آنچه باید درمورد عشق و انتخاب همسر بدانیم

آنچه باید درمورد عشق و انتخاب همسر بدانیم

وقتی کلمه عشق را می شنویم، چه چیزی در ذهن مان تداعی می شود؟ خیلی از ما رابطه ای را که در آن خوشبختی و آرامش وجود دارد، تصور می کنیم؛ خیلی از ما فکر می کنیم فردی عاشق ماست که کاملا در خدمت ما باشد و هرچه که ما بخواهیم، انجام بدهد. شاید بعضی های مان با شنیدن کلمه «عشق»، آه از نهادمان بلند شود و یاد بی وفایی هایی که در حق مان شده است بیفتیم. شاید خیلی هایمان معتقد باشیم که عشق اصلا وجود ندارد و این حس یا آثار هورمون است یا باید بپذیریم که آدم ها با توجه به منافع شان عاشق می شوند اما واقعا عشق کدام یکی از این هاست؟

انواع عشق را بشناسیم

هرچند ممکن است عشق تمام تعریف های مطرح شده تا این جای مطلب باشد اما در ادامه، انواع عشق را به صورت علمی و دقیق تر معرفی می کنیم. شایان ذکر است اسم این عشق ها به زبان لاتین است و ترجمه لغوی شان را در کنارشان نوشته ایم.

Mania (وسواسی)

حتما عبارت عاشق شیدا به گوش تان خورده است. این افراد معشوق را جزو مایملک خود می دانند و عشق را با داشتن تمام و کمال طرف مقابل یکی می دانند. این افراد در عشق حسود هستند و معشوق خود را بسیار کنترل می کنند. شاید بعضی از ما این رفتارها را نشانه دوست داشتن بدانیم ولی باید توجه داشته باشیم که این عشق مخرب است و در دراز مدت نمی تواند مفید باشد.

Eros (ظاهری)

عشق ظاهری یا عشق جنسی در این دسته قرار می گیرد. اگر در یک نگاه عاشق شده اید، در این دسته عشاق قرار می گیرید. عشق شهوانی بر پایه ظاهر و جذابیت های جنسی بنا می شود و به تدریج که زمان می گذرد این تب تند، عرق می کند! در مثلث عشق استرنبرگ این عشق فقط جزء شهوانی را دارد و عشقی نیست که در دراز مدت بماند.

Ludus (بازی گرانه)

این افراد تنوع طلب هستند و مدام از رابطه ای به رابطه دیگر می روند و در روابط آن ها تعهد وجود ندارد اما خودشان را عاشق می دانند.

Storage (همدلانه)

عشق همدلانه و دوستانه هم یک نوع عشق است. در این نوع عشق، توقعاتی که در رابطه وجود دارد با انتظارات برابر است. به این معنی که فرد هر مقدار که از همسر خود انتظار همکاری و همدلی دارد به همان اندازه هم همکاری و همدلی نشان می دهد. این نوع عشق، بهترین نوع عشق در روابط زوج هاست.

Pragma (محاسبه گرانه)

عشق منطقی و کاربردی، بهترین نوع عشق برای قبل از ازدواج و ختم به آن است. در حالی که بین دو فردی که برای ازدواج با هم آشنا می شوند تمایل و اشتیاق وجود دارد، با این حال این باعث نمی شود که عیب ها، تفاوت نظرها و سلیقه ها را نادیده بگیرند.

Agape (ایثارگرانه)

عشق ایثارگرانه مانند رابطه مادر با فرزند یا پدر با فرزند است که در روابط زوج ها، جایگاهی ندارد و قابل تعریف نیست.

اولین مؤلفه عشق، صمیمیت است‎

نظریه مثلث عشق

عشق می تواند همه موارد گفته شده تا این جای مطلب باشد اما عشق بالغانه، عشقی است که چند خصوصیت داشته باشد. واضح است که همه دختر و پسرهای دم بخت باید با این عشق و ویژگی هایش آشنا باشند تا پایه های زندگی شان را بر اساس اصولی ترین شیوه عشق بچینند. «استرنبرگ» روان شناسی است که درباره عشق تحقیق بسیاری انجام داده و خلاصه تحقیقاتش منجر شده است به نظریه مثلث عشق. در این مثلث، فرد عاشق سه ویژگی را تجربه می کند که همه آن ها باید باشد تا بتوان اسم احساسی را که فرد تجربه می کند، عشق بالغانه گذاشت.

صمیمیت، اولین مولفه عشق

اولین مؤلفه عشق، صمیمیت است. استرنبرگ آن را به عنوان احساساتی که نشانه نزدیک بودن است، در نظر می گیرد. بنابراین صمیمیت جوهره عشق را تشکیل می دهد. استرنبرگ در تحقیقاتش به این نتیجه رسید که صمیمیت شامل 10 عنصر مختلف در رابطه با شخص مورد علاقه است:1- میل به رفاه شخص مورد علاقه.2- تجربه خوشحالی با او.3-داشتن توجه زیاد به وی.4- قابلیت اتکا به شخص مورد علاقه به هنگام نیازمندی.5- داشتن درک متقابل.6- در میان گذاشتن مسائل شخصی.7- دریافت حمایت عاطفی.8- ارائه حمایت عاطفی.9- برقراری رابطه صمیمانه با فرد مورد علاقه و 10-ارج نهادن به وی.

اشتیاق، دومین مولفه عشق

دومین مؤلفه عشق شامل شور و اشتیاق مبتنی  برانگیزه ها و جذابیت های جسمانی و شامل اشتغالات ذهنی مثبت درباره معشوق است.

تعهد، سومین مولفه عشق

مؤلفه سوم عشق، تصمیم یا تعهد است که این مولفه شامل تصمیم های خودآگاهانه و ناخودآگاهانه ای می شود که فرد برای دوست داشتن دیگری، اتخاذ و خود را متعهد به حفظ آن می کند. این حالت جنبه شناختی دارد و در بردارنده تصمیم های کوتاه مدت و بلند مدت برای دوست داشتن و مراقبت از معشوق است. این بعد، شامل تصمیم گرفتن برای تعهد داشتن، حفظ و نگهداری از معشوق و رابطه طولانی مدت با اوست.

باز کردن چشم ها قبل از ازدواج نه بعد از آن

در پایان باید دانست که در روابط زوج ها، معمولا مردان با عشق یا شور و شهوت رابطه را شروع می کنند و در نهایت به صمیمیت می رسند ولی خانم ها بر خلاف مردان، معمولا با صمیمیت، رابطه را آغاز می کنند. در یک رابطه بالغانه، باید از همسر خود شناخت داشته باشیم، بین ما احترام وجود داشته باشد و یکدیگر را بپذیریم. به این معنی که شناخت ما، نکات مثبت و منفی همدیگر را در برگیرد و بتوانیم همدیگر را با همه خصوصیات مثبت و منفی دوست داشته باشیم. شاید این جمله را شنیده باشید که می گوید: «قبل از ازدواج چشم هایت را باز کن و بعد از ازدواج، آن ها را ببند.» جمله درستی است که شاید این روزها خلاف آن را در جامعه می بینیم چون عشق را نمی شناسیم.

منبع : khorasannews.com

 
مطلب پیشنهادی سایت تنظیم خانواده
 
 
 
 

 

 

این مطلب در تاریخ 2018-01-01 20:56:14منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
مسائل جنسی و روابط زناشویی
تعداد بازدید
9396





نظر شما در مورد مطلب آنچه باید درمورد عشق و انتخاب همسر بدانیم چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




علت ناکامی دختران باهوش در انتخاب همسر
علت ناکامی دختران باهوش در انتخاب همسر

ازدواج آسان و مزایای آن از نظر اسلام
ازدواج آسان و مزایای آن از نظر اسلام

رابطه ضربان قلب و لذت جنسی زنان
رابطه ضربان قلب و لذت جنسی زنان

بیماری های مرتبط با ماه تولد شما
بیماری های مرتبط با ماه تولد شما

در مورد مشاوره ازدواج و زناشویی بیشتر بدانیم
در مورد مشاوره ازدواج و زناشویی بیشتر بدانیم

برادرم به همسرش، خیانت می‌کند
برادرم به همسرش، خیانت می‌کند










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

26169

بازدید امروز:

18688

بازدید دیروز:

266462107

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام