آیا دوری موقتی از همسر برای رابطه مفید است ؟

آیا دوری موقتی از همسر برای رابطه مفید است ؟



داستان فیلم «عرق سرد» که به تازگی در شبکه نمایش خانگی توزیع شده، حاوی نکته‌ای بحث‌‌برانگیز است؛ این‌که درمانگری [که نوع تخصص اش معلوم نیست] به «افروز» (با بازی «باران کوثری» که شخصیت اول فیلم است)، توصیه کرده به مدت شش ماه دور از همسرش زندگی کند. شش ماهی که البته به یک سال تبدیل شده و با توجه به روند داستان، مشخص است که نتیجه مثبتی در پی نداشته است. اما آیا توصیه به دور شدن همسران از همدیگر و زندگی جداگانه، توصیه‌ای است که می‌توانیم انتظار آن را از مشاور حوزه خانواده داشته باشیم؟ و آیا از نظر روان‌شناسی، چنین توصیه‌ای به زوج ها برای حل شدن مشکلات‌شان کمک خواهد کرد؟


وقتی توان کنترل هیجانات‌ خود را ندارید


دور شدن از موقعیت، یکی از راهکارهایی است که به افراد در زمانی که از نظر هیجانی بسیار برافروخته‌اند، توصیه می‌شود. به عنوان مثال گفته می‌شود اگر از موضوعی به شدت عصبانی هستید و نگرانید که نتوانید خشم خود را مدیریت کنید، از موقعیت فاصله بگیرید و بعد از این‌که کنترل هیجانات خود را در دست گرفتید، بازگردید. درباره رابطه همسران نیز چنین توصیه‌ای را می‌توان مطرح کرد؛ اگر موضوعی در رابطه تان وجود دارد که به شدت شما را به هم ریخته و تصور می‌کنید توان کنترل هیجانات خود را در لحظه ندارید و ممکن است به همسرتان آسیبی بزنید یا با گفتن حرف‌های ناپخته باعث بدتر شدن اوضاع شوید، برای مدتی از همسرتان فاصله بگیرید. بر این مبنا اصل توصیه دور شدن از همسر، موضوعی غریب یا غیراصولی نیست اما آن چیزی که در فیلم «عرق سرد» به نمایش درآمده است، می‌تواند نشان دهد که حتی در زمان به کار بستن توصیه‌های اصولی و درست نیز اگر به ظرایف کار توجه نشود، نتیجه می‌تواند به ضد خود تبدیل شود!

بیشتر بخوانید: دور بودن از همسر و نیاز جنسی


دوری برای چند ساعت یا چند روز، نه 6 ماه


وقتی درباره دور شدن از موقعیت برای آرام شدن صحبت می‌کنیم، بحث بر سر چند دقیقه یا در نهایت چند روز دوری است و نه شش ماه دوری! چرا که به صورت معمول تنها چند روز دور بودن برای افراد بالغ کافی است تا بتوانند مدیریت هیجانات خود را دوباره به دست بگیرند. بعد از چند روز، انتظار می‌رود که افراد بازگردند و با گفت‌وگو در پی پیدا کردن راهی برای برون‌رفت از شرایط باشند. طولانی شدن این زمان دوری، علاوه بر این‌که پیدا کردن راهکارهای مناسب را به تعویق می‌اندازد، ایرادهای دیگری نیز دارد. تحمل ابهام، سطح تنش ما را افزایش داده و طولانی شدن این زمان، می‌تواند خستگی و فرسودگی در پی داشته و توان تصمیم‌گیری منطقی را در ما کاهش دهد. علاوه بر آن، بعد از دلخوری و بروز تنش در رابطه همسران، در صورتی که رابطه عاطفی آن‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن ترمیم نشده و کار به آینده‌ای نامعلوم موکول شود، ممکن است زخم‌های ایجاد شده برای بهبود به زمانی بسیار طولانی‌تر نیاز پیدا کنند. بر این مبنا دور شدن از همسر برای چندین ماه، مشابه آن چه در فیلم «عرق سرد» مطرح شد، توصیه‌ای اصولی به نظر نمی رسد و بیش از این‌که برگرفته از دیدگاهی روان‌شناسی باشد، بیشتر برای پیش بردن داستان فیلم، کارایی دارد. البته شواهدی در فیلم دیده می شود که انگار اصلاً چنین مشاوری وجود نداشته و افروز برای جدا شدن از همسرش چنین داستانی را سرهم کرده است.
 

بیشتر بخوانید: زندگی با همسری که دور از خانه است

نویسنده : نرگس عزیزی | کارشناس ارشد مشاوره خانواده

این مطلب در تاریخ 2019-09-04 15:53:52منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:4.8
دسته بندی
مسائل جنسی و روابط زناشویی
تعداد بازدید
5079





نظر شما در مورد مطلب آیا دوری موقتی از همسر برای رابطه مفید است ؟ چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




علت ترس از ازدواج
علت ترس از ازدواج

نکات مهم برای شناخت روان نامزدتان
نکات مهم برای شناخت روان نامزدتان

میزان کالری سوزی در رابطه جنسی
میزان کالری سوزی در رابطه جنسی

تعیین جنسیت فرزند بر اساس زمان رابطه جنسی
تعیین جنسیت فرزند بر اساس زمان رابطه جنسی

چطور بدون مشاوره و دارو استرس را درمان کنیم
چطور بدون مشاوره و دارو استرس را درمان کنیم

شخصیت خود را کشف کنید
شخصیت خود را کشف کنید










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

20892

بازدید امروز:

18688

بازدید دیروز:

266456830

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام