مشاور سنتر

نحوه دریافت مهریه در طلاق توافقی

نحوه دریافت مهریه در طلاق توافقی

شرایط مهریه در طلاق توافقی،آیا در صورت طلاق توافقی مهریه کامل پرداخت می شود؟وضعیت مهریه در طلاق توافقی چگونه است؟هر آنچه باید درباره طلاق توافقی بدانید

طلاق توافقی و مهریه

طلاق توافقی چیست؟

همانطور که از عنوان آن مشخص است به طلاقی که زن و شوهر بر سر جدایی و کلیه مسائل از نظر مالی و غیر مالی توافق دارند، طلاق توافقی گفته می شود. بدیهی است اگر بر سر هر یک از موارد به توافق نرسند دیگر این طلاق مشمول طلاق توافقی نخواهد بود در واق در این نوع طلاق باید زن و شوهر بر سر تمامی موضوعات مرتبط با زندگی زناشویی که داشتند و حتی در صورت داشتن فرزند، در مورد آن نیز به توافق رسیده باشند.

مهمترین بخش در طلاق توافقی مهریه می باشد، زوجین باید بر سر میزان مهریه و نحوه پرداخت آن یا بخشش آن در طلاق توافقی به نتیجه و توافق کرده باشند، چرا که در طلاق توافقی،رای دادگاه بر اساس توافق صورت گرفته بین زن و شوهر صادر می شود نه بر اساس عقد نامه و مبنا گواهی عدم امکان سازش (طلاق توافقی) می باشد و البته ضمانت اجرایی دارد.

مثال یک نمونه از طلاق توافقی:

زوجه در قبال طلاق خلع از کل مهریه سیصد و پنجاه سکه تمام بهار آزادی مقدار ۲۴۰ سکه را بذل کرد و در خصوص الباقی مهریه یعنی ۱۱۰ سکه تمام بهار آزادی توافق شد که زوج در دفترخانه طلاق ۳۰ میلیون تومان معادل ۳۰ سکه تمام بهار آزادی به زوجه بدهد و مقدار ۸۰ سکه باقی مانده ماهیانه یک سکه به زوجه پرداخت شود، بنا بر این هر نوع توافقی را می تواند در مورد مهریه در طلاق توافقی اعمال کرد.

طلاق توافقی در دوران عقد و وضعیت مهریه

طلاق توافقی و مهریه

اگر زوجین در دوران عقد،( دورانی که صیغه عقد جرای شده اما هنوز وارد زندگی مشترک نشده اند ) رابطه جنسی کامل داشته و پرده بکارت زن از دست رفته باشد، در این صورت مهریه کامل به زن تعلق می گیرد، که اگر بخواهند به صورت توافقی جدا شوند همانطور که بالا ذکر شد بستگی به توافق آنها بر سر میزان و نحوه دریافت خواهد داشت.

اگر بین زن و مرد در دوران عقد رابطه جنسی برقرار نشده و زن باکره باشد، زن می تواند تمام مهریه خود را مطالبه و دریافت کند، اما در زمان طلاق در صورت باکره بودن تنها نیمی از مهریه که در عقد نامه ذکر شده به زن تعلق می گیرد، در طلاق توافقی مجدد در اینباره به توافقی که صورت می گیرد بستگی دارد،اعم از این که زوجه غیر مدخوله (باکره) بخواهد مهریه استحقاقی را ببخشد و یا با توافق دریافت کند.

رجوع پس از طلاق توافقی

چنانچه زن در زمان ثبت طلاق توافقی باکره و ی یائسه باشد، طلاق قابل رجوع نیست اما چنانچه رجعی باشد در سه ماه عده مرد می تواند به زن رجوع کرده و به حالت زوجیت باز گردند، اما طلاق های توافقی از نوع خلعی است یعنی این که زن چیزی از مهریه و یا غیر آن ر به مرد می بخشد. در این جا اگر زن یائسه یا باکره نباشد، زن در ایام عده می تواند به آنچه بذل کرده رجوع کند به این صورت که به دفتر خانه ای که طلاق توافقی در آن ثبت شده است مراجعه و تقاضای رجوع کرده، پس از رجوع زن به ما بذل، طلاق به ماهیت خود که رجعی بودن است باز می گردد و در این شرایط مرد (شوهر) نیز می تواند به زوجیت رجوع کند و دوباره به حالت اول زن و شوهری (زوجیت) باز می گردند. اما پس از گذشتن مدت عده زوجه به هیچ عنوان به آنچه بذل کرده نمی تواند رجوع کند.

شرایط گرفتن مهریه بعد از طلاق توافقی

اگر از بابت طلاق توافقی و مهریه چک یا سفته ای اخذ شده باشد بدیهی است که زن می تواند در صورت عدم وصول آن ها به استناد مدارک مذکور درخواست مطالبه از طریق دادگاه کند و در صورت قطعیت حکم امکان جلب و توقیف اموال وجود دارد،لازم به ذکر است اگر مرد بدهی به دیگران داشته باشد مهریه جزء اولین بدهی است که باید پرداخت شود و در اولویت است. اما اگر سند تجاری از بابت مهریه دریافت نشده باشد و زوج در مواعد توافق شده مهریه را پرداخت نکند زن می تواند از طریق دادگاه و با ارائه دادخواست مطالبه مهریه احقاق کند توجه داشته باشید که ازدواج مجدد زوجه پس از طلاق مانع اخذ مهریه قبلی نمی گردد، یعنی اگر زن مطلقه مجدد ازدواج کند همواره می تواند مهریه از همسر سابق خود دریافت کند. نکته: بر طبق ماده ۲۲ قانون حمایت خانواده صرفا تا ۱۱۰ سکه بهار آزادی یا معادل آن دادگاه در صورت نپرداختن اقساط جلب صادر می کند و برای مازاد بر آن، زوجه می بایستی اموالی را از مرد به دادگاه معرفی کند.

منبع: گروه وکلای پارسای

مطلب مرتبط مهریه زن در صورت عدم تمکین

مطلب مرتبط نحوه دریافت مهریه

این مطلب در تاریخ چهارشنبه 5 فروردين 1399منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
مسائل جنسی و روابط زناشویی
تعداد بازدید
6698





نظر شما در مورد مطلب نحوه دریافت مهریه در طلاق توافقی چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




5 اشتباه بزرگ مردان در اولین ملاقات
5 اشتباه بزرگ مردان در اولین ملاقات

موارد اساسی در مرحله شناخت
موارد اساسی در مرحله شناخت

تفاوت ارگاسم در زنان چاق و لاغر
تفاوت ارگاسم در زنان چاق و لاغر

بهترین روش عمل زایمان از نوع سزارین
بهترین روش عمل زایمان از نوع سزارین

چرا مردها شلخته هستند
چرا مردها شلخته هستند

طرح چکاپ همسران
طرح چکاپ همسران










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

10819

بازدید امروز:

25654

بازدید دیروز:

266977314

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام