تاثیر شبکه های اجتماعی بر رفتار همسر

تاثیر شبکه های اجتماعی در رفتار زوجین

تاثیر شبکه های اجتماعی بر رفتار همسر
The impact of social networking on the behavior of spouse
محققان معتقدند یک‌پنجم مردان ترجیح می‌دهند به جای محبت‌کردن به همسرانشان خود را با گوشی‌های هوشمند سرگرم می‌کنند. تحقیقات نشان داده است کار کردن با گوشی تلفن همراه دقیقاً قسمتی از مغز را فعال می‌کند که هنگام صحبت‌کردن و یا برقراری احساسات با همسر، فعال است.

آمار طلاق بین زوجینی که کاربر دائمی شبکه‌های اجتماعی هستند، افزایش پیدا کرده است


دکتر فرانک گانزبرگ مشاور ازدواج که یکی از نویسندگان این مجله است بیان می‌کند در اکثر نزاع‌های زناشویی که به مراکز مشاوره آورده می‌شود، موضوع اصلی مورد بحث، رسانه‌هایی همانند فیس‌بوک، تویئتر و دیگر رسانه‌های اجتماعی الکترونیکی و خیانت‌هایی است که زوجین در این فضا نسبت به یکدیگر مرتکب می‌شوند. در تحقیقات دیگری که توسط محققان دانشگاه شیلی انجام شده، مشخص شد که گذراندن زمان در شبکه‌های اجتماعی باعث تخریب زندگی زناشویی و همچنین بروز افسردگی در افراد می‌شود. بر همین اساس، میزان طلاق و جدایی در افرادی که زمان زیادی را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند، بیشتر از افرادی است که زندگی را بدون شبکه‌های اجتماعی تجربه می‌کنند. همچنین در تحقیق دیگری که در سال 2010 توسط وکلای ازدواج دانشگاه آمریکا انجام شد، اعلام شد که تعداد طلاق در زوجینی که کاربر دائمی شبکه‌های اجتماعی هستند، افزایش پیدا کرده است.
از سوی دیگر، محققان معتقدند یک‌پنجم مردان ترجیح می‌دهند به جای محبت‌کردن به همسرانشان خود را با گوشی‌های هوشمند سرگرم می‌کنند. تحقیقات نشان داده است کار کردن با گوشی تلفن همراه دقیقاً قسمتی از مغز را فعال می‌کند که هنگام صحبت‌کردن و یا برقراری احساسات با همسر، فعال است.
مطالعه دیگری که در این زمینه انجام شده، مربوط به شرکت حقوق و قضایی Slater and Gordon بریتانیاست. محققان این مؤسسه در مطالعات خود به این نتیجه رسیدند که شبکه‌های رسانه‌ای منبع اصلی برای تنش‌های زناشویی محسوب می‌شوند و اگر به آن‌ها توجه درست نشود، می‌توانند مشکلات عدیده‌ای به وجود آورند. مطالعه جدیدی نیز روی بیش از 2 هزار زوج بریتانیایی انجام شد و کارشناسان به این نتیجه رسیدند که تقریباً یک‌چهارم آن‌ها در طول هفته یک مشاجره مرتبط به شبکه‌های اجتماعی دارند و 17 درصد زوجین هم اعلام کردند که به دلیل مشابه هر روز با همسر خود درگیری و جدل دارند.

25 درصد طلاق‌ها در عربستان به شبکه‌های اجتماعی مربوط می‌شوند


مشکلات زن و شوهرها در شبکه‌های اجتماعی برای برخی جوامع جدی‌تر گزارش شده است. فضاهایی مانند فیس‌بوک و واتس‌اپ این روزها نقش عمده در متارکه میان ساکنان عربستان سعودی ایفا می‌کنند و رسانه‌های محلی اعلام کرده‌اند در این کشور پادشاهی، در هر سال 30 هزار نفر و در هر روز 82 نفر از هم جدا می‌شوند. وزارت دادگستری عربستان اعلام کرد تنها در سال 2014 میلادی 33954 زوج سعودی از هم جدا شدند و در شهرهای مکه و جده بیشترین آمار طلاق به ثبت رسید، اما فاضل العمانی، از محققان برجسته این کشور در بررسی جدید خود 10 عامل اصلی برای متارکه میان زوجین صعودی را مشخص کرد و در راس آنها گفته شد اینترنت و شبکه‌های اجتماعی مهم‌ترین عامل برای طلاق میان افرادی محسوب می‌شوند که به تازگی با یکدیگر ازدوج کرده‌اند.
این کارشناسان توضیح داده‌اند شبکه‌های اجتماعی دست کم 25 درصد طلاق‌های صورت گرفته در عربستان سعودی را موجب شده‌اند و پیش‌بینی می‌شود در سال‌های پیش رو این میزان افزوده شود. براساس بررسی جدید، 20درصد طلاق‌ها در عربستان به دنبال ارسال پیام یا تصویر خصوصی در شبکه‌های اجتماعی صورت می‌گیرد و این مسئله همه را نگران کرده است.

شبکه‌های اجتماعی عامل اصلی جدایی زوج‌های چینی بوده است


کارشناسان چینی هم می‌گویند طبق تحقیقات انجام‌گرفته، نرخ طلاق در این کشور در سال 2014 افزایش 3.9 درصدی داشته و شرکت در شبکه‌های اجتماعی عامل اصلی جدایی زوج‌های چینی بوده است. البته، این کارشناسان معتقدند شبکه‌های اجتماعی در مجموع تنها بر روابط زوج‌هایی تأثیر سوء دارند که با یکدیگر دچار مشکل و تنش هستند.
در کشور ما آمار و اطلاعات دقیقی از میزان استفاده زوجین از شبکه‌های اجتماعی و همچنین، تأثیر استفاده از این شبکه‌ها بر تعارضات زناشویی و طلاق در دست نیست، اما به‌صورت جسته و گریخته آمارهایی مطرح می‌شود. برای مثال، طبق گفته عبدالکریم خیامی؛ مدرس دانشگاه و تحلیل‌گر رسانه، طبق آمارهای ارایه‌شده در 20 تا 25 درصد پرونده‌های طلاق در دادگاه‌های خانواده کشور کلمه فیس‌بوک ذکر شده است.
(در همین زمینه: زنان خانه‌دار چه استفاده‌هایی از شبکه‌های اجتماعی می‌کنند؟/ در 20 تا 25 درصد پرونده‌های طلاق کشور کلمه فیس‌بوک ذکر شده است)
استفاده از شبکه‌های اجتماعی موبایلی به‌اندازه‌ای گسترده شده که بر ابعاد مختلف زندگی از جمله ارتباط انسان‌ها با یکدیگر تأثیر گذاشته است. این تأثیر گاهی مثبت و گاه منفی بوده، اما یکی از مسایلی که اخیراً روی آن تأکید زیادی می‌شود، تأثیر استفاده از این شبکه‌های اجتماعی بر افزایش تعارض‌های زندگی زناشویی است؛ به‌طوری‌که برخی معتقدند بخشی از افزایش آمار طلاق به این مسئله برمی‌گردد.
همیشه با ورود تکنولوژی‌های جدید به‌خصوص تکنولوژی‌های ارتباطی، بحث فرهنگ و تأثیر این تکنولوژی‌ها بر فرهنگ جامعه داغ می‌شود. یکی از تکنولوژی‌های ارتباطی که در سال‌های اخیر رشد چشم‌گیری داشته، شبکه‌های اجتماعی به‌خصوص شبکه‌های اجتماعی موبایلی است که طیف وسیعی از اقشار مختلف جامعه در گروه‌های سنی و فکری و فرهنگی را درگیر خود کرده است. کمتر از 4 سال است که اپلیکیشن‌های ارتباطی تلفن همراه مانند وایبر، واتس‌اپ، لاین، تانگو، تلگرام و... پا به زندگی ایرانی‌ها گذاشته‌اند، اما در همین مدت کوتاه، تبدیل به یکی از اجزای جدایی‌ناپذیر زندگی بسیاری از ما شده‌اند.

29 میلیون نفر در ایران کاربر اینترنت موبایل هستند


بر اساس آمارهای ارایه‌شده توسط مرکز مدیریت توسعه ملی اینترنت وابسته به سازمان فن‌آوری اطلاعات ایران، تعداد کاربران اینترنت موبایل تا سه ماهه‌ اول سال جاری به ۲۹ میلیون و ۵۸ هزار و ۷۱۹ نفر رسیده است. این درحالی است که تعداد کاربران اینترنت همراه کشور در سال ۱۳۹۲ یعنی در ابتدای ورود اپلیکیشن‌های ارتباطی تلفن همراه، برابر با ۹ میلیون و ۲۰۷ هزار و ۲۵۲ نفر بوده و سال قبل با راه‌اندازی شبکه‌های نسل سوم و چهارم تلفن همراه، این تعداد با رشد ۲.۵ برابری، به ۲۳ میلیون و ۹۱۸ هزار و ۴۵۵ نفر رسیده بود. ‌بر این اساس، ضریب نفود تعداد کاربران اینترنت همراه کشور، ۳۸.۶۷ درصد از کل جمعیت ایران است.
استفاده از شبکه‌های اجتماعی موبایلی به‌اندازه‌ای گسترده شده که بر ابعاد مختلف زندگی انسان‌ها اعم از ساعت خواب و خوراک، سلامت جسمی و روحی و مهم‌تر از همه، ارتباط انسان‌ها با یکدیگر تأثیر گذاشته است. این تأثیر گاهی مثبت و گاهی منفی بوده، اما یکی از مسایلی که اخیراً بر آن تأکید زیادی می‌شود تأثیر استفاده از این شبکه‌های اجتماعی بر افزایش تنش‌ها و تعارض‌های زندگی زناشویی است؛ به‌طوری‌که برخی معتقدند این شبکه‌ها خانواده‌های بسیاری را در معرض فروپاشی قرار داده و بخشی از افزایش آمار طلاق به این مسئله برمی‌گردد.
استفاده دائم از رسانه‌های اجتماعی صدمه‌های جدی به شادی زوجین زده است

در این زمینه در ایران تحقیقات جامع و کاملی که بتواند همه ابعاد مسئله را تبیین کند، انجام نگرفته است، اما طی مطالعاتی که در مجله علمی computers in human behavior صورت گرفت، محققان دریافتند که استفاده دائم از رسانه‌های اجتماعی صدمه‌های جدی به شادی زوجین زده و حتی ممکن است منجر به جدایی بین آنان شود. در این مجله به ارتباط مستقیم میان استفاده از شبکه‌های اجتماعی و کاهش کیفیت زندگی زوجین و خیانت در برخی ازدواج‌ها اشاره شده و با برآورد نرخ طلاق که از تعداد حساب‌های کاربری کاربران فیس‌بوک به دست آمده است، به این نتیجه رسیدند، زمانی که کاربران فیس‌بوک 20 درصد افزایش داشته‌اند، نرخ طلاق 4 درصد افزایش پیدا کرده است.
در تحقیق دیگری که در این مجله به آن اشاره شده، عنوان شده است زوجینی که کمتر از رسانه‌های اجتماعی استفاده کرده‌اند، 11 درصد شادتر از زوجینی هستند که دائم از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. نویسندگان مقالات در این مجله بیان کرده‌اند که سایت‌هایی مانند فیس‌بوک می‌توانند روابط خیانت‌کارانه را به راحتی مخفی کنند. همچنین، بیان کرده‌اند اعتیاد به رسانه‌های اجتماعی می‌تواند منجر به نزاع‌های زوجین شود و محیطی مملو از حسادت را ترویج داده و روابط فرازناشویی را تسهیل کند.

تعارضات زناشویی زوج‌های ایرانی به دلیل استفاده از شبکه‌های اجتماعی جدی است


جواد صادقی، مستشار دیوان عالی کشور و سرپرست مجتمع قضایی خانواده ونک هم، در این‌باره می‌گوید: کسی نمی‌تواند منکر آثار و تبعات منفی شبکه‌های اجتماعی در مسایل خانوادگی باشد. البته، این موضوع کاملاً به این بستگی دارد که خانواده‌ها چقدر با این شبکه‌ها درگیر باشند، چقدر برایشان وقت بگذارند و در مقایسه با ارتباط با همسرشان، چه جایگاهی به این شبکه‌ها بدهند. هر قدر استفاده از این شبکه‌ها در حد متعارف‌تری باشد، آسیب آن بر بنیان خانواده‌ها کمتر است. متأسفانه اکنون وضعیت طوری شده است که بین پرونده‌های مختلفی که برای جدایی در دادگاه‌ها تشکیل می‌شود، خیلی‌ها از این عامل شکایت می‌کنند. آمار مراجعاتی هم که زوجین به این دلیل به مراکز مشاوره دارند، روزبه‌روز بیشتر می‌شود. در بیشتر این پرونده‌ها هم زنان شکایت می‌کنند که همسرشان وقت زیادی را به ارتباط‌های مجازی در شبکه‌های اجتماعی اختصاص می‌دهد و در نتیجه توجه کمتری به زوجه خود دارد.

افراد متأهل به دو صورت از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند


در این زمینه گفتگویی با آرش هادیان؛ متخصص اعتیاد و خانواده درمانی داشتیم. هادیان، با اشاره به این‌که استفاده افراد متأهل از شبکه‌های اجتماعی به دو صورت است، بیان داشت: یک صورت این است که زوج‌ها حتی قبل از این‌که ازدواج کنند، درگیر شبکه‌های مجازی بودند، اما عده دیگری هستند که از شبکه‌های مجازی برای فرار از مشکلات زندگی زناشویی استفاده می‌کنند؛ یعنی درگیر تضادها و اختلافاتی با هم هستند، اما به دلیل این‌که در حل این مسایل مشکل دارند و نمی‌توانند به صورت منطقی مشکل خود را حل کنند، ترجیح را بر فرار از آن مشکلات و درگیری‌ها می‌گذارند و چه جایی بهتر از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی که آن‌ها را غرق دنیای دیگری می‌کند و باعث می‌شود از درگیری‌های زندگی فاصله بگیرند.
او خاطرنشان کرد: عده دیگری هم هستند که ما اسم آن‌ها را معتادین به اینترنت می‌گذاریم. این افراد درگیری‌های زندگی زناشویی را ندارند و به خودی خود معتاد به اینترنت و شبکه‌های مجازی هستند. این افراد چون با همسر و خانواده خود ارتباط و گفتمان ندارند و زمان خود را با هم سپری نمی‌کنند تا بتوانند مشکلاتشان را حل کنند، به‌تدریج دچار طلاق عاطفی می‌شوند؛ زیرا دیالوگی بین آن‌ها برقرار نمی‌شود و هر یک، نیازها و خواسته‌هایشان را در شبکه‌های اجتماعی جست‌وجو می‌کنند و همین مسئله باعث می‌شود بین زوجین فاصله بیفتد.

جای پای شبکه‌های اجتماعی در یک‌پنجم دادخواست‌های طلاق


این متخصص خانواده‌‌درمانی اظهار داشت: طبق اطلاعی که تا 2 سال پیش داشتم، حدود یک‌پنجم از افرادی که برای دادخواست طلاق به دادگاه مراجعه می‌کنند، کسانی هستند که یکی از زوجین یا هر دو، درگیر شبکه‌های اجتماعی هستند. در این میان افرادی وجود دارند که به‌صورت ناخواسته وارد یک رابطه‌ خیانت‌آمیز نسبت به همسرشان می‌شوند؛ به‌طوری‌که این مسئله خودشان را هم درگیر عذاب وجدان می‌کند.

خیانت در شبکه‌های اجتماعی به‌صورت خزنده و تدریجی اتفاق می‌افتد


او افزود: من بارها مراجعینی داشتم که گفتند ما به همسرمان خیانت کردیم و الان ناراحت هستیم. وقتی از آن‌ها می‌پرسم این خیانت چگونه شکل گرفت، می‌گویند از طریق فیس‌بوک، تلگرام و... بوده است. نکته‌ ظریفی وجود دارد که ما فکر می‌کنیم چطور می‌شود یک شبکه مجازی ما را به سمت خیانت زناشویی بکشاند؟ قرار نیست ما در اینترنت با هر کسی تماس برقرار می‌کنیم به سرعت با او قرار و مدار عاشقانه بگذاریم. بسیاری از مواقع از مراجعین خودم دیدم که گفتند در گروهی بودیم و آقایی در مورد روابط میان‌فردی خوب صحبت می‌کرده و من خواستم در ارتباط با مشکلی که با همسرم داشتم از او کمک بگیرم. بعد مقداری که جلوتر می‌روند آن کمک‌گرفتن تبدیل به یک عادت و آشنایی می‌شود؛ به‌طوری‌که هفته‌های آتی به او پیام نمی‌دهد تا کمک بگیرد، بلکه پیام می‌دهد که حالش را بپرسد؛ چون به خاطر تماس‌های مکرر به او عادت کرده است. جلوتر که می‌روند به‌تدریج وابستگی ایجاد می‌شود و دلش تنگ می‌شود و وقتی به خودش می‌آید می‌بیند که چند ماه از این رابطه گذشته و این خانم‌ یا آقا درگیر یک رابطه فرازناشویی شده و به همسرش خیانت می‌کند؛ درصورتی‌که شاید روز اول چنین قصد و نیتی نداشته است. پس این اتفاقات در شبکه‌های مجازی به‌صورت بسیار خزنده رخ می‌دهد. این روند به قدری تدریجی اتفاق می‌افتد که شاید خود ما آخرین نفری باشیم که متوجه می‌شویم چه بلایی سر خودمان و خانواده‌مان می‌آوریم.

نشانه‌های اعتیاد اینترنتی


هادیان با بیان این‌که وقتی از آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی صحبت می‌کنیم، باید دو قدم عقب‌تر برویم و از معضلی به نام اعتیاد اینترنتی صحبت کنیم، اظهار داشت: این مسئله هنوز در جامعه ما زیاد باب نشده، البته ممکن است شما از زبان خیلی‌ها بشنوید که می‌گویند به چت و اینترنت معتاد شده‌ام، که البته بیشتر در قالب شوخی بیان می‌شود. واقعیت امر این است که ما الان درگیر نوع جدیدی از اعتیاد شده‌ایم که اعتیاد به یک نوع رفتار خاص است و این رفتار خاص در فضای مجازی و اینترنت شکل می‌گیرد. به همین دلیل هم به آن اعتیاد اینترنتی می‌گویند.
این متخصص خانواده‌‌درمانی در ادامه گفت: البته، ممکن است عده‌ای از این مسئله با نام رفتارهای وسواسی و تکراری یاد کنند، اما چیزی که باعث می‌شود به آن اعتیاد اینترنتی بگوییم این است که اگر از فردی که یک یا دو سال درگیر این مسئله شده، اسکن مغزی بگیریم و آن را با اسکن مغزی کسی که به مواد مخدر اعتیاد دارد مقایسه کنیم، خواهیم دید که نقاط آسیب‌دیده مغز این دو نفر دقیقاً شبیه به هم است. با این مقایسه متوجه می‌شویم که این مسئله هم دقیقاً نوعی اعتیاد است.

اعتیاد به پورنوگرافی روابط زوجین را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد


هادیان با اشاره به این‌که اعتیاد دسته‌بندی‌های متنوعی دارد، عنوان داشت: یکی از این دسته‌بندی‌ها، اعتیاد به پورنوگرافی است که می‌تواند خانواده‌ها و مخصوصاً زوجین را تحت‌الشعاع قرار دهد. اغلب، شکایت زنانی را داریم که می‌گویند همسران‌شان به شبکه‌های پورن می‌روند و در موبایل‌شان عکس‌های پورن زیادی دارند. یکی دیگر از دسته‌‌بندی‌های اعتیاد اینترنتی، شبکه‌های اجتماعی است که خانواده‌ها را بسیار متأثر کرده است.

راهی برای بهبود زندگی زناشویی معتادان به اینترنت


او افزود: ما در درجه اول باید ببینیم خانم یا آقایی که درگیر شبکه‌های مجازی شده، به اعتیاد رسیده است یا خیر که اگر بحث اعتیاد باشد، روش درمان آن فرق می‌کند و ما باید برای آن یک برنامه درمانی بریزیم که شامل دارو و درمان‌های رفتاری خاصی است، اما اگر اعتیاد نباشد و فرار از زندگی زناشویی باشد، باید ریشه‌ای عمل کنیم و ببینیم علت فرار چه بوده و چه چیزی باعث شده که زوجین به جای تعامل با هم، ترجیح می‌دهند سراغ فضای مجازی بروند. زمانی که درست تشخیص دادیم و فهمیدیم علت این رفتار چیست، وارد پروسه درمانی می‌شویم و به دنبال حل آن اختلافات ریشه‌ای می‌رویم و می‌پرسیم آشنایی از کجا شروع شد و چطور ازدواج کردید؟ آیا از روز اول ازدواج این مشکل وجود داشته؟ این مشکل از کجا به وجود آمده است؟
هادیان خاطرنشان کرد: در مرحله بعد برای این زوجین ساعت مشخص می‌کنیم. نمی‌گوییم کلاً از فضای مجازی و اینترنت دور شو، اما می‌‌توانیم برای آن‌ها ساعتی را مشخص کنیم و براساس یک برنامه‌ریزی جلو برویم. عمل‌کردن به برنامه کار چندان راحتی نیست و مثلاً اگر فرد روزی 10 ساعت چت می‌کند، نمی‌تواند به یک‌باره این عدد را به یک ساعت برساند، بلکه باید به‌تدریج این اتفاق بیفتد. برای ساعتی که در این‌جا خالی می‌شود، باید از قبل برنامه‌ریزی کنیم که چطور می‌تواند این دو ساعت را با خانواده پر کند. چون اگر آن ساعت خالی بماند، می‌تواند ما را دوباره به سمت اینترنت برگرداند. به این وسیله می‌توانیم میزان استفاده از اینترنت را کاهش دهیم تا جایی که به حد متعادلی برسد. قرار نیست کلاً ارتباط ما با فضای مجازی قطع شود؛ چون باید بپذیریم که اینترنت و شبکه‌های اجتماعی فایده‌هایی دارند که نمی‌شود از آن‌ها چشم‌پوشی کرد، اما این‌که زیاده‌ از حد خودمان را با آن درگیر می‌کنیم، آسیب‌زاست و زمانی به نقطه به‌هنجار می‌رسیم که بتوانیم میزان استفاده از آن را کنترل کنیم.
سید حسن موسوی‌چلک؛ رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران نیز در این خصوص گفت: یکی از ضرورت‌های جامعه امروز بهره‌گیری از ظرفیت‌های فضای مجازی است و این فضا جزو لاینفک زندگی امروزه شده است. به‌گونه‌ای که بسیاری از کارهای ما در حوزه‌های مختلف از طریق این فضا انجام می‌شود؛ لذا فضای مجازی فی‌نفسه یک فرصت است، نه تهدید و من این فضا را برای داشتن یک جامعه سالم و یک خانواده باثبات و شاداب یک فرصت می‌دانم؛ به شرطی که قواعد و مقررات استفاده صحیح از این فضا را بدانیم.

معضل سوارشدن فضای مجازی بر همه ابعاد زندگی


او افزود: اگر فضای مجازی سوار بر زندگی ما شود و ما تحت‌تأثیر ظرفیت‌های منفی آن قرار بگیریم که به بی‌توجهی نسبت به وظایف ما در خانواده منجر شود، بدون شک تهدید است، اما اگر از ظرفیت‌های این فضا مانند سرعت انتقال اطلاعات، دسترسی آسان به اطلاعات و ارزان‌بودن، استفاده درستی داشته باشیم می‌تواند فرصت خوبی برای همه افراد از جمله زوجین باشد. آن‌چه امروز ما را نگران کرده، سوارشدن فضای مجازی بر همه ابعاد زندگی ماست.

استفاده نادرست از شبکه‌های اجتماعی، روابط زوجین را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد


رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با بیان این‌که نگرانی ما در حوزه خانواده به دلیل استفاده غلط از ظرفیت فضای مجازی است، عنوان داشت: شاید ما یاد نگرفته‌ایم ظرفیت‌هایی که در بخش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در تکنولوژی‌های نوین ایجاد شده است را برای ارتقای سلامت اجتماعی به کار گیریم و این ناشی از ضعف دانش ما در بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها و بومی‌سازی آن‌ها متناسب با شرایط فرهنگی جامعه ماست. به همین دلیل وقتی وایبر و تلگرام و... می‌آیند، دیگر با هم حرف نمی‌زنیم. گاهی استفاده نادرست از این فضاها می‌تواند روابط زوجین را تحت‌الشعاع خود قرار دهد. مثلاً عضویت در شبکه‌هایی که آن‌ها را نمی‌شناسیم، انتقال اطلاعاتی که از صحت و سقم آن‌ها باخبر نیستیم و ارسال تصاویر خارج از عرف، می‌توانند مشکلاتی را در روابط خانواده‌ها ایجاد کنند که هر روزه اخباری در این خصوص می‌شنویم.

زمان صحبت‌کردن در خانواده‌های ایرانی به شدت کاهش پیدا کرده است


موسوی‌چلک در خصوص سردی روابط زوجین در اثر استفاده نادرست از شبکه‌های اجتماعی اظهار داشت: وقتی فضای مجازی هنوز به‌وجود نیامده بود زمان گفت‌وگو در خانواده‌های ایرانی چندان بالا نبود. در پژوهشی که من چند سال قبل انجام دادم مشخص شد میانگین زمان صحبت‌کردن در خانواده‌های ایرانی به 15 دقیقه هم نمی‌رسد، اما اگر امروز بخواهیم همین مسئله را بررسی کنیم، خواهیم دید که این زمان به مراتب کاهش پیدا کرده است. منکر نمی‌شویم که گسترش فضای مجازی همان زمان محدود گفت‌وگو را هم کاهش داده است؛ چون استفاده درستی از آن صورت نمی‌گیرد و این باعث می‌شود روابط عاطفی بین زوجین کمتر شود.
او خاطرنشان کرد: رعایت نکاتی مانند عدم ارتباط با کسانی که آن‌ها را در فضای مجازی نمی‌شناسیم، عدم اعتماد به اطلاعاتی که از کانال‌های مختلف منتقل می‌شود، بررسی صحت و سقم اطلاعات و استفاده محدودتر از این فضا به‌ویژه زمانی که اعضای خانواده در کنار هم حضور دارند، می‌تواند به کاهش آسیب‌ها در این زمینه کمک کند

منبع : سایت مهر خانه
مطلب پیشنهادی سایت تنظیم خانواده
این مطلب در تاریخ 2016-03-12 08:10:44منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
اخبار و مطالب علمی و اجتماعی
تعداد بازدید
6645





نظر شما در مورد مطلب تاثیر شبکه های اجتماعی بر رفتار همسر چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




مدت دوران نامزدی
مدت دوران نامزدی

روابط جنسی در یکی دو سال اول دوستی
روابط جنسی در یکی دو سال اول دوستی

علت عرق کردن واژن
علت عرق کردن واژن

درد سینه در بارداری
درد سینه در بارداری

آیا شما درگیر رابطه سمی هستید؟
آیا شما درگیر رابطه سمی هستید؟

دلایل کاهش سن تن فروشی
دلایل کاهش سن تن فروشی










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

20487

بازدید امروز:

27715

بازدید دیروز:

266484140

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام