علت افزایش تمایل جوانان ایرانی به سیگار و قلیان

علت افزایش تمایل جوانان ایرانی به سیگار و قلیان

دلایل گرایش جوانان و حتی نوجوانان در کشور به مصرف سیگار کدامند؟رواج مصرف قلیان و سیگاه در بین دختران و پسران چه دلیلی دارد ؟

سیگار به دلیل ارزانی و دسترسی راحت آن باعث شده است که بیش از پیش در چند سال اخیر مصرف رو به افزایش و چشم گیری داشته است که علت آن مربوط به مشکلات خاصی در روان شخص برمیگردد برخی از این علل ها را بررسی می کنیم.

خانواده

یکی از مهمترین نقش هایی که براین معضل اجتماعی رواست خانواده است .در زندگی امروزی، خانواده نقش اساسی شکل گیری شخصیت را تشکیل می دهد لذ مشکلات خانوادگی در بسیاری ازخانواده ها وجود دارد که همین مشکلات زیادی را رقم خواهد زد. مشلاتی نظیر: دعواهای خانوادگی، بی توجهی والدین یا توجه بیش از حد والدین به کنترل آن ها ،کمبود اعتماد بنفس ،افسردگی و احساس پوچی،استرس کنترل نشده، طلاق وجدایی، تنهایی و دیگر شکست ها باعث شده تا احساس نیاز به سیگار، الکل، مواد مخدر خطرناک تر مثل کشیدن گل و ... حس شود که البته دلایل قابل توجیهی نیستند.

ناگفته نماند والدینی که یکی از آن ها سیگاری هستند نسبت به دیگر جوانان مستعد روش الگو برداری هستند.

خود فرد

بیشتر جوانان برای جلب توجه یا در اثر هیجانات زیاد و استرس زیاد برای انجام کارهای مخاطره آمیز و همچنین مشکلات روحی و شخصی وفشارهای عصبی ، کنجکاوی و تجربه حتی برای یک بار عاملی مهم برای مصرف سیگار شده است.

الگوبرداری از دوستان

الگوبرداری از دوستان در سیگار کشیدن

برخی جوانان و نوجوانان به دلیل حس نشان دادن حس همرنگ شدن با دوستان و همسالانشان دربرابر خواسته های نامعقول به راحتی سر تسلیم فرود می آورند و زمینه را برای اعتیاد به نیکوتین و سیگار و دیگر عواقب آن فراهم می کنند. و آن یکی از راه های پذیرش در گروه همسالان می دانند.

مسائل اجتماعی و تبلیغات

شاید یکی از دلایل جذب جوانان به سیگار رایحه و رنگ و طعم های آن باشه که این خود نوعی تبلیغ است.در یکی از کشورهای پیشرفته رنگ پاکت های سیگار را به بدترین و زشت ترین رنگی که باعث دلزده شدن جوانان می شود تغییر دادند که این خود باعث ایجاد حس دلزدگی و نوعی تنفر میشود. طرح ورنگ استفاده شده بر روی پاکت های سیگار

نا آگاهی راجع مضرات سیگار

اکثر کسانی که مضرات سیگار را میدانند شاید اطلاعات لازم و کافی درمورد آن ندارند.یا با گفتن جملات و باورهای غلط و رایجی همچون روزی یک نخ و یا تفریحی کشیدن یا برای رفع استرس باعث گول زدن خود و دیگران شده اند. در حالی که خوب می دانیم نیکوتین موجود در سیگار باعث شده تا شخص در دفعات بعدی بیشتر طالب وباعث کشش بیشتری شده که خود از آن بی خبر نیست. سیگارو دیگر تنباکوها حاوی 600نوع ماده تشکیل شده که با سوزاندن آن بیش از 7000نوع مادۀ شیمیایی تولید می کند که نیمی از آن در بدن ما به شکل سرطان و دیگر بیماری ها خودش رانشان میدهد.

عوارض موجود در آن همچون عفونت ریوی که باعث سرفه های پی در پی میشود و سرطان ریه وحملات قلبی و آسم و... راجدی نگرفته اند.پس بهتر است کمی به سلامت خود و بزرگترین نعمتی که خداوند در اختیار ما قرار داده باشیم.

مطلب مرتبط این مطالب مرتبط را بخوانید:

مطلب مرتبط تاثیر سیگار و قلیان بر ناتوانی جنسی

مطلب مرتبط با سیگار کشیدن فرزندم چه کنم

این مطلب در تاریخ یکشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۹منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:4.2
دسته بندی
اخبار و مطالب علمی و اجتماعی
تعداد بازدید
3749





نظر شما در مورد مطلب علت افزایش تمایل جوانان ایرانی به سیگار و قلیان چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




تاثیر گذشته افراد در ازدواج
تاثیر گذشته افراد در ازدواج

علت نداشتن خواستگار برخی دختران
علت نداشتن خواستگار برخی دختران

آشنایی با سکس تراپی (آمیزش درمانی)
آشنایی با سکس تراپی (آمیزش درمانی)

انواع قرص های ضد بارداری وعوارض آن
انواع قرص های ضد بارداری وعوارض آن

نشانه های افراد زودرنج
نشانه های افراد زودرنج

شوهر دارم با این حال پسر همسایه مزاحمم میشه
شوهر دارم با این حال پسر همسایه مزاحمم میشه










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

27101

بازدید امروز:

18688

بازدید دیروز:

266463039

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام