مشاور سنتر

نحوه برخورد با خواستگار سمج

نحوه برخورد با خواستگار سمج

هر دختری تعدادی خواستگار دارد و گاهی پیش می‌آید که یک خواستگار به راحتی با جواب منفی کنار نمی‌کشد و پیشنهادش را  بارها تکرار می‌کند. رد کردن خواستگار دلایل مختلف دارد، همیشه رد کردن به این دلیل که خواستگار شرایط خوبی ندارد، نیست. گاهی شرایط خواستگار خوب است اما دختر یا خانواده‌اش به دلایل مختلف آمادگی ازدواج را ندارند اما در بیشتر مواقع به دلیل تناسب نداشتن در مواردی همچون مسائل فرهنگی، اقتصادی، ظاهری، تحصیلات و ... یک خواستگار با جواب منفی روبه‌رو می‌شود. مطلب امروز ما  درباره خواستگاری است که پاشنه خانه را از جا درآورده و به اصطلاح عامیانه یک خواستگار سمج است. واقعا در این مواقع چه باید کرد؟

   با خودتان رو راست باشید

در قدم اول باید با خودتان رو راست باشید که آیا واقعا خواستگار را نمی‌خواهید یا خودتان هم سردر گم هستید. برای نه گفتن خود دلایل مختلف و طولانی نیاورید و هر بار پاسخ خود را تکرار کنید. اگر او بیشتر دنبال چرایی می‌گردد، دنبال دلیل تراشی نباشید چون که ممکن است پاسخ‌هایی بشنود که یا عزت نفس اش خدشه‌دار ‌شود یا فکر ‌کند که در آخر می‌تواند دختر را قانع کند. در واقع به صریح‌ترین حالت نه بگویید.

   شخصیت خواستگار را تحقیر نکنید

در این شرایط آن‌چه که بیش از همه چیز باید رعایت و به آن توجه شود، رعایت ادب و احترام است. قرار نیست اگر جواب شما به فرد مقابل منفی است، حرمت و شخصیت وی شکسته یا تحقیر شود. اگر از تصمیم‌تان مطمئن هستید، جواب منفی به خواستگار بهتر است به صورت کلی و بدون ذکر جزئیات و توسط یک بزرگتر به خانواده طرف مقابل داده شود.

   خواستگار را بلاتکلیف قرار ندهید

با اعتماد به نفس و محکم بعد از جمع بندی و مشورت با مشاور متخصص، نه بگویید و خواستگار را برای زمان زیادی، معطل و بلاتکلیف قرار ندهید. این موضع مشخص و محکم را هم دختر باید داشته باشد و هم خانواده‌اش همراهی کنند تا خواستگار هم تکلیف خودش را بداند.

   احساساتی نشوید

ما نمی‌توانیم احساس دیگران را  درباره خودمان کنترل کنیم اما می‌توانیم با حس خودمان رو راست باشیم و در نهایت شفافیت و نرمی و احترام به احساسات وی، حس خود را بیان  کنیم و پاسخ منفی بدهیم. بنابراین برای گرفتن چنین تصمیم مهمی که آینده‌تان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، احساساتی نشوید.

   به رفتارهای نامناسب متوسل نشوید

برخی افراد برای مدیریت خواستگار سمج به رفتارهای نامناسب متوسل می‌شوند. رفتارهایی از قبیل تهدید کردن، ترساندن، فحاشی و متوسل شدن به زور یا مثلا گفتن این جمله که الان به مامور زنگ می‌زنم به جرم مزاحمت برای من و خانواده ام و ... . واضح است که چنین رفتارهایی، معمولا دردسرساز می‌شود.

   دنبال برچسب زدن به او نباشید

مثلا گفتن این جملات که تو اصرار به ازدواج با من داری، دلیلش چیست؟ چون ثروت بیشتر یا تحصیلات بالاتری نسبت به تو و خانواده‌ات دارم، عاشقم شدی؟ یا ... . اگر واقعا خواستگار نکات مثبتی دارد، می‌توانید خیلی کوتاه خوبی‌های او را بگویید و در نهایت بگویید به هر حال جواب من منفی است و شما می‌توانید فرصت‌های مناسب بیشتری برای خوشبختی و ازدواج داشته باشید.

   از تصمیم‌تان عقب نکشید

نکته مهم که باید در نظر گرفت این است که  اگر واقعا با توجه به بررسی‌ها و شرایط خود پاسخ  تان منفی است و او و خانواده‌اش بسیار سماجت به خرج می‌دهند، شما باید با طی شدن زمان و همچنان سماجت وی، میدان را خالی نکنید. مانند عده‌ای که این روزها می‌گویند ما از همان اول شما را نمی‌خواستیم، اصرارتان ما را کلافه کرد و الان حس خوبی از ازدواج‌مان نداریم. فراموش نکنید ازدواجی که ابدا مورد پسند یک طرف نیست، عاقبت خوش و درستی ندارد. پس ارزشش را دارد که شما سر موضع خود باشید.

   از تهدیدهای او نترسید

از یک روان شناس‌ کمک بگیرید. مثلا به خواستگارتان بگویید که شما برای گرفتن تصمیم درست و نهایی باید به روان شناس مراجعه کنید و این برایتان بسیار مهم است. اگر این نداشتن تناسب را روان‌شناس برای وی هم تحلیل کند، می‌تواند کمکی باشد تا شاید خواستگارتان  بتواند مجاب شود. در این بین، از تهدیدهای او نترسید و در صورت نیاز موضوع را  با بزرگترهای فامیل و خانواده طرف ‌مقابل در میان بگذارید. به هر حال اگر فردی به هیچ شکلی اصلا قانع نمی‌شود، در واقع دارد کاملا احساسی به ازدواج نگاه می‌کند و خیلی به دنبال منطق ازدواج نیست اما شما نباید چراغ منطق خود را خاموش کنید.

یک نکته مهم هم این‌که بهتر است خانواده‌ها، مهارت‌های زندگی را به فرزندان خود آموزش دهند تا آن‌ها در زمان ازدواج ،منطقی و درست با این موضوع برخورد کنند. 

سخنی با خواستگارهای سمج

اگر در خواستگاری جواب منفی شنیدید، طبیعی است که ناراحت شوید و احساس کنید که حتما عیب و ایرادهای فراوانی داشته‌اید که باعث شده است طرف مقابل‌تان به شما جواب منفی بدهد اما باور داشته باشید که با یک یا چند بار جواب رد شنیدن در خواستگاری، دنیا به آخر نخواهد نرسید. سماجت بیش از حد در این باره وقتی طرف‌مقابل و خانواده‌اش به شما علاقه‌ای ندارند و مخالف این ازدواج هستند، عزت‌نفس و اعتماد به نفس‌تان را نابود خواهد کرد. همچنین معمولا آینده موفقی برای چنین ازدواج هایی حتی اگر به سرانجام برسد، دیده نمی‌شود. در صورت نیاز برای مدیریت این رفتارتان از یک روان‌شناس کمک بگیرید.

منبع: خراسان

این مطلب در تاریخ دوشنبه 16 فروردين 1400منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
مطالب قبل از ازدواج
تعداد بازدید
3250





نظر شما در مورد مطلب نحوه برخورد با خواستگار سمج چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




آیا خواستگاری مجدد از دختر درست است ؟
آیا خواستگاری مجدد از دختر درست است ؟

علت علاقه مردان مطلقه به ازدواج با دختران مجرد
علت علاقه مردان مطلقه به ازدواج با دختران مجرد

آنچه مردان باید به پزشک خود بگویند
آنچه مردان باید به پزشک خود بگویند

علت درد بیضه ها
علت درد بیضه ها

استرس چیست؟ چرا استرس میگیریم ؟ چکار کنیم استرس نداشته باشیم
استرس چیست؟ چرا استرس میگیریم ؟ چکار کنیم استرس نداشته باشیم

چند درصد طلاقها به علت خیانت و عدم رضایت جنسی است
چند درصد طلاقها به علت خیانت و عدم رضایت جنسی است










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

6486

بازدید امروز:

23978

بازدید دیروز:

267089509

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام