مشاور سنتر

دوستان شوهرم معتادند و شوهرم هم رفیق‌باز

دوستان شوهرم معتادند و شوهرم هم رفیق‌باز



نزدیک یک سال از شروع زندگی‌مشترکم می‌گذرد و مشکلی دارم که خیلی نگرانم کرده است. شوهرم خیلی رفیق‌باز است. هفته‌ای چندبار با دوستانش به باغ های شخصی می‌روند. تا جایی که می‌دانم چند نفر از دوستانش، آدم‌های سالمی نیستند و حتی سیگاری و معتادند. راهنمایی‌ام کنید، می‌ترسم شوهرم سیگاری یا معتاد شود.


مخاطب گرامی، این طور به نظر می‌رسد که شما و همسرتان، درباره نوع و میزان ارتباط با دوستان، نظرات متفاوتی دارید. داشتن اختلاف نظر درباره مسائل مختلف امری کاملا طبیعی است چون شما دو فرد مستقل هستید اما نحوه برخورد با این اختلاف نظرها مهم است. یکی از راهکارهای مفید هنگام رو به رو شدن با اختلاف نظرها رسیدن به توافق دو طرفه است. توافق دو طرفه یعنی توافقی که هم بخشی از خواسته شما در آن لحاظ شود و هم بخشی از خواسته همسرتان. این توافق باید به صورت کاملا روشن و واضح باشد اما از آن جا که رسیدن به این توافق از راه گفت‌و‌گو حاصل می شود، برای انجام گفت‌و‌گویی نتیجه بخش با توجه به مشکل‌تان، رعایت چند نکته لازم است.


درباره دوستان شوهرتان بدگویی نکنید


باید دقت کنید که گفت و گوی خود را با سرزنش و انتقاد از رفتار همسرتان شروع نکنید، در سوال خود گفته‌اید که شوهرتان هفته‌ای چندبار با دوستانش به باغ‌های شخصی می‌روند که نشان‌دهنده این است این افراد هم اکنون برای همسر شما افراد مهمی محسوب می شوند، پس انتقاد و سرزنش دوستان همسرتان در شروع گفت‌و‌گو می‌تواند باعث ایجاد تنش شود.

 

 مطلب مرتبط بیشتر بخوانید: نحوه رفتار با همسر معتاد


نگرانی‌هایتان را با شوهرتان در میان بگذارید


نگرانی‌های خود را بیان کنید. نگرانی‌ها و احساس تان درباره موضوع مورد بحث را صرفا از زبان خودتان (بدون پرداختن به رفتارهای همسرتان و دوستانش) بیان کنید. سپس با انجام مراحل قبلی که گفته شد، یعنی گفتن احساسات و نگرانی‌ها بدون انتقاد، فضای مناسب برای گفتن نیازها ایجاد می‌شود. بنابراین لازم است قبل از گفت‌و‌گو به نیازهای خود درباره همین مسئله فکر کنید تا بتوانید آن‌ها را به صورت واضح و مشخص به همسرتان بگویید.


قضاوت نکنید، پیشنهاد بدهید


سعی کنید شما هم متقابلا دلایل و نیازهای همسرتان به ارتباط با دوستانش را بدون قضاوت بشنوید. بعد از صحبت کردن درباره احساسات و نگرانی‌ها و خواسته‌ها برای رسیدن به توافق دوطرفه پیشنهاد خودتان را درباره مدیریت کردن روابط دوستانه و رابطه دونفره به همسرتان بدهید و از همسرتان هم بخواهید پیشنهادش را مطرح کند. اگر پیشنهادها اختلاف زیادی داشت، هر دو نفر پیشنهاد اول‌تان را تعدیل کنید تا زمانی که به توافقی برسید که برای هر دو نفر قابل قبول است.


نکاتی درباره ترس‌تان از سیگاری‌شدن شوهرتان


درباره بخش دیگر سوال شما یعنی امکان مصرف سیگار و سالم نبودن فضای دوستانه همسرتان، باید به چند نکته توجه کنید. همان‌طور که خودتان مطرح کرده‌اید ارتباط با دوستانی که سوءمصرف مواد داشته باشند، خطر گرایش به مصرف سیگار و مواد را افزایش می‌دهد اما به جز این مسئله دلایل دیگری هم در این گرایش دخیل هستند که لازم است دقیق‌تر بررسی شود؛ برای مثال اگر همسر شما به عنوان یک راهکار برای دوری کردن از مشکلات و استرس‌ها به مصرف سیگار تمایل داشته باشد، بررسی این مشکلات و پیدا کردن راه‌های دیگر برای حل آن‌ها می‌تواند مانع از روی آوردن ایشان به مصرف سیگار شود؛ بنابراین لازم است درباره دلایل دیگر این گرایش بررسی بیشتری شود. ضمن این که برای سالم‌تر شدن فضای روابط دوستانه، پیشنهاد می‌شود امکانی برای آشنایی و رفت‌و‌آمد با دوستان دیگری که به نظرتان از نظر علایق و روحیات به همسرتان نزدیک‌تر هستند، فراهم کنید.

نویسنده : فهیمه ملکی | کارشناس‌ارشد روان شناسی‌بالینی

 

 مطلب مرتبط بیشتر بخوانید: با شوهر رفیق باز چه کنم

این مطلب در تاریخ شنبه 23 مرداد 1400منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
مسائل جنسی و روابط زناشویی
تعداد بازدید
1886





نظر شما در مورد مطلب دوستان شوهرم معتادند و شوهرم هم رفیق‌باز چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




احساس پشیمانی در دوران عقد و نامزدی
احساس پشیمانی در دوران عقد و نامزدی

چطور به خواستگار از بیماریمان بگوییم
چطور به خواستگار از بیماریمان بگوییم

راه های جلوگیری از بارداری مرجع کامل
راه های جلوگیری از بارداری مرجع کامل

کاهش میل‌جنسی در اثر حساسیت فصلی
کاهش میل‌جنسی در اثر حساسیت فصلی

چرا همش بدشانسیم و بدمیاریم
چرا همش بدشانسیم و بدمیاریم

خستگی عاطفی چیست
خستگی عاطفی چیست










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

15802

بازدید امروز:

16103

بازدید دیروز:

267135442

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام