افراد باهوش بیشتر اضطراب دارند یا کم هوش

مقایسه اضطراب در افراد باهوش و کم هوش

یک روانشناس بالینی با اشاره به مهم‌ترین مولفه در تعریف هوش که توانایی سازگاری است، بیان کرد: تحقیقات نشان داده است که افراد باهوش در شرایط اضطرابی، عملکردی متفاوت با افرادی که از هوش کمتری برخوردار هستند، دارند.

دکتر مسعود عارف‌نظری  با اشاره به سه حالت که منجر به اضطراب در افراد می‌شود، افزود: اضطراب ممکن است در هنگام مواجه شدن با موقعیتی ناشناخته، به هنگام تعارض شناختی و یا به عبارتی وقتی که شناخته‌ها با واقعیت تطابق ندارد و در سومین حالت در موقعیت‌های تهدید آمیز ایجاد شود.

وی با ذکر مثالی درباره عکس‌العمل فرد باهوش در مقایسه با افرادی با بهره هوشی کمتر، اظهار کرد: افرادی که از هوش بیشتری برخوردارند در برابر موقعیت‌های اضطرابی، مؤثرتر و سریع‌تر به راه حل می‌رسند.

این روانشناس بالینی افزود: به عنوان مثال ممکن است یک فرد با بهره هوشی بالا به منظور قرار ملاقاتی که دارد، منتظر قطاری باشد که با تاخیر مواجه شده است، در چنین موقعیتی اگرچه اضطراب در او ایجاد خواهد شد اما در مقایسه با فردی که بهره هوشی پایین‌تری دارد سازگاری بیشتری با شرایط پیش آمده پیدا کرده و ممکن است در عرض ده دقیقه راه حل مناسبی را پیدا کند اما فردی که از بهره هوشی کمتری برخوردار است، احتمال دارد در عرض نیم ساعت موفق به یافتن یک راه حل شود.

عارف‌نظری با بیان این‌که اضطراب می‌تواند بر عملکرد هوش، تاثیر منفی بگذارد، تصریح کرد: قرار گرفتن در شرایط اضطراب آفرین مانند زلزله، کارکرد هوش فرد با ضریب ۱۴۴را به ۱۳۸ می‌رساند، عملکرد افرادی که بهره هوشی کمتری دارند نیز در برابر اضطراب همین‌گونه است، بدین معنی که فرد با بهره هوشی ۱۰۰ نیز با کارکرد هوش ۹۰ در برابر اضطراب مواجه خواهد شد.

به گفته این روانشناس بالینی، یک فرد باهوش به دلیل هوش بالاتر، درگیری‌های ذهنی بیشتری نسبت به فرد معمولی دارد و قطعا به دلیل مشغله‌های فراوان، میزان اضطراب در او افزایش خواهد یافت، در حقیقت بین هوش و اضطراب یک رابطه همبستگی وجود دارد و اگر جایگاه یک فرد با بهره هوشی پایین نیز عوض شود و در شرایط فرد مقابل قرار گیرد مسلما اضطراب بیشتری او را در برمی‌گیرد، اما به طور کلی، رابطه مستقیمی در این‌که افراد باهوش مضطرب‌تر باشند، وجود ندارد.

دکتر مسعود عارف‌نظری در گفتگو با سلامت آنلاین

این مطلب در تاریخ 2017-10-28 11:13:46منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
مطالب و مقالات روانشناسی
تعداد بازدید
8747





نظر شما در مورد مطلب مقایسه اضطراب در افراد باهوش و کم هوش چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




ازدواج با فرد شکاک و محدود کننده
ازدواج با فرد شکاک و محدود کننده

خواستگارم سراغی نگرفته
خواستگارم سراغی نگرفته

خودارضایی در دختران و عوارض آن
خودارضایی در دختران و عوارض آن

نقش تابش آفتاب در میل جنسی مردان
نقش تابش آفتاب در میل جنسی مردان

5 چیزی که نباید به هیچکس بگویید
5 چیزی که نباید به هیچکس بگویید

طلاق بده حقوق بگیر!
طلاق بده حقوق بگیر!










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

20147

بازدید امروز:

27715

بازدید دیروز:

266483800

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام