مشاور سنتر

علت پرخاشگر بودن خودشیفته ها

علت پرخاشگر بودن خودشیفته ها

 

اگرچه اصطلاح خودشیفتگی به طور معمول در مورد افراد خودبین و خود محور به کار برده می‌شود، اما اختلال شخصیت خودشیفتگی، یک بیماری جدی در روانپزشکی است.



اگر شخصاً تجربه برخورد با افراد خودشیفته را داشته باشید احتمالا متوجه تلاش سیری ناپذیر آن ها برای دریافت تأیید، توجه یا اعمال قدرت شده باشید. تحقیقات نشان می دهد که اگر شما به یک فرد خودشیفته توهین کنید، او واکنشی فراتر از انتظار نشان داده و احتمال گذشت نیز بسیار اندک است.



نشانه های کلاسیک خود شیفتگی شامل احساس خودبرتر بینی و حق به جانب بودن است. اگرچه خودشیفته ها ممکن است سطوح مختلفی از عزت نفس بالا (خودشیفتگی عمده) یا عزت نفس پایین (خودشیفتگی آسیب پذیر) داشته باشند. افرادی که دارای سطوح بالاتر خودشیفتگی هستند، بیشتر در معرض عصبانیت قرار داشته و همچنین به احتمال زیاد در برنامه ریزی برای پاسخ قاطع و خشونت بار ، تردیدی نمی کنند.



سوفی کیرویک (Sophie Kjærvik) نویسنده ارشد این مطالعه، در رابطه با موضوع فوق می گوید: «ارتباط بین خودشیفتگی و پرخاشگری در این پژوهش قابل توجه بوده و این یافته ها پیامدهای مهم دنیای واقعی را نشان می دهند. به بیان ساده، همه انواع پرخاشگری در بین خودشیفته ها رواج دارد.
محققان با تجزیه و تحلیل داده های ۴۳۷ مطالعه جداگانه که شامل بیش از ۱۲۳ هزار فرد مختلف بود، دریافتند که تمام انواع پرخاشگری که در این مطالعات اندازه ‌گیری می‌ شوند شامل خودشیفتگی هستند. این موارد شامل قلدری فیزیکی، کلامی، توهین مستقیم یا غیر مستقیم و همچنین ابراز خشونت نسبت به افراد بی گناه بود.

خصوصیات افراد خودشیفته

نشانه های کلاسیک خود شیفتگی شامل احساس خودبرتر بینی و حق به جانب بودن است. اگرچه خودشیفته ها ممکن است سطوح مختلفی از عزت نفس بالا (خودشیفتگی عمده) یا عزت نفس پایین (خودشیفتگی آسیب پذیر) داشته باشند.به گزارش سیناپرس، افرادی که دارای سطوح بالاتر خودشیفتگی هستند، بیشتر در معرض عصبانیت قرار داشته و همچنین به احتمال زیاد در برنامه ریزی برای پاسخ قاطع و خشونت بار ، تردیدی نمی کنند.
محققان می گویند نتایج این پژوهش، تحقیقات پیشین را تأیید می کند که خودشیفتگی را عاملی برای تیراندازی دسته جمعی و سایر اعمال بسیار خشونت آمیز می داند. چیزی که دانشمندان را بیشتر نگران می کند این است که خشونت ناشی از خودشیفتگی نیازمند سطح بالای آسیب شناختی نبوده و حتی خودشیفتگی معمولی می‌تواند منجر به رفتار خشن شود.

یکی از یافته های کلیدی این مطالعه نحوه واکنش افراد با سطوح بالای خودشیفتگی در هنگام احساس خطر است. آنها هر زمان که احساس کنند مورد بی احترامی یا نادیده گرفته شدن قرار می گیرند، به دیگران حمله می کنند.

شرح کامل این مطالعه و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Psychological Bulletin منتشر شده است.

منبع : سینا پرس

این مطلب در تاریخ دوشنبه 10 آبان 1400منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
مطالب و مقالات روانشناسی
تعداد بازدید
4815





نظر شما در مورد مطلب علت پرخاشگر بودن خودشیفته ها چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




شناخت کامل برای ازدواج
شناخت کامل برای ازدواج

ازدواج فامیلی یا ازدواج با غریبه
ازدواج فامیلی یا ازدواج با غریبه

رژیم غذایی مناسب در دوران کرونا
رژیم غذایی مناسب در دوران کرونا

تاثیر عوامل روحی و روانی در ناکامی جنسی مردان
تاثیر عوامل روحی و روانی در ناکامی جنسی مردان

چطور جواب افراد فضول را بدهیم
چطور جواب افراد فضول را بدهیم

6 میلیون دختر در انتظار شوهر
6 میلیون دختر در انتظار شوهر










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

11378

بازدید امروز:

23978

بازدید دیروز:

267094401

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام