با توقعات زیاد همسرم از خانوادم چه کنم ؟

با توقعات زیاد همسرم از خانوادم چه کنم ؟

 
 

همسرم اجازه دیدن پدر و مادرم را به من نمی‌دهد چون می‌گوید آن موقعی که باردار شدم، چرا پدر و مادرت برای ما جشن نگرفته‌اند و به من به دلیل باردار شدن طلا نداده‌اند؟ حالا هم می‌گوید اگر می‌خواهی من با پدر و مادرت آشتی کنم، باید از من عذرخواهی کنند و برایم طلا بگیرند که آن‌ها را ببخشم. چه کنم؟

برای پاسخ‌گویی  به شما  نیاز به اطلاعات جامع‌تری درباره زندگی مشترک‌تان داریم  با این حال راهکارهایی را خدمت‌تان بیان می‌کنیم.

   دلایل احتمالی پرتوقع بودن خانم‌تان

در ابتدا نیاز است دلایل احتمالی توقعات بالای همسرتان بررسی شود. 

خودبزرگ‌بینی و خودشیفتگی| این دو ویژگی شخصیتی، یکی از دلایل داشتن توقعات غیرمنطقی در زندگی‌مشترک است. افرادی که خودشان را خاص و ویژه تلقی می‌کنند، انتظار برخورد، رفتار، احترام و ابراز علاقه خاصی را هم  از طرف مقابل دارند. زمانی که او نتواند این رفتار خاص و ویژه را داشته باشد، شخص عصبانی می‌شود و گمان می‌کند که اشتباه از طرف مقابل است. 

داشتن خانواده‌ای پرتوقع| اگر اعضای خانواده شخص نیز پرتوقع باشند و به او یاد داده باشند که باید چیز زیادی را از طرف مقابلش دریافت کند و باید پرتوقع باشد تا از جایگاه خاص و ویژه‌ای در بین دیگران برخوردار باشد، شخص این‌گونه تربیت می‌شود و ممکن است همان توقعات اشتباهی را که والدینش دارند، خودش هم الگوبرداری کند و داشته باشد.

برای تحت فشار قرار دادن همسر| برخی از خانم‌ها و آقایان، گمان می‌کنند که هرچقدر طرف مقابل را تحت فشار قرار دهند و وادار کنند به توقعات‌شان عمل کند، او برایشان بیشتر تلاش خواهد کرد و بیشتر دوست‌شان خواهد داشت. در حالی که داشتن توقعات غیرمنطقی، دقیقا نتیجه عکس دارد، یعنی بعد از مدتی فرد خسته می‌شود و از شما فاصله می‌گیرد.

به دلیل وجود تبعیض در خانواده همسر| اگر اعضای خانواده همسر بین عروس‌ها و دامادها با تبعیض برخورد کنند، این رفتار زمینه ایجاد توقع را به وجود می آورد. به طور مثال ممکن است در زمان بارداری عروس دیگر خانواده، برای ایشان جشن گرفته‌ و طلا خریده‌اند اما  برای همسر شما این‌گونه برخورد نشده است.

   از مهارت حل‌ تعارض کمک بگیرید

افراد به دلایل مختلفی ممکن است در زندگی‌مشترک پرتوقع شوند. راهکار حل این مشکل در قدم اول این است که هر  فرد توقعاتش را بررسی کند و ببیند که اگر همسرش از او این توقعات را داشت، خودش تا چه حد می‌توانست آن ها را برآورده کند؟ گاهی نیاز است که مشاور ریشه این توقعات را بیابد و این مشکل، یعنی پرتوقع بودن را حل کند. اگر همسر شما نیز در زندگی مشترک‌تان پرتوقع است و همیشه گلایه و ناله می‌کند که چرا خواسته او را برآورده نمی‌کنید، وقت آن رسیده است که برای جلوگیری از آسیب دیدن رابطه و ازدواج‌تان، از یک روان شناس درخصوص حل این مشکل کمک بگیرید تا از بودن در کنار همسرتان لذت ببرید و رابطه خوبی با او داشته باشید. اجازه ندهید رابطه‌تان به خاطر توقعات بی‌جا، خراب شود. اگر همسرتان شخص متوقعی است، می‌توانید برای یادگیری نحوه برخورد با او و بهبود رابطه، با زوج درمان گران در ارتباط باشید. در این زمینه یادگیری مهارت‌های زناشویی از جمله مهارت گوش دادن، حل تعارض و حل‌مسئله بسیار کمک کننده است.

نویسنده : دکتر نجمه عابدی‌شرق | روان‌شناس

 مطلب مرتبط بیشتر بخوانید: زندگی با زن پرتوقع

 
این مطلب در تاریخ چهارشنبه 1 ارديبهشت 1400منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:4.8
دسته بندی
مسائل جنسی و روابط زناشویی
تعداد بازدید
2151





نظر شما در مورد مطلب با توقعات زیاد همسرم از خانوادم چه کنم ؟ چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




نشانه های اعتیاد عاطفی
نشانه های اعتیاد عاطفی

رفتارهای اشتباه دختران که فکر میکنند باعث جذابیت آنها می شود
رفتارهای اشتباه دختران که فکر میکنند باعث جذابیت آنها می شود

چرا زنان بیشتر از مردان چاق می شوند
چرا زنان بیشتر از مردان چاق می شوند

خطرات تاتو در دوران بارداری
خطرات تاتو در دوران بارداری

چطور میتوانیم دیگران را جذب کنیم
چطور میتوانیم دیگران را جذب کنیم

مردان خیابانی در شهر
مردان خیابانی در شهر










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

15346

بازدید امروز:

17146

بازدید دیروز:

266293109

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام