور می‌شود و که به دنبال آن همیشه نیاز به تزریق خون وجود دارد و بیمار به عارضه‌های بسیاری مبتلا می شود.

 سوال: بنده کم خونی دارم 27 سال سن دارم ودر شرف ازدواج، در آزمایش خون ازدواج . نامزدم مشکلی نداشت ولی خودم کم خونم. حالا یه لطفی کنید راهنماییم کنید که چکار کنم که کم خونی برطرف شود؟

آقایی پور: در صورتی که نامزدتان سالم است می توانید ازدواج کنید، درمان کم خونی نیز بسته به نوع آن متفاوت است و در ابتدا باید نوع آن تشخیص داده شود.

سوال: من مینورم نمی دام چه دارو یا غذایی بخورم که درمان شوم، اگر دو نفر با این مشکل باهم ازدواج بکنند چه مشکلی بوجود میاد ؟

کم خونی مینور نیاز به دارو ندارد و فقط نوعی کم خونی خفیف است، اگر فردی تالاسمی یا کم خونی مینور دارد نباید با کسی که تالاسمی مینور دارد ازدواج کند زیرا در صورت ازدواج دو نفر مبتلا به تالاسمی مینور فرزند دچار تالاسمی ماژور می‌شود و که به دنبال آن همیشه نیاز به تزریق خون وجود دارد و بیمار به عارضه‌های بسیاری مبتلا می شود.

سوال: حدود یک سال پیش دچار خستگی و ضعف شدید می شدم ، به پزشک مراجعه کردم و ازمایش دادم ، آهن خونم خیلی بالا بود که در آزمایش مجدد به حداکثر مقدار نرمال رسیده بود(البته یک ماه قبل از ازمایش قرص اهن مصرف کرده بودم) اکنون ضعف ندارم اما معمولا هنگام نشستن زیاد روی صندلی، در پاهایم احساس سنگینی می کنم و همینطور دستانم در هنگامی که ایستاده ام و پایین باشند و گاهی اوقات دو تا از انگشتان دستم خواب می رود، لطفا راهنمایی بفرمایید.

آقایی پور:  این علائم ربطی به آهن بالای خون ندارد همچنین خواب رفتن دست و پا ناشی از کم خونی نیست.

درمان کم خونی

 سوال: کم خونی را چطور درمان کنیم؟

آقایی پور: درمان کم خونی بسته به علل بروز آن متفاوت است، کم خونی‌های ارثی مثل تالاسمی و هموفیلی درمان شدنی نیست اما کم خونی‌هایی که در اثر کمبود آهن و ویتامین‌ها بروز می‌کنند با جبران کمبود در بدن تحت نظر پزشک کم خونی درمان می‌شود.

ابراهیمی: درمان کم خونی فقر آهن مصرف قرص آهن است که در برخی بیماران تزریق آمپول آهن صورت می گیرد.

تغذیه در کم خونی

 سوال: اگر کم خونی داشته باشیم باید تغذیه ما چگونه باشد؟

آقایی پور: تغذیه در درمان کم خونی با توجه به علت آن متفاوت است، در کم خونی ناشی از کمبود آهن باید غذاهایی چون اسفناج و جگر مصرف کرد، در کم خونی‌های به علت کمبود ویتامین‌های گروه B باید مواد غذایی مثل سبوس و حبوبات استفاده کرد، البته در برخی موارد نیاز به مکمل‌های غذایی نیز وجود دارد.

 سوال: بهترین زمان مصرف قرص آهن چه وقتی است؟
 

ابراهیمی: زمانی که فرد می خواهد قرص آهن مصرف کند باید 2 تا سه ساعت معده خالی باشد.

کم خونی مینور

کم خونی مینور

 سوال: من کم خونی مینور دارم، خیلی روش ها برای چاقی امتحان کردم اما جواب نگرفتم آیا کم خونی می تواند مانع از چاق شدن بشود ؟

آقایی پور: کم خونی نمی‌تواند مانع چاق شدن فرد شود.

 سوال:  برای کم خونی مینور چه مقدار قرص آهن و در چه بازه ی زمانی باید استفاده کنبم؟

آقایی پور: در کم خونی مینور به هیچ عنوان نباید آهن مصرف کرد و قرص آهن برای مبتلایان به این نوع کم خونی مانند سم می‌ماند.

 سوال:  آیا پا درد ربطی به کم خونی دارد؟ 

آقایی پور: پا درد ربطی به کم خونی ندارد.

سوال: من چون خودم کم خونی مینور داشتم حالا دخترم هم داره الان 1سالشه، از همین الان چکار کنم که در آیتنده براش مشکل ساز نشود، چطور تقویتش کنم چه غذاهایی بیشتر بهش بدم همو گلوبین خودم 11است ولی مال دخترم 12بود.

آقایی پور: کم خونی مینور ربطی به غذا ندارد و از مادر به فرزند در این مورد منتقل شده است، فقط باید مراقب بود که این کودک در آینده با کسی که تالاسمی مینور دارد ازدواج نکند زیرا در صورت ازدواج دو نفر مبتلا به تالاسمی مینور فرزند آنها دچار تالاسمی ماژور می‌شود و همیشه نیاز به تزریق خون وجود دارد  و فرد دچار عارضه‌های  بسیاری می شود.

 سوال: ببخشید پسر۲۵ساله هستم کم خونی مینوردارم، خیلی لاغرم، میخواستم ببینم باقرص های آهن مشکلم رفع می شود؟چه داروهایی روتوصیه می کنید و دراخر اینکه لاغربودنم ربطی به کم خونی دارد؟

در کم خونی مینور به هیچ عنوان نباید آهن مصرف کرد و قرص آهن برای مبتلایان به این نوع کم خونی مانند سم می‌ماند همچنین کم خونی مینور نیاز به دارو ندارد و فقط نوعی کم خونی خفیف است، فقط در هنگام ازدواج باید مراقب باشید که با فرد مبتلا به کم خونی مینور ازدواج نکنید، لاغری نیز به کم خونی ربطی ندارد.

 

بیشتر بدانید : آزمایش های قبل از ازدواج

بیشتر بدانید : پرسش و پاسخها درباره تالاسمی

منبع :yjc.ir

این مطلب در تاریخ یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
مطالب قبل از ازدواج
تعداد بازدید
53288




سوال من برای ازدواج رفتم ازمایشگاه نامزدم کم خونی تالاسمی داره ولی من ن تالاسمی ن مینور کمبود اهن دادم اون موقعه که رفتم ازمایش من عادت ماهانه بودم درمانش چه اهنم بالابره


من کم خونی از نوع فقط آهن دارن اگه بخوام با کسی ک کم خونی مینور داده ازدواج کنم چه مشکلی پیش میاد



نظر شما در مورد مطلب ازدواج با وجود کم خونی چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




صحبت در مورد مادیات در ازدواج
صحبت در مورد مادیات در ازدواج

زمان آشنایی قبل از ازدواج چقدر است
زمان آشنایی قبل از ازدواج چقدر است

اولین پریود بعد از زایمان
اولین پریود بعد از زایمان

زایمان در شرایط کرونا
زایمان در شرایط کرونا

مبتلایان به اختلال پدوفیلی در کمین کودکان
مبتلایان به اختلال پدوفیلی در کمین کودکان

زنان خیابانی در شهر
زنان خیابانی در شهر










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

19313

بازدید امروز:

27501

بازدید دیروز:

266921641

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام