اصول خواستگاری از اقوام و همسایه

اصول خواستگاری از اقوام و همسایه

اگر گزینه مورد نظر شما در خانواده یا از همسایگان و اهالی محله است سعی کنید ابتدا تا حدی که آشنایی ضمنی برای انتخاب اولیه در شما به‌وجود بیاید رفت‌وآمد خود را با حضور خانواده‌ها بیشتر کنید؛ مثلا می‌توانید در جلسات خانوادگی حضور پررنگ‌تری داشته باشید و فرد مورد نظرتان را زیرنظر بگیرید.

ازدواج در خانواده و محله

اگر گزینه مورد نظر شما در خانواده یا از همسایگان و اهالی محله است سعی کنید ابتدا تا حدی که آشنایی ضمنی برای انتخاب اولیه در شما به‌وجود بیاید رفت‌وآمد خود را با حضور خانواده‌ها بیشتر کنید؛ مثلا می‌توانید در جلسات خانوادگی حضور پررنگ‌تری داشته باشید و فرد مورد نظرتان را زیرنظر بگیرید تا مطمئن شوید که همان گزینه موردخواست شماست. در این مرحله است که دیگر وقت دخالت دادن خانواده و بزرگ‌ترهاست. تأکید ما این است که تا حد امکان پیش از اینکه دختر از علاقه شما مطلع شود خانواده‌ها را در جریان بگذارید تا خانواده جوانب کار را بسنجد و با چشم بازتری جلو بروید. کمترین مزیت این کار این است که اگر مشکلی در گزینه مورد نظر شما وجود داشته باشد که شما از آن باخبر نباشید خانواده به شما خبر خواهند داد و پیش از آنکه ذهن و دل دختر را تحت‌تأثیر قرار دهید او را از کاندیداهای خود حذف کرده‌اید. مزیت دیگر چنین کاری این است که خانواده‌ها ادامه کار را مدیریت می‌کنند و پس از بررسی و تحقیقات لازم ارتباط مناسب با خانواده دختر را برقرار می‌کنند و کار با نظارت آنها پیش می‌رود. مزیت دیگری که این روش آشنایی با خانواده گزینه مورد نظر شما دارد این است که چون خانواده از گام‌های ابتدایی در جریان مراحل ازدواج بوده‌اند، حمایت و پشتیبانی کامل‌تری را در ادامه زندگی و در مشکلاتی که برای هر زندگی قطعا پیش می‌آید، خواهند داشت.

ازدواج در محل کار و تحصیل

اما ممکن است خانم مورد نظر شما در دانشگاه یا محل کار و از میان همکاران شما یا حتی در گوشه‌ای از جامعه در معرض انتخاب شما قراربگیرد. در چنین مواردی چه باید بکنید و چگونه باب آشنایی را برای رسیدن به انتخابی صحیح باز کنید؟ ابتدا سعی کنید اطلاعات اولیه خود را از محیطی که در آن قرار دارید کامل کنید. در مقایسه با ازدواج در خانواده و محله اینجا شما باید برای کسب اطلاعات بیشتر تلاش و اطلاعات اولیه در مورد گزینه مورد نظرتان را کسب کنید و سپس به سراغ خانواده بروید. ابتدا سعی کنید از اطرافیان، همکاران یا دیگر همکلاسی‌ها به‌صورت غیرمستقیم اطلاعات کلی در مورد وضعیت گزینه مورد نظرتان به‌دست بیاورید. این کار باید با دقت و ظرافت و زیرکی خاصی از طرف شما انجام شود تا همه اطرافیان متوجه قصد و منظور شما از کسب اطلاعات نشوند. در مرحله بعد می‌توانید در دانشگاه یا محل کار به سراغ مشاور دانشگاه، یک استاد مطمئن و مورد اطمینان یا همکاری که تجربه بیشتر و سن بالاتری در اداره دارد و متاهل است و ترجیحا یک همکار خانم بروید و از او بخواهید اطلاعاتی مانند شماره تلفن، آدرس منزل و... را برای شما به‌دست بیاورد.

در این مرحله وقت آن است که خانواده را در جریان بگذارید و آنها را وارد چرخه انتخاب کنید تا خانواده وظیفه خود را انجام دهد. می‌توانید به‌صورت نامحسوس در دانشگاه یا اداره از مادر یا خواهرتان دعوت کنید تا گزینه موردنظر شما را ببینند و به‌صورت غیرمستقیم با او آشنا شوند. ادامه کار را معمولا خانم‌ها به خوبی بلدند و شما فقط باید بنشینید و خوب فکر کنید تا تصمیمی درست و عاقلانه بگیرید. یک روز بالاخره اتفاق می‌افتد. اینکه در وجود خود احساس کنید برای ادامه راه، دیگر خیلی تنها هستید و نیاز به یک همراه دارید. روزی که احساس کنید نیاز دارید دست‌های یک نفر را بگیرید و دونفره ادامه راه را بروید باید بتوانید به‌خوبی کسی را که به‌نظرتان برای شما مناسب است انتخاب کنید و مراحل آشنایی، خواستگاری، عقد و... را طی کنید. اما در نخستین قدم، هنگامی که در جایی، فرقی نمی‌کند خانواده، محله، دانشگاه یا محل کار احساس کردید کسی جزو گزینه‌های مورد نظر شماست چطور باید قدم‌های بعدی را برای ازدواج بردارید؟ تا پایان این مطلب با ما همراه باشید تا راهکارهای آشنایی اولیه و مقدمات خواستگاری را با هم مرور کنیم. دل نبندید مهم‌ترین چیزی که در فرایند این نوع از انتخاب اهمیت دارد و دقت و توجه شما را می‌طلبد این است که در طول فرایندی که دختری در اطراف‌تان یا در هر محیطی از جامعه که ممکن است شما با دختری روبه‌رو شوید، در مقابل چشمان شما برجسته می‌شود و مورد توجه قرار می‌گیرد، او را به‌عنوان دختر آرزوهایتان نبینید و به‌عنوان ملکه رؤیاهایتان انتخاب نکنید.

دقیقا همانند فرایند انتخابات که هر نامزدی از ابتدای کاندیدا شدن برای انتخابات تا انتخاب شدن به‌عنوان برگزیده، مراحل طولانی را باید سپری کند و هیچ‌کس نباید پیش از انتخاب، خود را برتر بداند، شما هم باید مراقب باشید که کاندیدای مورد نظرتان را پیش از آنکه برگزیده و به‌عنوان همسرتان انتخاب شود در دلتان از پیش برگزیده نکنید. به‌عبارت ساده باید سعی کنید طی فرایند انتخاب دختری توسط شما تا معرفی به خانواده و خواستگاری و تا قبل از به نتیجه رسیدن خواستگاری به هیچ‌وجه به دختر مورد نظرتان دل نبندید و در تصورات‌تان خیال‌پردازی نکنید. این کار باعث می‌شود شما تا ادامه مسیر همچنان صلاحیت خود را برای انتخاب کردن و تصمیم عاقلانه گرفتن داشته باشید.

حضرت علی(ع) در این زمینه می‌فرمایند: چشم حبیب از دیدن معایب محبوب کور است و گوش‌اش از شنیدن زشتی‌های او کر. چنان که امام علی(ع) هم می‌فرمایند طبیعتا یک آدم کور و کر نمی‌تواند گزینه خوبی برای انتخاب عاقلانه و منطقی باشد. پس حواستان باشد در طول فرایند انتخاب، دلتان را جمع و جور کنید تا به کسی بسته نشود و همه دل بستن و عشقتان را برای بعد از خواستگاری و ازدواج بگذارید. پیام محبت‌آمیز نفرستید

همانطور که گفتیم در مورد خودتان مراقب باشید دلبستگی و محبت نسبت به دختر مورد نظرتان پیش نیاید.

طبیعتا اخلاق، انصاف و انسانیت و حتی شرع حکم می‌کند در رابطه با دختر مورد نظرتان هم هیچ‌گونه پیام محبت‌آمیزی که باعث دلبستگی میان شما و طرف مقابلتان شود مخابره نکنید. اساسا از نظر احکام شرعی هم شما در این مرحله اجازه ابراز علاقه و فرستادن پیام‌های محبت‌آمیز به دختر مورد نظر را ندارید و این کار خلاف شرع به‌حساب می‌آید. مضاف بر اینکه اگر قرار باشد محبتی بین شما پیش نیاید تا بتوانید منطقی تصمیم بگیرید، این به‌وجود نیامدن محبت باید دوطرفه باشد؛ چرا که اگر محبتی در دل یکی از طرفین به‌وجود بیاید باعث ابراز آن شده و در طرف مقابل هم محبت و دلبستگی ایجاد خواهد کرد. پس لطفا دقت کنید تا رسیدن به مرحله انتخاب و خواستگاری هیچ‌گونه پیام محبت‌آمیزی میان شما و طرف مقابلتان رد و بدل نشود. دقت کنید وقتی می‌گوییم پیام محبت‌آمیز، قرار نیست خودمان را گول بزنیم. نگاه‌های خیره خیره، دادن و گرفتن جزوه، دفاع در جمع و کلاس، حمایت و محبت غیرمستقیم و همه رفتارهای حمایتگرانه و محبت‌آمیز شامل این ممنوعیت می‌شود: یعنی توجه داشته باشید هر رفتاری که با دیگر افراد انجام داده نشود و با مخاطب خاص شما صورت بگیرد، محبت‌آمیز به‌حساب می‌آید و باید از انجام آن خودداری کنید. نگران این هم نباشید که درصورت انتخاب از طرف شما، طرف مقابلتان پاسخ منفی بدهد، اجازه دهید در فضایی منطقی و به دور از احساسات، او هم تصمیم خود را بگیرد.این برای هردوی شما بهتر است.

بیشتر بدانید: در خواستگاری به چه مواردی توجه کنیم

بیشتر بدانید: حساسیت های دوران خواستگاری و آشنایی منبع : ایلنا

این مطلب در تاریخ 2019-08-05 06:02:11منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
مطالب قبل از ازدواج
تعداد بازدید
4645





نظر شما در مورد مطلب اصول خواستگاری از اقوام و همسایه چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




ازدواج فرد مطلقه با فرد مجرد
ازدواج فرد مطلقه با فرد مجرد

چرا برخی خانم ها ازدواج نمی کنند
چرا برخی خانم ها ازدواج نمی کنند

تشخیص جنسیت با ویار بارداری
تشخیص جنسیت با ویار بارداری

تناسب اندام بعد از زایمان
تناسب اندام بعد از زایمان

تاثیر افسردگی ماژور بر مغز
تاثیر افسردگی ماژور بر مغز

قد و وزن مناسب برای زنان و مردان
قد و وزن مناسب برای زنان و مردان










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

3981

بازدید امروز:

27715

بازدید دیروز:

266467634

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام