فعالیت جنسی در افراد معلول

رابطه جنسی در معلولین

فعالیت جنسی در افراد معلول

Sexual activity in people with disabilities

آیا یک فرد معلول می تواند از رابطه جنسی لذت ببرد؟
اشخاص دارای معلولیت ثابت کرده‌اند که آن‌ها هم به اندازه یک فرد بدون معلولیت دارای نیاز اولیه برای برقراری روابط صمیمانه هستند. با این حال در فرهنگ عامه مردم نوعی جدایی معلولین از اجتماع ملاحظه می‌شود که این خود باعث شده این اشخاص نتوانند آزادانه به جامعه بپیوندند. به علاوه شبکه اجتماعی این گونه اشخاص ممکن است کوچک باشد و امکان برقراری روابط اجتماعی تازه برای آن‌ها سخت‌تر می‌شود.

از جمله باورهای اشتباه در رابطه با رفتار جنسی افراد معلول می‌توان بهموارد ذیل:

  • معلولان نیاز جنسی ندارند.
  • معلولان از نظر جنسی جذابیت ندارند.
  • افرار با برخی انواع خاص معلولیت، از دیگران "شهوترانتر" هستند.
  • معلولان نیازهای مهم‌تر از مسائل جنسی دارند.
  • دانش‌آموزان معلول نیازی به آموزش مسائل جنسی ندارند.
  • معلولان نمی‌توانند یک رابطه جنسی'واقعی' را تجربه کنند.
  • فرد معلول می‌بایست یا خیلی زود به اوج لذت جنسی برسد یا ارگاسم را با زمان‌بندی ویژه‌ای تجربه کند.
  • اشخاصی با معلولیت‌هایی همچون توان‌خواهان ذهنی نباید اجزاه بچه‌دارشدن داشته باشند.
بر اساس یک تحقیق، بیش از ۵۰٪ معلولان بزرگسال درگیر هیچ رابطه جنسی نبوده‌اند.
درک نادرست جامعه از نحوه رابطه برقرار نمودن معلولین سبب ایجاد مشکلاتی برای این قشر شده است.
سازوکار رابطه جنسی ممکن است برای فرد معلول کمی دلهره‌آور به نظر آید. زمانی که صحبت بر سر معلولیت در رباطه جنسی است، رابطه برقرار کردن، به دست آوردن تجربه، مسائل پزشکی و ابزارهای کمکی از جمله مهم‌ترین عوامل تایین کننده به حساب می‌آیند. همچنین رسیدن به حظ و کیف در رابطه جنسی، صرف نظر از لذت دخول یا آمیزش نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. به طور مثال حساسیت نسبت به لمس شدن در بدن فرد مبتلا به ضایعه نخاعی و در اطراف ضایعه بیش‌تر است.. در تحقیقی که توسط بنیاد کریستوفر و دانا ریو انجام گرفت، ۷۹٪ از مردان دچار ضایعه نخاعی ناقص و ۲۸٪ از مردان دچار ضایعه نخاعی کامل، موفق شدند به اورگاسم برسند.

رابطه دهانی در افراد معلول میتواند چاره ساز باشد

آمیزش جنسی دهانی نیز یک جایگزین مناسب برای هنگامی است که امکان یا میل برای دخول وجود نداشته باشد. می‌توان از دتسگاه‌های پانه برای قرارگیری فردر در پوزیشن مناسب بهره برد. به طور کلی از پانه در رابطه جنسی می‌توان فراوان بهره برد.

رابطه جنسی فقط دخول نیست،حتی افراد غیر معلول نیز نباید خود را از لذت رابطه غیر دخولی محروم کنند


با همسر خود درباره راه‌های لذت بردنی که مناطق تناسلی را شامل نمی‌شوند، صحبت کنید:"احساسات جنسی و تمایلات جنسی خیلی فراتر از اندام‌های تناسلی هستند."

گزینه‌های زیادی از قبیل دادن و گرفتن تماس در مناطقی از بدن مانند گونه، گردن یا پشت دست، و استفاده از عطر (رایحه درمانی و شمع) یا موسیقی وجود دارد که برای لذت جنسی توصیه می‌شود.

صداها، رایحه‌ها و صحنه‌های مختلف می‌تواند در فرد احساس لذت را به وجود آورند. بعنوان نمونه، شاید شما دوست داشته باشید انگورهایی را دانه کنید و در دهان همسر خود بگذارید. این راهکارهای جایگزین راه‌هایی برای رسیدن به لذت جنسی است که شامل تبادل مایعات بدن نمی‌شوند و به این اعمال اصطلاحاً مقاربت خارجی گفته می‌شود.

مقاربت خارجی تنها گزینه ممکن نیست. خیلی از افراد که به دلیل ضایعات نخاعی یا دیگر اختلالات عصبی تمام احساسات خود در ناحیه تناسلی را از دست داده‌اند، ولی هنوز می‌توانند با تحریک در ناحیه تناسلی به اوج لذت جنسی برسند. مطالعات انجام شده روی خانم‌هایی که دچار ضایعه نخایی بودند نشان داد که آنها با وجود آسیب‌های وارده هنوز می‌توانند با تحریک در ناحیه تناسلی به اوج لذت جنسی برسند. خانم‌هایی که مطالعه روی آنها انجام می‌شد اعلام کردند که لذت بردن درست مانند قبل از آسیب دیدن آنها بود.

لذت جنسی میتواند در مبتلایان به آسیبهای نخاعی احساس شود


در یک مطالعه، 16 خانم دچار ضایعات نخاعی کامل با سطوح گوناگون (زیر مهره T-6، یعنی آنها فلج بودند و نه کوادری پلژی) با پنج خانم مقایسه شدند که هیچ ضایعه نخاعی نداشتند. هرکدام از آنها از یک وسیله خاص برای تحریک خود در ناحیه تناسلی و لگنی با اضافه  جاهای دیگر بدن که بالاتر از سطح آسیب دیده است استفاده کردند.

فقط یکی از خانم‌های سالم به اوج لذت جنسی رسید، درحالیکه سه نفر از خانم‌هایی که دچار ضایعه نخاعی بودند توانستند در آزمایشگاه ارگاسم را تجربه کنند. یکی از آنها شش بار ارگاسم را تجربه کرد. یکی از آنها با گذشت دوسال که از صدمه وارده، هیچ تحریک جنسی را تجربه نکرده‌ بود و برای اولین بار پس از دو سال تحریک می‌شد.

اگر زیر کمر هیچ احساسی وجود نداشته باشد، پس دلیل این احساسات چیست؟ در اینجا باید به این نکته توجه داشت که یک دسته از عصب‌ها به نام عصب‌های حسی واگ از کنار نخاع رد می‌شوند و پیغام‌های عصبی را مستقیماً از ناحیه تناسلی به مغز منتقل می‌کنند. پس حتی اگر نخاع آسیب دیده باشد، پیام‌های لذت می‌توانند با استفاده از عصب‌های حسی واگ از ناحیه تناسلی به مغز منتقل شوند و اوج لذت جنسی را در یک فرد به وجود آورند.

این فرضیه حتی با استفاده از اسکن‌های PET گرفته‌شده از زنان دچار ضایعه نخاعی کامل تأیید شده است. این آزمایشات نشان دادند که منطقه‌ای از مغز آنها که به اندام‌های تناسلی متصل است، در حقیقت در حال دریافت سیگنال‌ها از طریق عصب‌های حسی واگ بود.

به جنبه های عاطفی رابطه زناشویی اهمیت دهید

طبیعتا نمیشود انتظار یک رابطه جنسی معمول را داشت اما از طرفی نمیتوان اینطور هم نتیجه گیری کرد که افراد معلول از لذت جنسی محروم خواهند بود، ابعاد عاطفی رابطه زناشویی قدرتی چندین برابر نسبت به  ابعاد جسمانی دارند

منابع آموزشی مختص رابطه جنسی معلولین

راهنماهای تصویری یا نوشتاری آمیزش جنسی که انواع روش‌های آمیزشی را به نمایش می‌گذارند و آموزش می‌دهند، می‌توانند برای زوج‌هایی که یکی یا هر دو همسر معلول هستند و نیز اشخاصی که به معلولین خدمات ارائه می‌کنند، مفید واقع شوند. برای نمونه می‌توان به چند نوع از این آموزش‌دهنده‌ها که توسط متخصصین امور معلولین نوشته می‌شوند اشاره کرد: "کنش جنسی و معلولیت یادگیری"، نوشته کلِر فَنتستون و زَرین کاتراک؛ راهنمای نهایی برای سکس و معلولیت، به وسیله انتشارات کلِیس که نصایحی از خود معلولین در آن گرد آمده؛ و نگه داشتن، رها کردن، کتابی برای والدین معلولین نوشته جان دروری، لاین هاچینسون و جان رایت

منابع:

بخش اول متن از پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده / ترجمه از علی سلطانی مجد

بخش دوم متن : وی کی پدی

بخش سوم :وبگاه آریا سلامت / ترجمه از گروه مترجمان آریا سلامت

بخش چهارم : برگرفته از مجله Sexuality and Disability / ترجمه از علی سلطانی مجد

مطلب پیشنهادی سایت تنظیم خانواده
رابطه جنسی
مشاوره ازدواج،مشاوره جنسی
آموزش زناشوئی
آموزشهای جنسی
مشاوره جنسی،مشاوره آنلاین
فیلم رابطه جنسی
رابطه جنسی
رابطه جنسی
امکانات فوق شامل خریدارای سی دی مقالات سایت و مجموعه آموزشی زوج خوشبخت نیز می شود

 

این مطلب در تاریخ 2016-03-07 19:32:37منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
مسائل جنسی و روابط زناشویی
تعداد بازدید
30544





نظر شما در مورد مطلب فعالیت جنسی در افراد معلول چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




نامزدم زیر قول هایش می زند
نامزدم زیر قول هایش می زند

چرا افراد مذهبی به ازدواج زود هنگام اعتقاد دارند اما مشاورین نه
چرا افراد مذهبی به ازدواج زود هنگام اعتقاد دارند اما مشاورین نه

عوارض ادرار کردن قبل از رابطه جنسی
عوارض ادرار کردن قبل از رابطه جنسی

دیر ارضا شدن مردان نشانه چیست؟
دیر ارضا شدن مردان نشانه چیست؟

نشانه های افراد زودرنج
نشانه های افراد زودرنج

افزایش همجنس بازی در خوابگاه های دختران
افزایش همجنس بازی در خوابگاه های دختران










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

25502

بازدید امروز:

18688

بازدید دیروز:

266461440

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام