کرونا از طریق رابطه زناشویی منتقل نمی شود اما...

کرونا از طریق رابطه زناشویی منتقل نمی شود اما

آیا روابط زناشویی نیز می‌تواند باعث انتقال این ویروس شود؟ در صورت ابتلای یکی از طرفین به کووید ١٩ به دنبال انجام روابط زناشویی از طریق تنفس و هوای بازدم و یا از طریق بزاق قابل انتقال است


 شاداب شاه علی، عضو تیم تخصصی کلینیک سلامت جنسی ابن‌سینا درباره امکان انتقال ویروس کووید-۱۹ از طریق روابط زناشویی گفت: هیچ مدرکی مبنی بر انتقال ویروس کرونا از طریق روابط زناشویی وجود ندارد و هنوز گزارشی از یافت شدن ویروس در ترشحات دستگاه تناسلی آقایان و خانم‌ها گزارش نشده است. با این حال، در صورت ابتلای یکی از طرفین به کووید ١٩ به دنبال انجام روابط زناشویی از طریق تنفس و هوای بازدم و یا از طریق بزاق قابل انتقال است.


رابطه زناشویی در دوران پاندمی ویروس کرونا

اگر شما یا همسرتان مبتلا به کووید-۱۹ هستید، باید تا حد امکان از یکدیگر دور باشید و به‌طبع روابط زناشویی نداشته باشید. اما برای افرادی که علائم بیماری را ندارند و در معرض بیماری کووید-۱۹ قرار نداشته‌ و شرایط قرنطینه در خانه را رعایت کرده‌اند، روابط زناشویی با همسر خطر ابتلا به این بیماری را به همراه ندارد. باید توجه داشت که داشتن رابطه زناشویی در این دوره پراسترس می‌تواند به تحکیم روابط عاطفی خانواده و کاهش اضطراب و تنش زوجین کمک کند.

چطور احتمال انتقال کرونا در رابطه زناشویی را کاهش دهیم


وی با اشاره به اصول بهداشتی رابطه زناشویی در دوره پاندمی کرونا، افزود: لازم است حداقل بیست ثانیه قبل و بعد از روابط زناشویی دست‌ها با آب و صابون شسته شوند. استفاده از کاندوم و یا دیگر وسایل محافظتی، امکان انتقال ویروس کرونا را طی روابط زناشویی کاهش می‌دهد.


دکتر شاه علی، توجه به علائم مرتبط با بیماری و همچنین در نظر داشتن بیماری‌های زمینه‌ای را ضروری دانست و گفت: اگر فرد احساس بیماری دارد (علائمی شامل تب، سرفه، گلودرد یا تنگی نفس) بهتر است از روابط زناشویی و به خصوص بوسیدن همسر خود، خودداری کند.


همچنین، اگر فرد به یک بیماری مبتلا است که آسیب‌پذیری او در مقابل ویروس کرونا را افزایش می‌دهد، بهتر است از روابط زناشویی خودداری کند. از جمله بیماری‌های زمینه‌ای که آسیب‌پذیری در برابر کووید-۱۹ را افزایش می‌دهند، می‌توان به بیماری‌های ریوی، بیماری‌های قلبی، دیابت، بیماری‌های خودایمنی، سرطان یا ضعف سیستم ایمنی بدن (برای مثال، HIV کنترل‌نشده و یا CD4 کم) اشاره کرد.

 مطلب مرتبط بیشتر بخوانید: رابطه جنسی با فرد مشکوک به کرونا

چرا باید از کاندوم استفاده شود

وی درباره خطر بارداری ناخواسته و ابتلا به عفونت‌های انتقال‌یابنده از راه تماس جنسی هشدار داد و افزود: اگر زوج قصد بارداری ندارند، باید از روش‌های پیشگیری از بارداری به همراه کاندوم استفاده کنند. استفاده از کاندوم به جلوگیری از انتقال عفونت‌های مقاربتی (STI) کمک می‌کند. اگر از قرص ضدبارداری خوراکی برای پیشگیری از بارداری استفاده می‌شود، بهتر است حداقل برای ۳۰ روز یا بیشتر تهیه شود. همچنین، با توجه به اینکه دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی در دوران شیوع کووید-۱۹ سخت‌تر می‌شود، ممکن است استفاده از برخی روش‌های پیشگیری از بارداری، مانند IUD با دشواری همراه باشد، بنابراین بهتر است خانم با ماما یا پزشک خود تماس بگیرد و از او راهنمایی بخواهد.

دکتر شاه علی در پایان با اشاره به افزایش خطر خشونت خانگی و جنسی در ایام قرنطینه، خاطرنشان کرد: استرس، اختلال در ارتباطات اجتماعی و حفاظتی و کاهش دسترسی به خدمات، همه می‌توانند خطر خشونت جنسی و خانگی را برای زنان تشدید کنند و از آنجا که اقدامات فاصله‌گذاری اجتماعی اعمال می‌شود و مردم به ماندن در خانه تشویق می‌شوند، احتمال خطر خشونت خانگی افزایش می‌یابد. خانم‌ها در صورت مواجهه با هرگونه خشونت و عدم دسترسی به خانواده و دوستان، می‌توانند به‌صورت رایگان و شبانه‌روزی با شماره تلفن ۱۲۳، اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، برای دریافت خدمات اجتماعی-روانی تماس بگیرند. همچنین در صورت تشدید خشونت، داشتن یک برنامه ایمنی می‌تواند مفید باشد. این برنامه شامل صحبت با یک همسایه، دوست یا فامیل است که در صورت نیاز به ایمنی بتوان فوراً خانه را ترک کرد و از او کمک گرفت.

منبع: ایسنا

این مطلب در تاریخ دوشنبه 31 فروردين 1399منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
مقالات پزشکی و بهداشتی
تعداد بازدید
10435





نظر شما در مورد مطلب کرونا از طریق رابطه زناشویی منتقل نمی شود اما... چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




خیلی نگرانم با دختری ازدواج کنم که در گذشته با پسری ارتباط داشته است
خیلی نگرانم با دختری ازدواج کنم که در گذشته با پسری ارتباط داشته است

ازدواج اینترنتی
ازدواج اینترنتی

درمان طبیعی برای اختلال نعوظ
درمان طبیعی برای اختلال نعوظ

سردردهای جنسی
سردردهای جنسی

زوجهای خوشبخت هم خیانت می کنند
زوجهای خوشبخت هم خیانت می کنند

ازدواج‌های اینترنتی در کشور رو به افزایش است
ازدواج‌های اینترنتی در کشور رو به افزایش است










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

8395

بازدید امروز:

17146

بازدید دیروز:

266286158

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام