آیا طلاق نگرفتن به خاطر فرزندان درست است ؟

آیا طلاق نگرفتن به خاطر فرزندان درست است ؟

طلاق نگرفتن به خاطر فرزند

پدر و مادری که زندگی را با نزاع ادامه می‌دهند احتمالا طلاق و مسئله حضانت را هم با درگیری ادامه می دهند. همین رفتار هم صدمات جبران ناپذیری روی فرزند ما می گذارد. به دلیل آن که والدین در این شرایط توجهی به نیاز کودکان ندارند و صرفا به دنبال پیروزی و خاتمه دعوا به نفع خود هستند. به احتمال زیاد این وضعیت در ملاقات های پس از طلاق هم ادامه پیدا می کند. بدین ترتیب در این شرایط عملا جدا شدن یا نشدن پدر و مادر تاثیری در شرایط فرزندان ندارد.

در نتیجه پدر و مادر باید در موضوع طلاق، منطقی، باملاحظه و هوشمندانه عمل کنند تا دنیای متفاوتی برای فرزندان ایجاد کنند. این که والدین چه طور و چه موقع موضوع طلاق را برای فرزندانشان توضیح دهند تأثير چشمگیر در پذیرش این مسئله توسط فرزندان دارد. بدین ترتیب آينده فرزندان متعلق به نوع عملکرد والدین در موضوع طلاق است. اگر والدین در موضوع طلاق، هوشمندانه و منطقی عمل کنند، طلاق ديگر تبدیل به بحرانی تلخ و نابود کننده برای آنها و فرزندان شان نمی شود.

یک رابطه سرد و بدون دوستی واقعی

اگر واقعا همسرتان را دوست ندارید و در کنارش خوشحال نیستید این رابطه برای فرزندتان هیچ نوع امنیتی ایجاد نمی‌کند. اگر واقعا به بن بست رسیده‌اید و تلاش‌هایتان برای تغییر شرایط زندگی خانوادگی و زناشویی‌تان بی‌ثمر بوده است حفظ این رابطه برای هیچ کدام از اعضای خانواده خوب نیست. زندگی در این شرایط هیچ مدل سالمی برای عشق ورزی به فرزندتان ارائه نمی‌کند. رفتار مخرب شما در وابستگی و عشق ورزی الگوی مناسبی برای فرزندتان نیست. اصلا بعید نیست که او هم در بزرگسالی به همین شیوه پیش برود. آیا شما می‌خواهید فرزندتان شرایطی مشابه شما داشته باشد؟

یک زندگی مشترک ناسالم فاقد جنبه‌های مثبتی برای یک زندگی شاد و عاشقانه است. در این رابطه استرس و تنش مانع رشد عاطفی کودکان می‌شود. شاید فرزندتان کوچک‌تر از این باشد که بفهمد مشکل این زندگی کجاست اما او خیلی خوب مشکل را احساس می‌کند. وقتی به کودکتان می‌گویید همه چیز خوب است در حالی که اینطور نیست بی‌اعتمادی ایجاد می‌کنید. فراموش نکنید که بچه‌ها هوشیارتر از آن چیزی هستند که شما تصور می‌کنید. وقتی در دو اتاق جدا از هم می‌خوابید فرزندتان متوجه وجود مشکل می‌شود. اکنون به این پرسش پاسخ دهید که آیا حفظ زندگی مشترک بخاطر بچه‌ها خوب است یا نه.

نمای خارجی شکست و تحریب شما

شاید فکر کنید که بهتر است تا زمانی که بچه‌ها بزرگ شوند این زندگی را تحمل کنید و بعد از آن تصمیم بگیرید که چه چیزی برای خودتان بهتر است. در این راه همه تلاش‌تان را می‌کنید تا فرزندانتان کمترین آسیب را از این رابطه ببینند. اما نکته‌ای که به آن توجه نکرده‌اید این است که فشارهای این زندگی در تمام این سال‌ها شما را فرسوده خواهد کرد. رنج فکری، روحی، جنسی و جسمی را نمی‌توانید پنهان کنید. از سوی دیگر هیچ تضمینی وجود ندارد که وقتی فرزندانتان به سن قانونی برسند از جدایی شما هیچ آسیبی نبینند.

صلح درونی غیر ممکن است

زمانی که در یک رابطه ناسالم،ناشاد و با انواع آزارهای روحی و جسمی زندگی می‌کنید نمی‌توانید رابطه با کیفیتی با فرزندتان داشته باشید. وقتی حال روحی و جسمی خودتان خوب نیست نمی‌توانید رابطه سالمی با فرزندتان داشته باشید. شما همان اندازه که خودتان زجر می‌کشید به فرزندتان نیز آسیب وارد می‌کنید. ادامه یک رابطه فقط به این دلیل که بچه‌هایی وجود دارند فرصت تفکر عقلانی و عاطفی درست را از شما می‌گیرد. وقتی در درون خود شما صلح و آرامش برقرار نیست از این رابطه و دلایل ماندن در آن بیشتر رنج می‌کشید و آسیب‌هایی که خواسته یا ناخواسته به رابطه والد-ـ فرزندی وارد می‌کنید بسیار بیشتر از آسیب‌های جدایی خواهد بود. احتمال زیادی وجود دارد که خشم خودتان را بر فرزندتان وارد کنید، به او بی‌اعتنایی کنید، او را کتک بزنید، تحقیر کنید و به نیازهایش پاسخ درست ندهید.

تصور شما از یک زندگی ایده‌ال

بدون شک بچه‌ها یک زندگی ایده‌ال می‌خواهند. اما تصور شما و فرزندتان از یک خانواده ایده‌آل شبیه هم نیست. شما فکر می‌کنید حضور پدرومادر، زندگی فرزندتان را امن می‌کند. اما وقتی شما دائما در تنش هستید، بحث می‌کنید، داد می‌زنید، قهر می‌کنید و خشونت می‌ورزید کودکتان احساس خوشبختی نمی‌کند. او خوشحال نیست که پدرومادرش با هم زندگی می‌کنند ، او تصوری از یک خانواده خوشبخت ندارد.

بیشتر بخوانید: طلاق بگیرم یا فرصت هست

جدایی برای کودک همیشه سخت نیست

تنش های شدید و دائمی، خوش آیند هیچ انسان بزرگ سال یا خردسالی نیست. هر انسان سالمی ترجیح می دهد از این شرایط خارج شود. بسياري از اسیب هایی که فرزندان طلاق از جدایی پدرومادرشان می بینند نه به خاطر این است که چرا پدرومادر از هم جداشده اند آن ها نمی گویند ای کاش پدرومادر هرطور شده باهم زندگی می کردند. حسرت بزرگ بچه ها این است که به چه دلیل این تنش ها وجود دارند و چرا پدرومادر خوش‌حالی ندارند.

به نظر میرسد که اگر زن وشوهری می خواهند یک رابطه را به خاطر فرزندشان ادامه بدهند ابتدا باید رابطه را از بحران خارج کنند، تغيير کنند و اختلاف و درگیری ها را رفع کنند. اگر میتوانید تغییری در خودتان ایجاد کنید، رابطه را بهبود بدهید و آینه ای برای یک رابطه متمدانه برای فرزندتان باشید باید با هم زندگی کنید و زندگی خودتان و فرزندانتان را بسازید.

طلاق نگرفتن

زمانی که تصمیم به جدایی میگیرید فرزندانتان مهم ترین چیزی هستند که باید به آن توجه کنید. هرچقدر هم که در زندگی مشترکتان مشکل داشته باشید باز هم باید در مورد این مسئله با همسرتان حرف بزنید و اثرات جدایی را بر فرزندانتان بررسی کنید. همچنين این سوالات را از خودتان بپرسید و باتوجه به نیازهای فرزندتان تصمیم درست بگیرید:

۱ـ آیا فرزند من متوجه مشکلات زناشویی ما هست؟

۲ـ آیا وی در این منزل و در کنار ما حس امنیت و رفاه می کند؟

۳ـ اگر این تصمیم وی را شوکه می کند؟ آیا او از این تصمیم ناراحت می شود؟

۴ـ کدام مهم تر است؟ خوش‌حالی من؟ خوش‌حالی فرزندم یا حال خوب هردوی ما؟

مهم ترین وظیفه شما بعنوان والد این است که امنیت و آسایش فرزندتان را فراهم کنید. اگر شرایط زندگی زناشویی تان این امنیت و رفاه را تامین نمی کند باید به این فکر کنید که به وظیفه تان عمل نکرده اید.

چطور تصمیم بگیرید؟

هیچ کارشناس حوزه خانواده به شما توصیه نمی کند با وجود خشونت های رایج در خانواده رابطه زناشویی تان را به خاطر کودکان حفظ کنید. در شرایطی که شما تحت خشونت خانگی قرار دارید تصمیم برای جدایی تلاشی جدّي به خاطر بچه هاست. یکی از دلایلی که بسياري از زن ها و مردها رابطه زناشویی را به بهانه بچه ها ادامه می‌دهند این است که امید به اصلاح و تغيير شریک زندگی شان دارند. رفتارهای خشونت آمیز میتوانند اصلاح شوند. ولی معمولاً به ندرت اشخاص خودشان را تغيير می دهند. بدین ترتیب اگر خشونت بسیار گسترده است، سعی برای تصحیح نتیجه ای نداده است بهترین تصمیمی که میتوانید برای زندگی خودتان و فرزندانتان بگیرید تصمیم و اقدام فوري برای جدایی است.

آیا این رابطه اصلاح ممکن است؟

زمانی که متوجه می شوید روابط شما رو به وخامت گذاشته است برای درک بهتر شرایطی که در آن قرار دارید و تصمیم درست باید از مشاور خانواده کمک بخواهید. درصورتی که توصیه های مشاور تاثیری در روابط شما نداشته باشد و سعی محسوسی برای تغيير این شرایط نشود تصمیم برای جدایی به احتمال زیاد همان توصیه ای است که مشاوران خانواده در پایان به شما پیشنهاد خواهند داد.

مزایای طلاق گرفتن با وجود داشتن فرزند

به راستی طلاق بر روی فرزندان چه تأثیری دارد؟ ادامه به رابطه ای پر از تشنج و خشم بی تردید اثرات جبران ناپذیری بر فرزندان خواهد گذاشت. بسياري از اشخاص توانایی مدیریت این وضعیت را نداشته و نمی توانند محیطی آرام برای خویش و خانواده شان فراهم سازند. شاید جدایی والدین از یکدیگر در این فضای مسموم بتواند بهترین گزینه برای نجات بچه باشد.

مزایای جدایی والدین از هم با وجود فرزند عبارتند از:

۱. عدم یادگیری مهارت های نامناسب زندگی

برخی از متخصصان خانواده بر این باورند که یکی از جدّي ترین خطرها برای فزرندانی که در خانواده ای پر از خشم، سرخوردگی و درد زندگی می کنند این است که مهارت های نامناسب زندگی خانوادگی را یاد گرفته و به نسل بعدی منتقل می کنند. والدینی که نمی توانند تضادهای خویش را شناسایی و آن ها را حل کنند و یا این که یکی از آن ها با شیوه فرزند پروری دیگری مخالف است، باعث ایجاد تأثیرات بد روی کودک می شوند.

۲. جلوگیری از خطر نادیده گرفته شدن فرزند

در خانواده هایی که والدین درگیر مشکلات فردی خویش هستند، فرزندانشان با خطر نادیده گرفته شدن روبرو می شوند. این غفلت میتواند فیزیکی( نگذاشتن وقت کافی برای غذای سالم فرزندانشان) یا احساسی( والدینی که با هم در رویدادهای مهم فرزندانشان شرکت نمی کنند و ...) باشد.

۳. تربیت فرزند در یک خانه

اگر والدین نتوانند با هم و بصورت تأثير گذاری بعنوان پدر و مادر همکاري کنند یا درصورتی که احساس می کنند تربیت فرزندان در دو خانواده بهتر انجام می شود، طلاق گزینه ی بهتری خواهد بود و این مسئله بخاطر فرزندان نباید به تعویق انداخته شود.

تحقيقات ماویس هترینگتون و جان کلی نشان می دهد که نزدیک به ۸۰% از همه فرزندان طلاق، شبیه فرزندانی که در خانواده های سالم بزرگ شده اند، خوشحال و موفق هستند؛ بنابراین اگر طلاق و همکاري والدین بعد از آن درست انجام گیرد ، فرزندان میتوانند موفق باشند. چالش کلیدی در این است که اطمینان حاصل شود که پدر و هم مادر میتوانند به خاطر فرزندانشان با یکدیگر همکاري کنند و بطور موثری به تربیت آن ها بپردازند. چنين نگرش و تعهدی، سختی فرآیند طلاق را کم تر نموده و بیش تر تربیت موفق فرزندان را محقق می کند.

بیشتر بخوانید: مشکلات بچه های طلاق

بیشتر بخوانید: رفتار با فرزندان بعد از طلاق

منابع : دوات آنلاین-بیتوته

این مطلب در تاریخ 2019-10-30 17:00:38منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
مسائل جنسی و روابط زناشویی
تعداد بازدید
3563





نظر شما در مورد مطلب آیا طلاق نگرفتن به خاطر فرزندان درست است ؟ چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




اشتباهات دوران نامزدی
اشتباهات دوران نامزدی

دلایل ترس دختران از ازدواج
دلایل ترس دختران از ازدواج

آیا رابطه جنسی باعث لاغری می شود
آیا رابطه جنسی باعث لاغری می شود

چه افرادی با رژیم لاغر نمی شوند
چه افرادی با رژیم لاغر نمی شوند

در هر سنی چه استفاده ای از هوش باید بکنیم
در هر سنی چه استفاده ای از هوش باید بکنیم

خواندن صیغه در نامزدی درست یا غلط
خواندن صیغه در نامزدی درست یا غلط










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

16715

بازدید امروز:

27715

بازدید دیروز:

266480368

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام