انقباض واژن بعد از بارداری

جمع شدن رحم بعد از بارداری

Vaginal contraction after pregnancy

چه مدت بعد از بارداری رحم منقبض می شود ؟در دوران بارداری رحم شما 15 برابر سنگین تر از قبل (بدون محاسبه محتویات آن) و حجم آن حداقل برابر بیشتر از قبل می شود. ظرف چند دقیقه بعد از تولد نوزاد،رحم منقبض شده و مثل مشت خود را می بندد. بافت متقاطع رحم به همان شکل که در دوران بارداری منبسط شده بود منقبض می شود.

انقباض رحم باعث جدا شدن جفت از دیواره رحم می شود. بعد از خروج جفت از رحم، رحم بیشتر منقبض می شود و رگ های باز ناحیه اتصال جفت با رحم را می بندد. در حین انقباض رحم ممکن است دچار گرفتگی عضلانی شوید که به آن پس درد می گویند.

در روز اول بعد از زایمان سر رحم تان را به پهنای 4 انگشت زیر ناف تان حس خواهید کرد. ظرف یک هفته رحم شما حدود نصف زمان زایمان می شود. بعد از دو هفته به 341 گرم می رسد و کاملاً در محفظه لگن قرار می گیرد. ظرف 4 تا 6 هفته باید به وزن قبل از بارداری یعنی حدود 78 گرم برسد. این فرایند involutionرحم نام دارد. حتی بعد از بازگشت رحم به درون لگن، ممکن است تا چند هفته یا بیشتر ظاهر دوران بارداری خود را داشته باشید زیرا ماهیچه های شکم تان در طول بارداری کشیده شده اند که با گذشت زمان و ورزش منظم به حالت اولیه خود باز می گردند .

آیا واژن من به حالت نرمال قبلی خود باز می گردد؟

در زایمان از راه واژن، واژن شما احتمال دارد برای همیشه کمی بزرگتر از قبل شود. بعد از زایمان، واژن شما کاملاً باز مانده و ممکن است متورم و کبود شود. بعد از چند روز بتدریج بهتر می شود و واژن دوباره به حالت ماهیچه ای خود باز می گردد. بعد از چند هفته کم کم کوچکتر می شود. انجام منظم تمرین کگل به قوی شدن ماهیچه رحم تان کمک می کند.

اگر در حین زایمان پارگی یا برش فرج داشته باشید، بهبود perniumenشما زمان می برد. بنابراین تا زمانی که پزشک بعد از بررسی جواب آزمایش بعد از زایمان، به شما اجازه نداده ، نزدیکی نداشته باشید. اگر میل به نزدیکی دارید، تا زمانی که خوب نشده اید از این عمل جلوگیری کنید. ضمناً ببینید برای جلوگیری از بارداری چه کار می خواهید انجام دهید. اگر احساس می کنید که بهتر شده اید و (به لحاظ جسمی و روحی) آمادگی نزدیکی را دارید، این کار باید به آرامی صورت گیرد.

در حین نزدیکی ممکن است متوجه شوید که مایع روان کننده واژنتان نسبت به زمان بارداری کم تر شده که دلیل آن کاهش میزان هورمون استروژن است. در صورت شیردهی خشکی واژن حتی تشدید هم می شود زیرا شیردهی میزان ترشح هورمون استروژن را پایین می آورد. (حتماً از ماده روان کنندهwater-based استفاده می کنید زیرا ماده های روان کننده oil-basedممکن است لاتکس را نازک کرده و باعث پاره شدن کاندوم یا آسیب رساندن به دستگاه جلوگیری شود.)

درست بعد از زایمان چقدر کاهش وزن خواهم داشت؟

احتمالاً تا مدتی به وزن قبل از بارداریتان نرسید اما درست بعد از زایمان از وزن شما 3تا 3.5 کیلوگرم وزن بچه به علاوه 450 تا 900 گرم وزن جفت و  1کیلوگرم دیگر از خون و مایع آمنیوتیک "حدوداً 5.5 کیلوگرم" کم خواهد شد.

وزن تان هم کم کم کاهش می یابد. تمامی آب های اضافی که سلول های بدن در طول بارداری جمع کرده بودند، همراه با مایعی از خون اضافی که در بدن باردارتان داشته اید به دنبال راهی برای خروج خواهند گشت. بنابراین بعد از زایمان بیشتر از همیشه ادرار در مثانه تان جمع می شود، حدود 3.5 لیتر در روز که شگفت آور است! همچنین ممکن است خیلی عرق کنید. تا آخر هفته اول حدود 1800گرم از وزن آب بدنتان کم می شود. (البته این میزان بسته به میزان جذب آب در دوران بارداری متفاوت است)

چرا نمی توانم بفهمم که کی نیاز به ادرار دارم؟

شاید روزهای اول بعد از زایمان متوجه نشوید که نیاز به دستشویی دارید مخصوصاً اگر که زایمان طولانی مدتی داشته باشید، برای زایمان از فورسپس "انبرکی برای بیرون آوردن نوزاد، در زایمان های طبیعی"استفاده کرده باشند یا از دستگاه مکش و یا از تزریق نخاعی (اپیدورال) .این مساله به دلیل کم حسی موقت مثانه رخ می دهد. به هر حال کلیه شما در حال پردازش آب های اضافی است و مثانه تان را سریع پر می کند. بنابراین باید حتی اگر احساس نیاز نمی کنید به دستشویی بروید.

در صورت پر شدن بیش از حد مثانه ممکن است به زحمت بتوانید خودتان را تا رسیدن به دستشویی نگه دارید. علاوه بر این ممکن است مثانه تان بیش از حد منبسط شود. این مساله می تواند منجر به بروز مشکلات ادراری شده و همچنین انقباض رحم را سخت کرده و باعث ایجاد درد بعد از ادرار و خونریزی شود. اگر بعد از زایمان برای چند ساعتی نتوانید ادرار کنید به مثانه تان سوند وصل می شود تا ادرار شما را تخلیه کنند (اگر از طریق سی سکشن زایمان کرده اید، در طول جراحی و 12 ساعت بعد از آن به شما سوند وصل می کنند.)

در صورتی که در تخلیه مثانه مشکل دارید یا ادرارتان خیلی کم است به پرستار اطلاع بدهید. اگر مثانه تان بیش از حد پر شود ممکن است قادر به تخلیه نشوید.

ترشحات واژنی چیست؟

بعد از زایمان داشتن ترشحات واژنی به نام نفاس امری طبیعی است. نفاس حاوی خون و بافت مرده دیواره رحم است.

چند روز اول بعد از زایمان نفاس حاوی خون زیاد و به رنگ قرمز روشن، شبیه خون دوران قاعدگی است. با گذشت هر روز مقدار ترشح آن کم تر می شود و بعد از 2 یا 4 روز پس از زایمان آبکی تر و صورتی می شود.

حدوداً ده روز پس از زایمان فقط مقدار خیلی کمی ترشح سفید یا سفید مایل به زرد خواهید داشت که این هم بعد از 2 تا 4 هفته از بین می رود. اما در برخی از خانم ها نفاس قلیل یا لکه بینی تا چند هفته دیگر ادامه پیدا می کند.

شیردهی چه تاثیری دارد؟

تغییرات هورمونی پس از زایمان سینه تان را تحریک به تولید شیر می کند. نوزاد شما تا چند روز اول بعد از زایمان شیر آغوز "ماده ای غلیظ و زرد که سینه ها در دوران بارداری تولید کرده اند" می نوشند. مکیدن شیر باعث آزاد شدن هورمون پرولاکتین می شود. این ماده باعث تولید شیر و هورمون آکسی توسین می شود. آکسی توسین باعث انقباض کیسه ها و مجاری شیر شده و شیر را به سمت نوک سینه هدایت می کند. اگر در جلسات اولیه شیردهی دچار گرفتگی عضلات شکمی می شوید، دلیل آن هورمون آکسی توسین است زیرا آکسی توسین باعث انقباض رحم نیز می شود. با آمدن شیر به سینه تان، معمولاً بعد از زایمان، ممکن است سینه هایتان متورم، حساس و سفت شده و احساس ناراحتی کنید. به این حالت "تراکم سینه" می گویند که ظرف یک یا دو روز بهتر می شود.

بهترین راه رهایی از این مشکل شیر دادن به نوزادتان است. در واقع شیردهی مرتب درست بعد از زایمان گاهی اوقات از تراکم شیر جلوگیری می کند.

اگر شیر ندهم چه می شود؟

اگر شیر ندهید، سینه شما باز هم به تولید شیر ادامه می دهد و ظرف چند روز بعد از زایمان دچار تراکم شیر می شوید که این مساٌله باعث ایجاد درد زیادی می شود و تا چند روز ادامه می یابد. این درد 3 تا 5 روز بعد از زایمان به اوج خود می رسد. در چنین مواقعی همیشه سوتین بپوشید و بسته ای خنک روی سینه هایتان قرار بدهید تا از تورم آن کاسته و به جلوگیری از تولید شیر کمک کند. (برای محافظت از پوستتان بسته خنک را در یک پارچه بپیچید.) چند هفته طول می کشد تا شیرتان کاملاً خشک شود. در صورت نیاز می توانید برای تسکین دردتان از استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده کنید. اگر خیلی عذاب می کشید می توانید مقداری از شیرتان را بدوشید تا این وضعیت برایتان قابل تحمل شود. هر چند این عمل باعث طولانی شدن فرآیند خشک شدن شیر می شود، زیرا تحریک نوک سینه و خالی کردن سینه تان باعث تولید شیر بیشتر می شود. از گذاشتن چیز گرم روی سینه تان خودداری کنید زیرا گرم کردن سینه باعث تولید شیر بیشتر می شود.

چرا اینقدر بی حوصله شده ام؟

تغییرات خلق و خو نتیجه عوامل مختلفی است از قبیل: تغییرات هورمونی، دردی که هنوز از زایمان باقی مانده، بی خوابی و سایر مسائل مربوط به نگهداری از بچه و سازگاری با عواطف مادرانه. علت هر چه که باشد این مساٌله طبیعی است و معمولاً چند روز بعد از زایمان شروع شده و تا چند روز دیگر ادامه می یابد.

اگر این احساس به خودی خود ظرف چند هفته برطرف نشد یا احساس می کنید که بجای آن که بهتر شود بدتر می شود، حتماً با پزشک خود تماس بگیرید. احتمالاً دچار افسردگی بعد از زایمان شده اید، مشکلی جدی تر که نیاز به مداوا دارد.

چرا موهایم دارد می ریزد؟

اگر موهایتان در طول بارداری پرپشت تر شده ممکن است حالا دسته دسته بریزند. این مساٌله برای برخی از مادران جدید در ماه های اولیه پس از زایمان رخ می دهد . نگران نباشید، کچل نمی شوید. در دوران بارداری میزان بالای ترشح هورمون استروژن ممکن است مرحله رشد مو را طولانی تر کند و نسبت به همیشه ریزش موی کمتری داشته باشید. بعد از زایمان میزان هورمون استروژن شما کاهش می یابد و موهایتان شروع به ریزش می کنند. با گذشت زمان سرعت رشد موهای جدید و ریزش مو به حالت اولیه خود باز می گردد. ضخامت موهای شما حدود 6 تا 12 ماه بعد از زایمان باید به میزان قبل از بارداری برسد. در حالت خوش بنیانه اگر موهای صورت و بدنتان در دوران بارداری بیشتر شده باشد، (در نتیجه افزایش هورمون اندروژن) 3 تا 6 ماه بعد از زایمان این موها از بین خواهند رفت.

چه بر سر پوستم می آید؟

تغییرات هورمونی، استرس و خستگی که مادر شدن به همراه دارد می تواند به همراه سایر قسمت های بدن بر پوستتان تاٌثیر بگذارد. پوست برخی از خانم ها که در دوران بارداری پوست کاملاً روشنی داشتند، ممکن است در ماه های بعد از زایمان پر از جوش  شود. در مقابل اگر در دوران بارداری جوش درآورده بودید، بویژه اگر اولین باری بود که صورتتان جوش می زد یا بدتر می شد، حالا بعد از زایمان پوست بهتری خواهید داشت. اگر کلوآسما "لکه های تیره روی پوست، لب، بینی، گونه یا پیشانی" دارید در ماه های بعد از زایمان کم کم و احتمالاً کاملاً از بین می رود به شرطی که پوستتان را از قرار گرفتن در معرض نور خورشید محافظت کنید. تمامی ترک های بارداری تان بتدریج کم رنگ می شود، هر چند که کاملاً از بین نمی روند.

منبع : سایت پارسه گرد

 

مطلب پیشنهادی سایت تنظیم خانواده

آیا زایمان طبیعی باعث تغییر شکل واژن می شود

تنگ کردن واژن و پرینورافی

رابطه جنسی

مشاوره ازدواج،مشاوره جنسی

آموزش زناشوئی

آموزشهای جنسی

مشاوره جنسی،مشاوره آنلاین

فیلم رابطه جنسی

رابطه جنسی

رابطه جنسی

امکانات فوق شامل خریدارای سی دی مقالات سایت و مجموعه آموزشی زوج خوشبخت نیز می شود

این مطلب در تاریخ 2016-01-17 19:42:01منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
مقالات پزشکی و بهداشتی
تعداد بازدید
76962





نظر شما در مورد مطلب جمع شدن رحم بعد از بارداری چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




اهمیت خانواده همسر در ازدواج
اهمیت خانواده همسر در ازدواج

چطور دیگران را عاشق خود کنیم
چطور دیگران را عاشق خود کنیم

علت سرگیجه در دوران قاعدگی
علت سرگیجه در دوران قاعدگی

دلایل تاخیر در قاعدگی و احتمال بارداری
دلایل تاخیر در قاعدگی و احتمال بارداری

سه اختلال روانی شایع ایرانی ها
سه اختلال روانی شایع ایرانی ها

ارضای جنسی با استفاده از اینترنت و فیلم های مستهجن ، خطر جدی برای کانون خانواده ها
ارضای جنسی با استفاده از اینترنت و فیلم های مستهجن ، خطر جدی برای کانون خانواده ها










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

20304

بازدید امروز:

18688

بازدید دیروز:

266456242

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام