مشاور سنتر

استرس چیست؟ چرا استرس میگیریم ؟ چکار کنیم استرس نداشته باشیم

استرس چیست؟ چرا استرس میگیریم ؟ چکار کنیم استرس نداشته باشیم

به گمانم برای شماهم این وضعیت پیش آمده است؛ هنگامی که به مدرسه می‌رفتید و امتحان داشتید؛ عرق می‌کردید و یا ناخن‌های خود را می‌جویدید. آیا می‌دانید که استرس چیست و چه تأثیرات مخربی بر بدن دارد؟ آیا شما هم با این حجم از فشار روحی-روانی رو به رو بوده‌اید که کنترلش برایتان سخت باشد؟ در این مقاله سعی داریم که استرس را از منظری دیگر بررسی کنیم و مشکلاتی را که برای بدن ایجاد می‌کند را بیان کنیم.
شما همراهان گرامی می‌توانید جهت دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.


استرس چیست؟


از منظر و دیدگاه روانشناسی هر عامل غیرطبیعی که فشار زیادی را بر روح انسان وارد کند و سبب ایجاد واکنش‌های شیمیایی درون بدن فرد شود استرس، نام دارد.
علت‌های مختلفی سبب ایجاد این واکنش‌ها می‌شوند.برای مثال: عوامل روحی(حسرت گذشته یا نگرانی بیش از حد در مورد آینده)، فیزیکی(تنگی نفس) و شیمیایی( مسمومیت دارویی)؛ هر کدام از این موارد سبب ایجاد حملات عصبی شده و باعث می‌شود که فرد با حجم بالای از استرس روبرو شود.
واکنش بدن هر فرد به هنگام استرس و اضطراب به گونه‌های متفاوت است. اما به طور کلی در جسم افراد بصورت تپش قلب، تعرق شدید و یا حتی گرفتگی عضلات را سبب می‌شود.
این واکنش‌ها تنها برای هشدار بفرد در بدنش رخ می‌دهد؛ درصورت تداوم یافتن آن آسیب‌های شدید و جدی می‌تواند در بدن مشکل بوجود آورد.
در صورتی که فرد بتواند به جای غرق شدن در مشکل خود به حل کردن آن بپردازد و یا آن را به طور کامل بپذیرد بسیاری از مسائل حل خواهد شد.

با شدت گرفتن استرس غدۀ کورتیزول شروع به ترشح بیش از حد کرده و در نتیجه سلامت شخص به همین علت به خطر می‌افتد. شما هنگامی که به استرس دچار می‌شوید فشار خون پیدا کرده و در نتیجه بیماری به علت استرس و عدم کنترل آن در بدن شما بوجود می‌آید.


انواع استرس

انواع استرس


استرس دارای انواع خاصی است که به توضیح هر کدام از آن‌ها خواهیم پرداخت.


استرس‌ لحظه‌ای


استرس‌ لحظه‌ای معمولاً به صورت گذرا اتفاق می‌افتند و حاصل افکار و تنش‌ها و بحران‌های آنی پیش آمده است. اغلب افراد دلیل اصلی این استرس را می‌دانند. برای مثال فردی که امتحان دارد، در موعد امتحان دچار تکرر ادرار، تعرق و... شده و در صورت حفظ آرامش می‌تواند آن را کنترل کند.


استرس مزمن


استرس مزمن در فرد زمانی رخ می‌دهد که فرد دچار حسرت، اندوه و افکار پریشان برای طولانی مدت شده که علاوه بر ایجاد اضطراب، در طولانی مدت سبب افسردگی می‌شود.


عوارض استرس بر بدن


استرس به طور مستقیم بر روی سیستم قلبی-عروقی و تنفسی تأثیر می‌گذارد. همین أمر سبب بروز سکته‌های قلبی، تنگی نفس شدید و گرفتگی عروق می‌شود.یکی دیگر از اجزایی که به طور مستقیم، استرس بر روی آن تأثیر می‌گذارد کبد است. کبد به هنگامی که شما دچار استرس می‌شوید به علت اختلالاتی که در آن پیش آمده، سطح قند خونتان را بالا می‌برد زیرا که نمی‌تواند به سبب فشار ناگهانی استرس آن را کنترل کند. استرس مزمن به علت تولید قند بالا توسط کبد، دیبات نوع 2 را به همراه دارد.

همچنین بسیاری از افراد به هنگام داشتن استرس مشکلات گوارش همچون یبوست و رفلاکس معده را تجربه می‌کنند.
گرفتگی عضلات از جمله اتفاقاتی است که به هنگام بروز استرس بوجود می‌آید. گرفتگی کتف، شانه، کمر و گردن در میان افراد به هنگام بروز استرس بسیار شایع و رایج است.
استرس بر دستگاه تناسلی و کارکرد آن نیز تأثیر منفی می‌گذارد. به عنوان مثال در مردان در ابتدا باعث افزایش هورمون مردانه می‌شود که البته این موضوع زیاد طول نخواهد کشید. آقایان اگر دچار استرس مزمن شوند سطح هورمون تستسترونشان کاهش یافته و باعث ایجاد مشکل در تولید اسپرم می‌شود.
استرس در بانوان مشکلات زیادی از جمله بر هم خوردن و نامنظم شدن قاعدگی و یا پریودی دردناک و یا حتی یائسگی زودرس را بوجود می‌آورد.
از دیگر عوارض استرس، کاهش سیستم ایمنی بدن است. به همین دلیل بسیاری از افراد دچار بیماری‌هایی مانند خود ایمنی می‌شوند.


4 پیشنهاد برای کنترل هیجان و استرس


هیجان، احساسات آنی است مانند: خشم، غم، نفرت، استرس، اضطراب و... که می‌تواند به طور آنی فرد را دگرگون کرده و باعث شادی و یا ناراحتی او شود.
برای آنکه بتوان این هیجانات را مدیریت و کنترل کرد 4 روش را به شما توصیه می‌کنیم.


1. شناسایی هیجان


یکی از راه‌های کنترل و غلبه بر استرس آن است که بدانید در آن لحظه چه چیزی سبب ایجاد استرس و یا هیجان برای شما شده است.
می‌توانید برای آن که احساسات خود را بهتر درک کنید از کاغذ و خودکار برای نوشتن اتفاقی که سبب ایجاد آن احساس شده است را بنویسید.


2. بروز هیجانات


هیچگاه به هنگام پیش آمدن مشکلات، غم و سختی سعی نکنید با لبخند زدن و یا پنهان‌کاری یا نقاب شادی زدن بر چهره‌ خود آن احساس و هیجان را پنهان کنید. زیرا همین پنهان کردن احساسات، سبب بروز انواع مشکلات خواهد شد.


3. یادگیری مهارت‌های کنترل هیجان


این بخش نیاز به تمرین و تکرار دارد. برای نمونه به هنگام پیش آمدن مشکلات و هیجان با کشیدن چند نفس عمیق و چند ثانیه سکوت پس از هر اتفاق می‌تواند به شما کمک کند. همچنین یوگا امروزه یکی از روش‌های بسیار محبوب برای کنترل استرس است. علاوه بر آن ورزش کردن یکی دیگر از فعالیت‌هایی است که می‌تواند به شما در کنترل هیجانات و تصمیمات کمک کند.


5 خوراکی که باعث ایجاد آرامش و کنترل استرس می‌شود


1. دم کرده بابونه: دم نوش بابونه یکی از نوشیدنی‌هایی است که شاید نتواند به کنترل اضطراب و استرس کمک کند اما سبب می‌شود تا از حجم علائم بیرونی آن کاسته شود.


2. چای سبز: دم نوش چای سبز یکی از نوشیدنی‌های مفیدی است که می‌تواند با اسید آمینه‌ای که درونش به نام تیانین دارد باعث ترشح دوپامین شود؛ به همین دلیل آرامش خاطر درون فرد پدید می‌آید.


3.شکلات تلخ: یکی از خوراکی‌هایی خوشمزه‌ای است که علاوه بر آن به کاهش اضطراب و بهبود خلق و خو کمک می‌کند.


4. زردچوبه: زردچوبه یکی از رایج‌ترین ادویه‌های موجود در ایران است و در آشپزی ایرانی کاربرد فراوان دارد که می‌تواند به علت دارا بودن ماده‌ای به نام کورکومین سبب بهبود خلق و خو و کاهش اضطراب شود.


5. تخم مرغ: علاوه بر پروتئین فراوانی که در آن موجود است به دلیل مقادیر بالایی از ویتامین D درون زرده‌اش سبب بهبود خلق و خو و کاهش فشارهای عصبی می‌شود.


در پایان اینگونه می‌توان گفت زندگی مدرن در دنیای امروز یکی از عواملی است که سبب ایجاد تنش و اضطراب شدید در بدن هر فرد می‌شود. در نتیجه با انجام و رعایت مواردی که ذکر شد و همچنین مصرف یک سری از خوراکی‌ها می‌توانید تا حدودی زیادی آن تنش‌ها و استرس‌ها را کاهش دهید.

مطلب مرتبط بیشتر بخوانید: چطور بدون مشاوره و دارو استرس را درمان کنیم

این مطلب در تاریخ دوشنبه 17 اسفند 1399منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
مطالب و مقالات روانشناسی
تعداد بازدید
2774





نظر شما در مورد مطلب استرس چیست؟ چرا استرس میگیریم ؟ چکار کنیم استرس نداشته باشیم چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




با اینکه عقد هستیم اما نامزدم از رابطه جنسی دوری می کند
با اینکه عقد هستیم اما نامزدم از رابطه جنسی دوری می کند

برگردوندن پسر به خواستگاری
برگردوندن پسر به خواستگاری

پیشگیری از بارداری ناخواسته
پیشگیری از بارداری ناخواسته

آشنایی با پرده بکارت ارتجاعی
آشنایی با پرده بکارت ارتجاعی

زن ها برای شاد بودن چکار کنند
زن ها برای شاد بودن چکار کنند

عواقب خیانت به همسر
عواقب خیانت به همسر










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

11709

بازدید امروز:

20514

بازدید دیروز:

267115246

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام