طلاق غیابی زن: چطور بفهمم زنم طلاق غیابی گرفته

طلاق غیابی زن: چطور بفهمم زنم طلاق غیابی گرفته


یکی از طلاق هایی که این روزها به وفور شنیده می شود، طلاق غیابی است. برای آشنایی با طلاق غیابی زن باید با رای غیابی آشنایی داشته باشید. درصورت ارسال دادخواست علیه یک شخص، و عدم تحویل ابلاغیه وقت رسیدگی دادگاه به آن شخص، یا عدم حضور وی در دادگاه جلسات، درصورت محکوم شدن وی، رای صادره غیابی خواهد بود.


البته شخصی که رای غیابی علیه او صادر شده به مدت 20 روز پس از ابلاغ در شعبه مربوطه می تواند درخواست واخواهی و رسیدگی مجد ارسال کند. طلاق غیابی نیز اینگونه است.


طلاق غیابی زن


ممکن است زنی با ارائه دلیل موجه و محکمه پسند درخواست طلاق غیابی بدهد و شوهر نیز در دادگاه حاضر نشود. در این صورت اگر شوهر لایحه نشده و اخطاریه دادگاه برای او ابلاغ نگردد، رای طلاق صادر شده از سوی دادگاه، طلاق غیابی زن است.
اگر زن حق طلاق در عقد ازدواج داشته باشد، با دریافت گواهی عدم امکان سازش می تواند ظرف مهلت مقرر گواهی خود را به دفترخانه ارائه دهد. در این صورت، مرد باید برای ثبت طلاق به دفترخانه مراجعه نماید.
درصورت عدم حضور مرد به منظور ثبت طلاق، دفتردار این موضوع را به دادگاه صادر کننده گواهی اطلاع خواهد داد. در این صورت، به درخواست زن، دادگاه می تواند مرد را برای اجرای صیغه طلاق احضار کند. پس از اخضاریه، درصورت عدم حضور مرد، دادگاه می تواند با رعایت شرعیات، صیغه طلاق را بدون حضور او جاری کند. این طلاق در دفتر ثبت خواهد شد و موضوع ثبت طلاق به مرد اعلام خواهد شد. این مراحل درصورتی انجام می شود که مرد حق طلاق را به زن داده باشد.

 مطلب مرتبط بیشتر بخوانید: نحوه گرفتن حق طلاق


 نحوه اطلاع از طلاق غیابی زن

نحوه اطلاع از طلاق غیابی زن


یکی از سوالاتی که برای بسیاری مطرح می شود این است که چطور می توان درمورد ازدواج یا طلاق بخصوص طلاق غیابی زن اطلاع پیدا کرد.
درصورتی که ساکن شهرستان هستید، با مراجعه به دادگاه خانواده و درصورت سکونت در تهران، به مجتمع های قضایی خانواده مراجعه نمایید. در این مراکز، با ارائه مشخصات خود و همسر به قسمت رایانه می توانید درمورد پرونده ای با موضوع طلاق رسیدگی و بررسی نمایید.
همچنین، با ثبت نام در سامانه «ثنا» می توان از تمامی دعاوی علیه خوداز طریق این سامانه مطلع شد.


 طلاق غیابی از طرف مرد


همچون طلاق غیابی زن، ممکن است طلاق غیابی از سوی مرد باشد. همانگونه که می دانید، حق طلاق با مرد است. به همین دلیل، درصورتیکه مرد درخواست طلاق بدهد، خواه زن در دادگاه حاضر شود یا حاضر نشود و لایحه نیز ندهد، رای صادر خواهد شد. اما درصورت عدم حضور رن، طلاق غیابی خواهد بود و زن می تواند درطول مهلت قانونی درخواست واخواهی داشته باشد. در این نوع طلاق، رای طلاق با درخواست مرد از سوی دادگاه صادر خواهد شد. البته ثبت طلاق درصورتی انجام می شود که مرد بتواند حقوق مالی زن براساس رای دادگاه را بپردازد.
حق مالی زن در طلاق غیابی از سوی مرد شامل مهریه، اجرت المثل ایام زوجیت درصورت مطالبه زن، نفقه معوقه و نفقه ایام عده وهمچنین شرط تنصیف دارایی های مندرج در عقدنامه است.


 حکم مرد غایب یا مفقود الاثر


نوع دیگری از طلاق غیابی زن مربوط به زمانی است که مرد به مدت چندین سال مفقود شده باشد. در این صورت، زن می تواند از دادگاه درخواست طلاق از شوهر کند که به مدت 4 سال تمام مفقود شده است. درصورتی که شوهر به مدت 6 ماه منزل را ترک کرده باشد، موجبات طلاق خواهد شد و درصورت عدم حضور مرد در دادگاه، طلاق غیابی خواهد بود.


درصورتی که زن وکالت در طلاق کامل از شوهر خود داشته باشد، با انتخاب وکیل دادگستری به وکالت از شوهر و بدون نیاز به حضور وی، از طریق طلاق توافقی می تواند مراحل طلاق را طی کند. چنین طلاقی ازلحاظ حقوقی طلاق غیابی محسوب نمی شود.
یکی از کارهای غیراخلاقی برخی زنان و وکلای آنها این است که دادخواست مطالبه نفقه معوقه حداقل به مدت 6 ماه را در شورای حل اختلاف مطرح می کنند. آنها با نشان دادن صوری رای غیابی اقدام به اخذ نفقه معوقه می کنند. سپس، درصورت نپرداخت نفقه دادخواست طلاق از دادگاه دارند. بخصوص درمورد مردهایی که مدتی را به خاطر کار یا هر شرایط مشابه دور از منزل یا خارچ از کشور بوده اند چنین اتفاقی بیشتر رخ می دهد. اما در بسیاری از موارد، چنین دادخواستی بریا طلاق غیابی زن کذب است.

 مطالب پیشنهادی

 مطلب مرتبط نحوه دریافت مهریه در طلاق توافقی

مطلب مرتبط عجیب ترین طلاق ها در ایران

این مطلب در تاریخ شنبه 4 مهر 1399منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
مسائل جنسی و روابط زناشویی
تعداد بازدید
8117





نظر شما در مورد مطلب طلاق غیابی زن: چطور بفهمم زنم طلاق غیابی گرفته چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




خانمها چگونه در امر ازدواج پیش قدم باشند
خانمها چگونه در امر ازدواج پیش قدم باشند

چرا نمیتوانم کسی رو برای ازدواج پیدا کنم
چرا نمیتوانم کسی رو برای ازدواج پیدا کنم

چرا نباید لباس تنگ پوشید
چرا نباید لباس تنگ پوشید

خونریزی سه ماهه اول و دوم بارداری
خونریزی سه ماهه اول و دوم بارداری

چند نوع تیپ شخصیت داریم
چند نوع تیپ شخصیت داریم

طلاق به دلیل فالوورهای اینستاگرام
طلاق به دلیل فالوورهای اینستاگرام










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

20223

بازدید امروز:

27715

بازدید دیروز:

266483876

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام