مشاور سنتر

نشانه های دوقلوزایی

نشانه های دوقلوزایی

آیا دوقلو باردارید ؟ چزور بفهمیمد که فرزندتان دوقلو است، دوقلو بودن جنین

در این مقاله نشانه هایی وجود دارد که نشان می دهد شما بیش از یک بچه باردارید.

علائم بارداری دو چندان می شود

حالت تهوع صبح ها خیلی بیشتر از بارداری های نرمال و عادی است. سوء هاضمه، تورم و خستگی هم در این گونه بارداری ها شدیدتر است. اگرچه این علائم نشانه این است که دوقلو باردارید اما ممکن است گاهی اوقات این علائم ناشی از آن باشد که بارداری شما از بارداری های نرمال سخت تر است.

سه ماهه اول بارداری تان سنگین می شوید

درطول سه ماهه اول بارداری دوقلو، ممکن است که وزنتان بیشتر از آن حدی باشد که یک خانم باردار معمولی می تواند داشته باشد.

اندازه رحم تان بزرگتر است

اگر اندازه رحم تان بزرگتر از حدی باشد که در آن زمان بایستی باشد، ممکن است پزشک تان شک کند که شما دوقلو زایمان می کنید. اما این به این معنی نیست که شما دوقلو باردارید بلکه این فقط یک نشانه است. اگر زایمان اول تان نیست، ممکن است اندازه رحم نسبت به زایمان اول تان کمی تغییر کرده باشد.

ضربان قلب چند گانه

پزشکتان درطول معینات قبل از زایمان ، بیش از یك ضربان قلب می شنود.

حرکت های جنین بیشتر می شود

اگر زایمان اولتان نیست، نسبت به بارداری قبلی لگد زدن های بیشتری از جنین احساس می کنید.

بیشتر بدانید : مشکلات رایج در دوران بارداری

چگونه دوقلوها شکل می گیرند؟

هیچ کس نمی تواند در به دنیا آوردن دوقلوهای همسان تاثیرگذار باشد و زمینه آن را فراهم کند. وقتی که تخمک به صورت خودکار بارور می شود به دو نیم تقسیم می شود و دوقلوهای همسان شکل می گیرند.

دوقلوهای غیر همسان زمانی که تخمک ها به وسیله اسپرم های مختلف در یك زمان بارور می شوند شکل می گیرند.

عواملی که در مشخص شدن دوقلوهای همسان یا غیر همسان نقش دارند شامل موارد زیر می باشد:

مصرف داروهای باروری یا لقاح مصنوعی

داروهای باروری، باعث می شود که درطول یک سیکل، تخمدان ها بیشتر از یک تخمک آزاد کنند. در لقاح مصنوعی یا IVF ممكن است بیش از یك رویان در رحم جایگزین شود.

سن مناسب

در خانم هایی که بیشتر از 30 سال سن دارند، احتمال اینكه در تخمک گذاری تخمک های بیشتری آزاد کنند بیشتر است.

زایمان قبلی یا چندقلوهای قبلی

دوقلو شدن

اگر قبلا بچه ای به دنیا آورده اید، یا زایمان چندقلویی داشته اید، شما شانس بیشتری برای دوقلویی دارید.

سابقه فامیلی

اگر دوقلوهای همسان در خانواده تان دارید، شانس تان برای داشتن دوقلو زیاد می شود.

نژاد

خانم های سیاهپوست بیشتر از خانم هایی که پوست سفیدتری دارند احتمال بارداری چندقلو دارند. در خانم های آسیایی و اسپانیایی احتمال كمتری وجود دارد.

سونوگرافی

اگر پزشکتان به بارداری چندقلو شك كند برای شما سونوگرافی تجویز می كند که معمولا در اوایل سه ماهه دوم بارداری مشخص می شود .اگر تست نشان داد که شما دوقلو باردار هستید، امكان اینكه پزشک بتواند بگوید که دوقلوهای شما همسان یا ناهمسان هستند وجود دارد.

گاهی اوقات، یکی از قلها از بین می رود که به این بیماری سندرم قل ناپدید شده می گویند. از بین رفتن یکی از دوقلوها به علت ناهنجاری های کروموزمی است اما دانشمندان هنوز خیلی از این بابت مطمئن نیستند. اگر یکی از دوقلوها در اوایل بارداری از بین برود، معمولا خطری برای قل دیگر نیست.

مراقبت های پیش از تولد

اگر دوقلو باردارید، ماما یا پزشکتان باید شما را بیشتر از کسی که یک بچه باردار است ویزیت کند. زیرا خطرهای بیشتری برای چندقلوها وجود دارد. بیشتر ویزیت شدن شما پیش از بارداری از عوارض و خطرات احتمالی پیشگیری می کند.

10 شرط دوقلو زایی

10 شرط دوقلو زایی

اما 10 شرط معقول و پذیرفته شده از لحاظ علمی برای دوقلوزایی به شرح زیر است:

 1- داشتن سابقه خانوادگی
آیا دوقلوزایی در خانواده شما وجود داشته است؟ اگر مادر، خواهر، برادر، عمو، دایی و یا فرزندان دایی و عموی شما سابقه دوقلوزایی داشته باشند، داشتن فرزندان دو قلو برای شما بعید نخواهد بود، چراکه خیلی وقت ها دوقلویی امری ارثی است.

 اما فقط در دوقلوهای همسان، مسئله ارث موثر است. اگر مادر و یا مادربزرگ مادری شما دوقلوهای همسان داشته است، احتمال ارث رسیدن این ژن به شما و در نتیجه تخمک گذاری چندگانه و در نتیجه داشتن دوقلوهای همسان در شما بسیار بالا خواهد بود.

 2- چاقی و بلندی قد
مطالعات انجام شده، شیوع دوقلوزایی را در زنان چاق نشان داده است. تحقیقات نشان داده است که مادران با BMI بالاتر از 30 ، به احتمال بیشتری فرزند دوقلو خواهند داشت. البته رابطه اضافه وزن و داشتن فرزند دوقلو، فقط در مورد دوقلوهای همسان صادق است.

تحقیقات همچنین نشان داده اند که احتمال چند قلوزایی در مادران قدبلند بیشتر از زنان دیگر است.

بیشتر بدانید : در دوران بارداری چی بخوریم

3- سن بالاتر
مادران با سن بیشتر نسبت به مادران کم‌سن تر، احتمال دوقلوزایی بیشتری دارند. به نظر می رسد سرعت تخمک گذاری با افزایش سن به مرور افزایش می یابد. تقریبا 20 درصد مادرانی که در سن بالاتر از 45 سالگی باردار می شوند، فرزندان چندقلو دارند.

 البته بارداری در سنین بالا خطرات زیادی دارد، به خصوص اگر بارداری اول باشد، مانند سقط جنین و دیابت بارداری. بعلاوه آنکه فرزندان مادران با سن بالا، به احتمال بیشتری در معرض خطرات ژنتیکی قرار می گیرند.

 4- داشتن فرزند دوقلو
اگر سابقه بارداری چند قلو داشته باشید، به احتمال زیاد دوباره بارداری چندقلو خواهید داشت. تخمین زده می شود که مادرانی که سابقه بارداری چند قلو داشته اند، چهار برابر بیشتر از زنانی که تا به حال باردار نشده اند و یا یک فرزند داشته اند، شانس چند قلوزایی دارند.

 5- رژیم غذایی مادر
برخی مطالعات نشان داده اند که رژیم غذایی می تواند علت دوقلوزایی در برخی مادران باشد. مادرانی که در دوران قبل از لقاح، سیب زمینی شیرین بیشترین غذای آنها بوده است، نظیر ساکنین  آفریقای غربی، بیشترین احتمال دوقلوزایی را در تمام دنیا دارند.

به نظر می رسد مواد شیمیایی خاصی در این موادغذایی وجود دارد که تخمک گذاری چندگانه را افزایش می دهد.

 به علاوه مطالعات نشان داده است که مصرف مقادیر فراوان لبنیات، احتمال دوقلوزایی را افزایش می دهد. در حال حاضر مشخص شده است نوعی پروتئین موجود در جگر حیوانات، با عنوان  IGF  که در شیر و لبنیات نیز وجود دارد، میزان تقسیم سلولی جنین در مراحل ابتدایی رشد را افزایش می دهد و موجب دوقلوزایی می شود.

 6- روش های کمک باروری
روش های کمک باروری به طور چشمگیری چندقلوزایی را افزایش داده است. داروهایی که تخمک گذاری را در زن تحریک می کنند، می توانند به باروری های چندگانه منجر شوند.

 همچنین بارداری های چندقلو می تواند ناشی از لقاح در محیط آزمایشگاهی یا IVF باشد. البته نمی توان گفت تمام مادرانی که با روش IVF باردار می شوند چند قلو دارند، ولی امروزه درصد چشمگیری از افرادی که از IVF استفاده می کنند، دارای دوقلوهای همسان می شوند.

 با این حال هیچ پزشک متعهدی، روش های کمک باروری را به منظور دوقلوزایی به فردی که از لحاظ باروری مشکلی ندارد توصیه نمی کند. در واقع این روش ها تنها برای کسانی که مشکل نازایی دارند، کاربرد دارند.

 7- افزایش دفعات بارداری
با افزایش دفعات بارداری، احتمال دوقلوزایی افزایش می یابد. اما مشکل این است که هیچ کس نمی داند که بیشترین احتمال دوقلوزایی در کدام بارداری است و به همین خاطر، این روش معقول و مناسبی برای داشتن دو قلو نخواهد بود.

8- باردار شدن در زمان شیردهی
خیلی از افراد فکر می کنند زمانی که مادری فرزند خود را شیر می دهد، نمی تواند باردار شود، چرا که شیردهی ، تخمک گذاری مادر را متوقف می کند. با این حال بسیاری از مادرانی که فرزند دوقلو دارند با این نظریه مخالفند.

 برخی از محققان معتقدند که باردار شدن مادر هنگام شیردهی به فرزند، شانس داشتن فرزند دوقلو و یا چندقلو را افزایش می دهد. این محققان اظهار می کنند که شانس داشتن جنین چند قلو در این مادران 9 برابر بیشتر از سایر مادران خواهد بود.

 9- قرص های جلوگیری از بارداری
قرص های پیشگیری از بارداری 99.9 درصد در جلوگیری از بارداری موثرند. اما به احتمال یک درصد، شانس بارداری مادر وجود دارد و در این شرایط، جنین به احتمال زیاد چند قلو خواهد بود.

بیشتر بدانید : افرادی که نباید قرص ضد بارداری مصرف کنند

 بیشتر وقت ها بارداری زمانی رخ می دهد که قرص های جلوگیری به طور منظم مصرف نمی شوند. در سایر موارد، بارداری زمانی رخ می دهد که مصرف چند داروی هورمونی خاص باعث تضعیف اثرات قرص جلوگیری از بارداری شود. در برخی موارد مصرف داروهای هورمونی منجر به تخمک گذاری چندگانه و درنتیجه افزایش شانس چند قلوزایی می گردد.

 10- خوش شانس بودن
والدین بسیاری از دوقلوها هیچ یک از ویژگی های ذکر شده را در بارداری خود بیان نکرده اند و تنها خود را خوش شانس دانسته اند.

دوقلوهای همسان معمولا مبهم و پیچیده ترند. هیچکس دقیقا نمی تواند بگوید چه چیزی باعث می شود یک تخمک بعد از لقاح تقسیم شده و منجر به دوقلوهای همسان شود.

در نهایت آنکه خیلی وقت ها، هیچ دلیل خاصی برای چندقلوزایی غیر از خوش شانس بودن وجود نخواهد داشت.

 هشدار
فراموش نکنید چندقلوزایی، خطرات و عوارضی مانند اکلامپسی و پره اکلامپسی (فشار خون بارداری) و تولد نوزاد نارس را در پی خواهد داشت. پس اصرار زیادی برای داشتن فرزند دوقلو نداشته باشید و این کار را به خداوند و تقدیر او بسپارید.

 

این مطلب در تاریخ 2019-02-26 07:41:24منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
مقالات پزشکی و بهداشتی
تعداد بازدید
9373





نظر شما در مورد مطلب نشانه های دوقلوزایی چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




خوب و بد صیغه محرمیت در دوران نامزدی
خوب و بد صیغه محرمیت در دوران نامزدی

روشهایی برای رهایی از وابستگی عاطفی
روشهایی برای رهایی از وابستگی عاطفی

دلایل تاخیر در قاعدگی و احتمال بارداری
دلایل تاخیر در قاعدگی و احتمال بارداری

زنان و یائسگى - نیمه دوم زندگى زنان
زنان و یائسگى - نیمه دوم زندگى زنان

مواد غذایی برای کاهش استرس
مواد غذایی برای کاهش استرس

در مراسم عروسی دوستم ، عاشق زنش شدم
در مراسم عروسی دوستم ، عاشق زنش شدم










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

3655

بازدید امروز:

25654

بازدید دیروز:

266970150

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام