تربیت کودک به تفکیک سن به صورت رایگان

تربیت کودک به تفکیک سن به صورت رایگان


تربیت کودک و فرزند یکی از مشغله های اصلی والدین می باشد و شامل بررسی رشد فیزیکی، هیجانی، اجتماعی، مالی و فکری کودک تا نوجوانی و بزرگسالی می باشد فرزند پروری و مهارت های تربیتی در رشد استقلال کودک نقش زیادی دارد و آگاهی از این نکات به والدین در تربیت فرزند کمک زیادی می کند. در ادامه به بررسی روش های تربیتی در سنین مختلف پرداخته شده است، برای اطلاع بیش تر از این نکات به سایت کودک و نوجوان سر بزنید.



نوزادی تا یک سالگی


چه رفتارهایی را باید از کودکم انتظار داشته باشم؟
آگاهی از نکات زیر می تواند در تربیت فرزند به شما کمک کند.
باید بدانید که نوزادان مراحل رشد یکسانی را پشت سر می گذارند اما با سرعت های متفاوتی از آن ها عبور می کنند، بنابراین اگر احساس می کنید کودک شما از دیگران کم تر است نگران نشوید.
اگر نوزاد شما نارس می باشد بهتراست سرعت رشد او را با کودکان دیگر مقایسه نکنید و در مورد بهبود رشد او با دکتر مشورت کنید.
اگر احساس می کنید که کودک شما رشد کندی دارد و این موضوع شما را نگران کرده است باید با دکتر تماس بگیرید ولی بهتراست که کودک خود را با دیگران مقایسه نکنید.


یک تا دوسالگی


کودکان در این سن بازی می کنند و به مرور می توانند با دیگران ارتباط برقرار کنند، در این سن کودک بیش تر در محیط حرکت می کند، سعی در کشف آن دارد و آگاهی بیش تری نسبت به آن پیدا می کند.
در این سن از کودک خود بخواهید اشیا را برای شما بیاورد، اسم اشیا را برای او تکرار کنید، پازل های کودکانه برای آن ها بیاورید و باهم بازی کنید، اجازه دهید که احساس استقلال پیدا کرده و برخی از کارهای خود را تنهایی انجام دهد.


کودک دو تا سه ساله


در این رده سنی کنجکاوی کودک بیش تر شده و برای شناخت محیط کنجکاوی بیش تری از خود نشان می دهد. در این سن کودک بسیار شیرین زبان می باشد و همین باعث می شود که والدین دوست داشته باشند وقت بیش تری را با کودک خود بگذرانند.
در دو سالگی، کودک شما می تواند جملات با دو تا سه کلمه را بگوید و با لحن شیرینی آن ها را بیان کند.
در سه سالگی کودک با استفاده سه تا چهار کلمه جمله می سازد و البته ممکن است در این جملات اشتباهات کوچکی داشته باشد. در این جمله بندی ها معمولا کودک در مورد کارهایی که در طول روز انجام داده است صحبت می کند.



کودک ۳ تا ۵ سالگی


در این سن کودک دنیای اطراف خود را کشف کرده است و با افراد مختلف تعامل برقرار می کند، در این سن کودک به تفاوت های دختر و پسر پی می برد و سعی می کند استقلال خود را کشف کند، به طور مثال خودش لباس بپوشد، بنابراین به ازادی آن ها احترام بگذارید.
در این سن برای کودک خود کتاب بخوانید، یک روز خوب را در کتاب فروشی بگذرانید و علاقه او را به کتاب افزایش دهید، اگر به کودکتان نه می گویید کار جایگزینی برای آن ارائه دهید.
همیشه کودک خود را تشویق کنید مثلا هنگامی که کلمه ای را درست تلفظ می کند به او آفرین بگویید، سوالات آن ها را پاسخ دهید و کنجکاوی آن ها را تشویق کنید.
در مورد تربیت کودک 3 ساله بیشتر بدانید.


کودک 6 تا 8 سال


در این سن کودک استقلال بیش تری از خود نشان می دهد، برای آینده فکر می کند و حتی ممکن است برنامه ریزی کند و شناخت بیش تری از جایگاه خود در جهان به دست می آورد، به گروه های دوستی اهمیت بیش تری می دهد و دوست دارد که از سمت آن ها پذیرفته شود.
در این سن نیز بهتراست کودک برای رفتارهای مثبت خود پاداش بگیرد، علاوه بر این قوانین را به صورت مشخص برای او توضیح دهید تا در مورد آن ها ابهاماتی نداشته باشد.


کودک 9 تا 11 سال


در این سن کودک علاوه بر احساس استقلال، مسئولیت پذیر نیز می شود و در برابر اعمال خود احساس مسئولیت پیدا می کند.
در این سن با کودک خود وقت بگذرانید و در مورد دوستانی که دارد با او صحبت کنید، رویدادهای مهم مدرسه را فراموش نکنید و با معلم کودک در ارتباط باشید، کودک را تشویق کنید تا کتاب بخواند و خودتان نیز کتاب بخوانید تا از شما یاد بگیرد، در مورد تغییرات دوران بلوغ با کودک خود صحبت کنید و در مورد آن با صحبت کنید.
روانشناسی کودک 9 ساله را مطالعه کنید.



12 تا 14 سالگی

تربیت کودک 12 تا 14 سالگی


دوران بلوغ سن حساسی می باشد. با تغییر هورمون ها در زمان بلوغ در بیشتر پسرها موهای زاید و موهای صورت زیادی در می آورند و صدای آن ها بم می شود. در اکثر دخترها رشد سینه و قاعدگی دیده می شود، در این ممکن است دخترها از رشد جسمانی خود کمی خجالت زده شوند یا از حضور در جمع دوری کنند.
در این سن کودک با فشار همسالان خود برای مصرف الکل، تریاک، قرصهای روانگردان یا حتی ارتباط با جنس مخالف روبرو می شوند که می تواند باعث اختلالات خوردن، افسردگی، خودکشی و مشکلات خانوادگی باشد. اگر با نگرانی کودک خود در مورد ظاهر و لباس روبرو شدید نگران نشوید، کودک شما ممکن است به طور ناگهانی عصبی یا حتی پرخاشگر به نظر برسد که تحمل بودن با شما را ندارد.


به یاد داشته باشید که این دوران گذرا می باشد و مشاور می تواند در این مرحله کمک زیادی به شما بکند، اگر در مورد این دوره سوال بیش تری دارید به سایت کودک و نوجوان سر بزنید.


15 تا 17 سالگی


نوجوانان در این دوره سن به شغل آینده خود فکر می کنند، برای آینده و برنامه های خود نگران هستند و برای انتخاب های خود دلایل عقلانی ارائه می دهند.
در این سن سعی کنید به علاقه های فرزندتان اهمیت بدهید، تلاش های آن ها را تشویق کنید، در فعالیت های مدرسه کودک شرکت کنید و با معلم آن ها در ارتباط باشید. بسیاری از والدین در این دوره عقاید و علاقه مندی های فرزند خود را زیر سوال می برند، این کار با استقلال نوجوان در تضاد است بنابراین سعی کنید دنیای آن ها را درک کنید.

این مطلب در تاریخ چهارشنبه 26 مرداد 1401منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:4.8
دسته بندی
امور تربیتی کودکان و نوجوانان
تعداد بازدید
3561





نظر شما در مورد مطلب تربیت کودک به تفکیک سن به صورت رایگان چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




هورمون عشق باعث دروغ گفتن میشود
هورمون عشق باعث دروغ گفتن میشود

پسر با شرایط خوب و نه دختران به ازدواج با او
پسر با شرایط خوب و نه دختران به ازدواج با او

موج دوم کرونا و نکات مهم درباره آن
موج دوم کرونا و نکات مهم درباره آن

تغییرات مغز بعد از تماشای فیلم پورن
تغییرات مغز بعد از تماشای فیلم پورن

رنگ شخصیت خودتان را می دانید؟
رنگ شخصیت خودتان را می دانید؟

چه کسی حرف آخر در خانواده را میزند
چه کسی حرف آخر در خانواده را میزند










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

2744

بازدید امروز:

27715

بازدید دیروز:

266466397

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام