رابطه با کسی که عاشقش هستیم بهتر است یا با کسی که با او صمیمی هستیم

ازدواج با کسی که عاشقشیم بهتره یا با کسی که صمیمی هستیم

عشق بهتر است یا صمیمیت؟

پرسش: سلام آقاى دكتر. پيامتون در مورد عشق و صميميت خيلى جالب بود. اما احساس مى كنم در مورد اينكه كدام براى رابطه طولانى بهتر است مطمئن نيستم. مى خواهم بپرسم با توجه به تعاريف شما، رابطه داشتن با كسى كه با او احساس صميميت زياد و دلبستگى مى كنيم اما عشقى وجود ندارد موفق تر است يا رابطه با كسى كه به او احساس عشق داريم؟ چون همانطور كه گفتيد در اين احساس عشق اضطراب و افسردگى هم همراه است. و اينكه نمى دانم عشق مى تواند براى طولانى مدت بماند يا نه؟ و اينكه اين تعريف عشق يك طرفه است و لزوما ممكن است طرف ديگر همين احساس را نداشته باشد. اما تعريفى كه از صميميت كرديد به نظر دو طرفه مى آيد.

پاسخ دکتر شکیب

رابطه با كسى كه با او احساس صميميت زياد و دلبستگى مى كنيم اما عشقى وجود ندارد موفق تر است يا رابطه با كسى كه به او احساس عشق داريم؟



باید ببینیم منظور شما از موفق بودن رابطه چیست. تجربه عشق ممکن است (تاکید می کنم: ممکن است) فوق العاده لذتبخش باشد، اما پایدار نیست، چون عشق پایدار نیست. پژوهش ها ثابت کرده که شور احساسات عاشقانه، در معنایی که گفتم، عمر معینی دارد و بعد فروکش می کند. می دانم خیلی ها از حرفم عصبانی می شوند اما عشق، احتمالا یک جور عارضه مغزی است. سیستم مغز و اعصاب ما هم بعد از مدتی (چند روز، تا چند سال بعد) این عارضه را برطرف می کند. اما این عارضه، بسیار لذتبخش است.

می شود از عشق لذت برد، اما اگر به دنبال رابطه ای مادام العمر هستید، عشق کمک نمی کند. حتی ممکن است عشق ویرانگر باشد؛ مثلا وقتی عاشق کسی می شوید که به یک اختلال شخصیت مبتلاست، یا تفاوت های فرهنگی و شخصیتی زیادی با او دارید، یا خانواده هایتان کارد و پنیر اند.

عشاق، راحت ازدواج می کنند. مخصوصا که در فرهنگ ما ازدواج تقدیس می شود و دختران رویای ازدواج دارند و پدران و مادران اگر بچه هایشان ازدواج نکنند، دق می کنند.

این جوری ست که همان عشق بالقوه لذتبخش و آرامبخش، می شود مخرب. البته اگر آدمها خوش شانس باشند و یار مناسبی نصیب شان شده باشد، و اگر بلد کار باشند، به دنبال عشق، صمیمیت می سازند. صمیمیت پایدار است.

همان طور که نوشته اید، صمیمیت دوطرفه است و ساختنی است. اما عشق گاهی یک طرفه است و خیلی هم قابل کنترل نیست. البته گاهی، وقتی می بینیم دارد آسیب می زند، آن را با دارو درمان می کنیم.

مقاله از دکتر شکیب

 
مطلب پیشنهادی سایت تنظیم خانواده
 
 
این مطلب در تاریخ 2018-07-02 18:56:46منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
مسائل جنسی و روابط زناشویی
تعداد بازدید
5958





نظر شما در مورد مطلب ازدواج با کسی که عاشقشیم بهتره یا با کسی که صمیمی هستیم چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




ازدواج با پسری که با زن مطلقه رابطه داشته
ازدواج با پسری که با زن مطلقه رابطه داشته

رابطه همزمان با چند نفر
رابطه همزمان با چند نفر

انواع واژن و شکلهای مختلف واژن
انواع واژن و شکلهای مختلف واژن

مراقبه ( آرامش روحی ،امواج آلفا )
مراقبه ( آرامش روحی ،امواج آلفا )

عواقب اعتیاد به موبایل
عواقب اعتیاد به موبایل

زنان چگونه به اهداف خود برسند
زنان چگونه به اهداف خود برسند










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

25946

بازدید امروز:

18688

بازدید دیروز:

266461884

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام