مشاور سنتر

حسادت به خواهر شوهر

حسادت به خواهر شوهر

خانمی 29 ساله‌ام و فرزند ندارم. خواهر شوهرم سه فرزند دارد و وضع مالی‌شان هم از ما بهتر است. هر وقت او را می‌بینم، تا چند روز اعصابم خرد است. دست خودم نیست ولی به او حسادت می‌کنم. واقعا اذیت هستم و این مسئله روی رفتارم با شوهرم تاثیرگذار است. چه کنم؟ مخاطب گرامی، قدم اول براى مدیریت و کنترل یک احساس، این است که آن را بشناسید و بپذیرید. نکته مثبت این است که شما به این احساس خود و نحوه تاثیر آن روى روابط‌تان آگاه هستید. در مسئله‌اى که مطرح کردید، چیزى که باعث نارضایتى شما شده است، حاصل مقایسه کردن شرایط خود با فرد دیگر است. قبل از هر چیز باید به چند سوال درباره خودتان فکر کنید.

درگیر کمال‌گرایی مخرب شده‌اید

آیا به غیر از این موقعیت در مواقع دیگر هم اگر فردى نسبت به شما امکانات یا شرایط بهترى داشته باشد، شما این احساس را دارید؟ آیا همیشه تلاش مى‌کنید بهترین‌ها را داشته باشید؟ آیا مواجه شدن با اشتباهات، محدودیت‌ها و ایرادهای خودتان برایتان دشوار است؟ اگر در موقعیت‌هاى دیگر هم تحمل این مسائل براى شما سخت است، احتمالا یک نوع کمال‌گرایى مخرب در شما باعث مى‌شود در مواقعى که احساس مى‌کنید در جایگاه پایین‌تری قرار گرفتید، احساس غمگینى، خشم و خودسرزنشى یا انتقادگرى از دیگران را نشان دهید. از این رو باید به دنبال تعدیل کمال‌گرایى در خود باشید. مطالعه کتاب‌هایى در این زمینه و کمک گرفتن از متخصصان روان شناسى به شما کمک خواهد کرد بفهمید چه نیازى دارید به این‌که همیشه در جایگاه بالاتر و بهتری باشید، ریشه‌هاى این نیاز در کجاست و چطور در رفتار خود آن را تعدیل کنید.

خواهرشوهر رقیب شما نیست

خواهر شوهر حسود

فرض دیگر این است که شما در موقعیت‌هاى دیگر مى توانید با محدودیت‌ها و نداشته‌هاى خود به راحتى کنار بیایید اما فقط درخصوص این فرد خاص این احساس را دارید. اگر مسئله به این صورت باشد، احتمالا مشکل به نوع ارتباط شما با این فرد خاص یا افراد مشابه مربوط مى‌شود. در این صورت باید به این مسائل دقت کنید که نوع تعاملات شما با هم چگونه است؟ آیا فضاى رابطه حالت رقابتى دارد؟ آیا رفتارهاى خاصى از طرف مقابل، حساسیت‌هایى را در شما ایجاد مى‌کند یا از طرف دیگران مقایسه‌اى بین شما ایجاد مى‌شود؟ در صورت وجود این مسائل باید اقدامى برای بهبود رابطه خودتان با ایشان انجام دهید.

 مطلب مرتبط بیشتر بخوانید: حسادت در روابط زن و شوهر

تعارضات را برطرف کنید

مسئله مهم دیگرى که در سوال مطرح کردید، این است که این مشکل روى ارتباط شما با همسرتان تاثیر مى‌گذارد. به نظر مى‌رسد در زمینه داشتن فرزند و شرایط مالى، شما همسر خود را مسئول مى‌دانید و این باعث مى‌شود در این مواقع درخصوص ایشان احساس عصبانیت یا دلخورى داشته باشید؛ باید به این مسئله فکر کنید که آیا ممکن است نارضایتى‌هایى در رابطه از قبل وجود داشته باشد و حالا این مسئله باعث آشکار شدن آن مى‌شود یا نه؟ اگر تعارضاتى در زمینه تصمیمات اقتصادى یا داشتن فرزند دارید، باید براى حل این تعارضات و رسیدن به تصمیم مشترک اقدام کنید تا زمینه‌اى براى نارضایتى و خشم‌هاى پنهان در رابطه زن و شوهری‌تان فراهم نشود.

این اشتباه رایج را مرتکب نشوید

در کنار احتمالات و توصیه‌هایى که در بالا مطرح شد، ذکر این نکته هم مهم است که امکانات از جمله ثروت، داشتن فرزند، جایگاه اجتماعى و ... یک امر نسبى است و هیچ‌گاه به نقطه ایده‌آل و نهایى نمى‌رسد چون در هر شرایطى همیشه افرادى هستند که نسبت به ما در جایگاه بهترى باشند. به همین دلیل اگر رضایت‌مندى خودمان را موکول کنیم به وقتى که به آن نقطه ایده‌آل برسیم، هیچ‌وقت احساس رضایت نخواهیم کرد.

نویسنده : فهیمه ملکی | روان‌شناس بالینی دانشگاه علوم‌بهزیستی و توان‌بخشی

 

 مطالب پیشنهادی

 مطلب مرتبط با دخالتهای خواهر همسر چکار کنیم

مطلب مرتبط شوهرم فقط به حرف مادر و خواهرش گوش میده

این مطلب در تاریخ سه شنبه 10 شهريور 1399منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:4.7
دسته بندی
مسائل جنسی و روابط زناشویی
تعداد بازدید
4574





نظر شما در مورد مطلب حسادت به خواهر شوهر چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




اختلاف قد در ازدواج چقدر مهم است؟
اختلاف قد در ازدواج چقدر مهم است؟

انتظاراتی که برای انتخاب همسر نباید داشته باشید
انتظاراتی که برای انتخاب همسر نباید داشته باشید

زایمان طبیعی بدون درد
زایمان طبیعی بدون درد

انتقال کرونا از طریق مواد غذایی
انتقال کرونا از طریق مواد غذایی

خصوصیات افراد شکاک-پارانوئیدی
خصوصیات افراد شکاک-پارانوئیدی

مهریه زن بعد از فوت همسر
مهریه زن بعد از فوت همسر










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

447

بازدید امروز:

20514

بازدید دیروز:

267103984

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام