تفاوت فریب در ازدواج با فریب در وعده ازدواج

تفاوت فریب در ازدواج با فریب در وعده ازدواج

فریب در ازدواج به این صورت است که مثلاً طرف می‌گفت من دکتر یا مهندس هستم و خصوصیات خاصی دارم و آن دختر یا پسر بر مبنای این ادعاها با طرف مقابل خود ازدواج می‌کرد، اما بعد از ازدواج متوجه می‌شد که طرف آن خصوصیات را ندارد.

به این مسأله فریب یا تدلیس در ازدواج می‌گفتند که در ماده 647 قانون مجازات اسلامی در این خصوص جرم‌انگاری شده است و اگر یکی از طرفین خلاف واقعیت را بگوید و بر مبنای آن عقدی صورت بگیرد، می‌توان او را مجازات کرد.

وقتی دختر و پسر با هم آشنا و دوست می‌شوند و پسر به دختر وعده ازدواج می‌دهد و صمیمیت ایجاد و رابطه جنسی بین آنها برقرار می‌شود، نمی‌توانیم این مسأله را فریب در ازدواج بدانیم چون هنوز ازدواجی رخ نداده و در نتیجه فریب در ازدواج واقع نشده است. در واقع، می‌توانیم نام آن را فریب در وعده ازدواج بگذاریم؛ چون هر یک از این نام‌ها بار حقوقی متفاوتی دارند. ماده 244 قانون مجازات اسلامی اولین ماده‌ای که در خصوص زناست، زنا و زنای به عنف را تعریف می‌کند. تبصره 2 این ماده می‌گوید اگر مردی، خانمی را فریب دهد و آن خانم نابالغ باشد، تجاوز صورت گرفته و آن را تجاوز به عنف محسوب می‌کنیم، اما وقتی پسری با وعده ازدواج با دختری رابطه جنسی برقرار می‌کند، چیزی که اتفاق می‌افتد عملاً فریب نیست و خود دختران دچار ساده‌لوحی می‌شوند.

حکم قانونی رابطه جنسی پسر با دختر با وعده ازدواج

این مسأله زیاد شایع شده که مثلاً پسر می‌گوید من قبلاً نامزد داشتم و طرف سردمزاج بوده و می‌خواهم ببینم تو این‌گونه نباشی یا می‌خواهم همسر آینده‌ام مرا تأمین کند و برای همین قبل از ازدواج با هم رابطه جنسی داشته باشیم. برخی دختران هم از روی ساده‌لوحی و برای به‌دست آوردن دل آن پسر، تن به این رابطه می‌دهند؛ در‌صورتی‌که شواهد و قرائن دال بر این است که پسر او را نمی‌خواهد. چون اگر پسر بخواهد با آن دختر ازدواج کند، می‌گوید به خواستگاریت می‌آیم، نه این‌که بخواهد با او رابطه جنسی برقرار کند.

درصورتی ‌که فریب در ازدواج نبوده بلکه در واقع فرد اقدام علیه خود کرده است.

اگر پسری به دختر وعده ازدواج دهد و با او رابطه جنسی برقرار کرده و با او ازدواج نکند قابل پیگیری و شکایت است ؟

رابطه جنسی با وعده ازدواج

فریب زمانی است که قابل پیش بینی نباشد، در مواردی که پسر با وعده و پیشنهاد ازدواج با دختر رابطه جنسی برقرار می کند ( و دختر از روی رضایت تن به این رابطه می دهد)، اما این رابطه به ازدواج منجر نشود، درست است که یک امر خلاف عرف و شرع بوده است اما در جامعه ما رابطه جنسی مقدمه‌ای برای ازدواج نیست و همه نسبت به این مهم آگاهی دارند.

شما بایدکاملا باید می فهمیدید که قصد فرد مذکور فقط ایجاد رابطه جنسی بوده نه ازدواج. مدت‌ طولانی با هم رابطه داشتید وعده‌های گوناگون دادید، عکس‌های مختلف از هم گرفتید و بعد که کار از کار گذشت و دختر دید قصد پسر ازدواج نیست، ادعای گول خوردن می‌کند.

در این موارد بسته به هر شرطی، باید به عرف رجوع کرد و این‌که این موارد در عرف ما عملا مصداقی از فریب است یا خیر؛ نظر عقلا و اهل فن جامعه در خصوص این موضوعات این است که فریب نبوده است و حتی مصداق تجاوز نیست پسر تنها به وعده‌ اش عمل نکرده، اما دختر با رضایت تن به رابطه جنسی داده است، در واقع فریبی که موجب اجبارشما به این رابطه شده باشد، وجود ندارد.

اگر دختر از سوی پسر مورد تهدید قرار بگیرد و او را با تهدید وادار به رابطه جنسی کند

ممکن است پسر با وعده ازدواج به دختر پیشنهاد رابطه جنسی داده دختر تن به این رابطه داده و بعد پسر تصاویری از دختر در آن وضعیت گرفته باشد و بواسطه آنها دختر را تهدید کند و بخواهد مجدد و به زور با او رابطه جنسی داشته باشد، در این شرایط وضعیت متفاوت است و دختر می تواند نسبت به شکایت اقدام کند، البته باید مستندات ارائه شود برخی دختران هستند که با رضایت تن به رابطه جنسی داده و بعدا که پسر به وعده خود عمل نمی کند مدعی مورد تجاوز قرار گرفتند هستند.

قطعا شما دوست محترم از تهدیدات ایشان نترسید بدانید که با هر رفتاری عکس العملی خواهد داشت در ضمن میتوانید بدون مطلع شدن خانواده اقدام به شکایت کیفری در موضوع نمایید ولی باز هم مشکلی به مشکلات اضافه خواهد شد با خود و خانواده محترمتان و با مشاوره با اهل فن و با دقت نظر و مشورت با بزرگان خانواده موضوع را در میان گذاشته و عاقلانه و آگاهانه تصمیم بگیرید تا بعدا پشیمان نشوید.

مطلب مرتبط نشانه های فردی که شما را برای رابطه جنسی می خواهد نه ازدواج

مطلب مرتبط فریب در ازدواج و مسائل حقوقی آن

مطلب مرتبط با پسری بودم که ازم سو استفاده کرد

پروین محمدی کارشناس حقوقی

این مطلب در تاریخ شنبه 8 فروردين 1399منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
مطالب قبل از ازدواج
تعداد بازدید
4546





نظر شما در مورد مطلب تفاوت فریب در ازدواج با فریب در وعده ازدواج چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




سه اشتباه در نامزدی
سه اشتباه در نامزدی

فشار جنسی در دوران مجردی
فشار جنسی در دوران مجردی

بیماری های بیضه در مردان-مرجع کامل
بیماری های بیضه در مردان-مرجع کامل

چرا میل جنسی کم می شود
چرا میل جنسی کم می شود

روش های کاهش استرس
روش های کاهش استرس

بیش از 60 درصد زنان تهرانی از رابطه با همسرانشان رضایت ندارند
بیش از 60 درصد زنان تهرانی از رابطه با همسرانشان رضایت ندارند










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

17359

بازدید امروز:

18688

بازدید دیروز:

266453297

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام